Connect with us

رویداد های اخیر

کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ تن نیروی افغان طی یک هفته اخیر

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت داخله تایید می‌کند که در یک هفته‌ی گذشته ۴۲۲ سرباز امنیتی در ۲۹ ولایت افغانستان از اثر بیش از دوصد حمله طالبان کشته و یا زخمی شده ‌اند.

پس از آتش بس سه روز عید، آتش‌بس اعلام ناشده میان نیروهای دولتی و طالبان به اجرا گذاشته شد.

اما دولت افغانستان، از عمل‌کرد طالبان در دوره‌ی کاهش خشونت‌ها ناراض است،  وزارت داخله می‌گوید، در یک هفته‌ی گذشته، طالبان ۲۲۲ تحرک نظامی داشته اند که به جان باختن و یا زخمی شدن صدها نظامی انجامیده ‌است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، می گوید: “در هفته گذشته ۲۲۲ مورد تحرک در ۲۹ ولایت افغانستان وجود داشته که از اثر ان ۴۲۲ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی شهید و مجروح گردیده اند. موج خشونت‌هایی را که طالبان ایجاد کرده اند، حمله به نیروهای امنیتی بوده پس از هفته کاهش خشونت”.

دفتر شورای امنیت ملی نیز می‌گوید، هم سطح خشونت‌ها از سوی طالبان بالا رفته و هم تلفات برخاسته از آن. دفتر مشاور شورای امنیت، طالبان را به عهد شکنی در تعهدات روی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها متهم می‌کند.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، گفته است: “تلفات نسبت به گذشته کم نشده، در خشونت‌ها کاهش نیامده، طالبان نسبت به گذشته حملات را بیش‌تر ساخته اند و از آدرس خود برای صلح تلاش نکرده اند و برای جنگ هنوزهم تلاش می‌کنند.”

بربنیاد آمار نهادهای امنیتی، پس از توافق دوحه میان آمریکا و طالبان، در درازای بیش از صد روز، طالبان بالاتر از ۳۵۰۰ حمله داشته اند، به شمول بیش از هشت حمله‌ی انتحاری.

سید شاه سقیم، سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی، می گوید: “در بیش‌تر ولایت‌ها نسبت به گذشته طالبان، حملات، زیان رساندن به تاسیسات عامه و تلفات افراد ملکی را بالا برده اند”.

حکومت، طالبان را مسئول ترورهای اخیر عالمان دین نیز اعلام می‌کند، اما این گروه دست شان را در انفجارهای پسین بر مسجدها رد و آنرا نکوهش کرده‌اند.

در کنار این، طالبان گفته‌اند که در حملات نظامی‌ای که به قربانی شدن افراد ملکی انجامیده

رویداد های اخیر

ادامه‌ی روند کمک‌های رمضانی بنیاد بیات در ولایت کابل

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

ده‌ها خانواده‌ی فقیر در غرب کابل از بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات بهره‌مند شدند.

مسؤولان این بنیاد می‌گویند که کمک‌های این بنیاد در ماه مبارک رمضان به نیازمندان ادامه دارد و می‌خواهند که دست نیازمندان را بگیرند و به آنان کمک کنند.

دریافت کنندگان از کمک‌های بنیاد بیات قدردانی می‌کنند.

بسته‌های کمکی بیشتر شامل مواد خوراکی می‌باشند.

در همین حال شماری از افراد نیازمند که کمک‌های بنیاد بیات را دریافته خرسند اند و از نهادهای دیگر نیز خواستار کمک شدند.

بنیاد بیات یکی از بنیادهای مهم خیریه در کشور محسوب می‌شود که در بیست سال گذشته کارهای ارزشمندی را در بخش رسیدگی به آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی، تطبیق پروژه‌های عام‌المنفعه، و کمک به نیازمندان در فصل‌های مختلف انجام داده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی یک سال دشوار برای زنان و دختران افغان بود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

سال ۱۴۰۲هجری خورشید در حالی به پایان می‌رسد که تعلیق تحصیل دختران رفع نشد و دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم هم باز نشد.

در این سال بارها مقام‌های امارت اسلامی گفتند که طرح بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران نهایی خواهد شد، اما این وعده‌ها جامه عمل نپوشید.

در نشست‌های متعددی خواست‌ها این بود که به زنان اجازه داده شود تا به تعلیم، تحصیل و کار برگردند، اما امر ثانی امارت اسلامی همچنان پابرجا ماند و امر دیگری صادر نشد.

در سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی زنان و دختران افغان انتظار داشتند تا دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی شان باز شود و آنان بتوانند به صنف‌های درسی خود برگردند، اما با یک سال انتظار آرزوی شان برآورده نشد و امارت اسلامی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی آنان باز نکرد.

در بسیاری از نشست‌ها چه در داخل و چه در بیرون از کشور، خواست‌های مکرری منبی بر فراهم شدن زمینه تعلیم برای همه مطرح شد و برخی مقام‌های امارت اسلامی هم  نا رضایتی‌های خود را در این مورد مطرح کردند.

نمایندگان سازمان ملل و کشورهای جهان بارها تاکید کردند که باید حق آموزش به زنان و دختران داده شود، اما این خواست‌ها از سوی امارت اسلامی پذیرفته نشد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته بود که:«حمایت از حقوق زنان و دختران یک بخش مرکزی سیاست خارجی ما است. در طول سه سال گذشته، ما استراتیژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی را برای حمایت از زنان و دختران در سراسر جهان ارائه کرده‌ایم. این صرفاً لفاظی نیست، عملی است.»

سخنگویان امارت اسلامی بارها در مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌ها در مورد بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران حرف زدند، اما نگفتند که چه زمانی به انتظار دختران پایان داده می‌شود.

حالا که نزدیک به سه سال از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب و تعلیق تحصیل دختران میگذرد امیدواری‌ها این است در سال جدید تعلیمی در سیاست امارت اسلامی تغییراتی بوجود آید و زنگ مکتب با یک خبر خوشایند برای دختران به صدا در آید.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا از پاکستان خواست پس از حملات هوایی در افغانستان از خویشتن‌داری کار بگیرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

ایالات متحده روز دوشنبه از پاکستان خواست تا در حمله ضد تروریستی خود در افغانستان از خویشتن‌داری کار بگیرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید، روز دوشنبه (۲۸ حوت) گفت که امارت اسلامی باید اطمینان بدهند که حملات ترورستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود.

این اظهارات سخنگوی قصر سفید پس از آن بیان شد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، حملات هوایی یک‌شنبه شب پاکستان بر دو ولسوالی ولایت‌های پکتیکا و خوست را به شدت محکوم کرده و آنرا تجاوز بر خاک افغانستان خواند.

مجاهد با نشر اعلامیه‌ای گفت که نیروهای هوایی پاکستان در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند. او گفت که در نتیجه این حملات هوایی سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

ژان پیر در پاسخ به پرسشی به خبرنگاران گفت: «ما از تلفات جانی و جراحات ناشی از حملات در پاکستان و کشته شدن افراد ملکی در جریان حملات در افغانستان، عمیقا متاثر استیم.»

 این مقام قصر سفید از امارت اسلامی نیز خواست تا به گروه‌های تروریستی اجازه حملات را ندهند.

او گفت: «ما از طالبان ]امارت اسلامی افغانستان[می‌خواهیم تا اطمینان بدهند که حملات تروریستی از خاک افغانستان راه اندازی نمی‌شود. ما از پاکستان نیز می‌خواهیم تا از خویشتن‌داری کار بگیرد و اطمینان حاصل کند که در جریات تلاش‌های ضد تروریزم، غیرنظامیان آسیب نمی‌بینند.»

ژان پیر از مقام‌های پاکستان و امارت اسلامی همچنین خواست تا اختلافات شان را از طریق گفتگو حل کنند.

این مقام قصر سفید افزود: «ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هیچگاهی به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل نمی‌شود که می‌خواهند به ایالات متحده یا سایر شرکا یا متحدان ما آسیب برسانند. بنابراین، ما این موضوع را کاملاً واضح کرده‌ایم و در این راستا ثابت قدم استیم.»

پیش از این، حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت است که هدف عملیات که بر اساس معلومات استخباراتی انجام شد “تروریست‌های مرتبط با گروه حافظ گل بهادر” بودند. در اعلامیه گفته شده است که گروه بهادر در کنار تحریک طالبان پاکستان، مسوول حملات متعدد تروریستی در داخل پاکستان بوده که سبب مرگ صدها افراد ملکی و نیروهای امنیتی شده است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که در جریان دو سال گذشته، پاکستان مکرراً نگرانی‌هایش را در مورد حضور گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان با امارت اسلامی شریک کرده است.

اما امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!