Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار وزیران خارجه ترکیه و امریکا در حاشیه نشست ناتو

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۱۰, ۱۴۰۰)

مولود چاوش اوغلو و آنتونی بلینکن وزیران خارجه ترکیه و امریکا در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در لتونی دیدار کردند.

آقای چاوش اوغلو پیش از این نشست گفت که با اوکراین و روسیه در تماس است تا زمینه برای کاهش تنش میان دو کشور را فراهم کند. وزیر خارجه ترکیه افزوده است که تحریم ها علیه مسکو بحران کنونی را حل نخواهد کرد.

مقام های اوکراین و غرب گفته اند که مسکو نیروهای را در مرز با اوکراین مستقر کرده است. اوکراین امروز ار ناتو خواست تا تحریم هایی را علیه روسیه وضع کند.

گفته میشود که وزیران خارجه امریکا و ترکیه در مورد آخرین تحولات منطقه به شمول اوکراین، لیبیا و افغانستان گفتگو کرده اند.

رویداد های اخیر

رئیس اجرایوی پروژه تاپی از پیشرفت‌های اخیر پروژه تاپی ابراز خرسندی کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که سرپرست این وزارت با رئیس اجرایوی پروژه تاپی و سفیر ترکمنستان در کابل، دیدار کرده است.

در این دیدار آقای مراد امانوف، از پیشرفت‌های اخیر پروژه تاپی ابراز خرسندی کرده و در مورد آغاز کار عملی این پروژه در آینده نزدیک صحبت کرده اند.

در همین‌حال شهاب‌الدین دلاور گفته است که  کارهای مقدماتی پروژه‌ی تاپی به سرعت جریان دارد و کار عملی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

در پایان این دیدار سفیر ترکمنستان با ارائه معلومات در مورد سفر اخیر هیأت افغانستان به آن‌کشور گفته است در آینده نزدیک هیأتی از ترکمنستان به ولایت هرات سفر خواهد کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تحول: بررسی ماموریت نظامیان بریتانیا در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

افشاگر قضیه جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان ممکن زندانی شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

جانی مرسر، وزیر امور نظامیان سابق بریتانیا که پیش‌تر وقوع جنایات جنگی از سوی سربازان آن کشور در افغانستان را تایید کرده بود با مهلت ده روزه برای اثبات این ادعا مواجه شده و اگر اسامی و اطلاعات لازم را در زمان تعیین‌شده با هيئت تحقیق در میان نگذارد با مجازات حبس مواجه خواهد شد.

روزنامه گاردین گزارش داده که لرد جاستیس هادون کیو، رئیس تحقیقات بخش افغانستان-بریتانیا هشدار داده است که اگر جانی‌مرسر اسامی این منابع را فاش نکند، ممکن است زندانی شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «مرسر ماه گذشته در تحقیقات عمومی بر دست‌داشتن سربازان بریتانیایی در ده‌ها قتل غیرقانونی غیرنظامیان افغان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ اعتراف کرد. به جانی‌مرسر ۱۰ روز مهلت داده شده تا منبع اتهامات سربازان بریتانیایی را که در جنایات جنگی در افغانستان دست داشته‌اند افشا کند، در غیر آن ممکن است با محکومیت زندان مواجه شود.»

بربنیاد این گزارش، وزیر امور نظامیان سابق بریتانیایی در ماه گذشته در تحقیقات عمومی در مورد اتهام‌ها مبنی‌بر دست‌داشتن سربازان بریتانیایی در ده‌ها قتل غیرقانونی غیرنظامیان در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تایید کرد که تعدادی از سربازان آن کشور مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شده‌اند.

آقای مرسر به‌گونه‌ پیهم از افشای اسامی سربازانی که این اتهامات را وارد کردند، امتناع کرده است. او اکنون تا ۵ اپریل فرصت دارد که اسامی شاهدان جنایات جنگی در افغانستان را به بخش تحقیقات اردوی بریتانیا تحویل دهد.

در همین حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، کشورهایی‌ که در طول ۲۰ سال در افغانستان نیرو داشتند، همه طبق برنامه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد هرچند از رسیدگی به موضوع جنایات جنگی در کشور ابراز ناامیدی می‌کند اما در صورت انجام بررسی، این را اقدام بزرگ دانسته و گفته است که جنایاتی که انجام شده باید به‌گونه شفاف بررسی شود.

آقای مجاهد افزوده است: «جنایاتی که انجام شده باید به‌گونه شفاف بررسی شود چون این کار چندتا سرباز نبوده بلکه یک پلان بوده که طرح می‌شده و جنایات را در افغانستان مرتکب می‌شدند.»

نیروهای خاص بریتانیا متهم شده‌اند که در جریان سال‌های ماموریت‌شان در افغانستان چندین غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند. پس از واردشدن این اتهامات، وزیر دفاع بریتانیا دستور داد که بخش تحقیقات درباره جنایات جنگی نیروهای خاص آن کشور در افغانستان ایجاد شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!