Connect with us

اخبار ساحوی

صدر اعظم لبنان: مداخله ایران در امور لبنان را نمی‌پذیریم

میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد، موضوعی است که مربوط دولت لبنان می‌شود.

منتشر شده

در

پس از آنکه رئیس پارلمان ایران گفت که تهران آماده مذاکره با فرانسه در باره اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد جنوب لبنان است، صدر اعظم موقت لبنان روز جمعه اظهار کرد که بیروت مداخله تهران در امور لبنان را نمی‌پذیرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، خواستار عاری بودن منطقه مرزی جنوب لبنان از سلاح یا نیروهای خارج از کنترول دولت لبنان با هدف حفظ آرامش در مرز با اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان ایران اظهارات خود را در مورد جنوب لبنان در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان کرده است.

در بیانیه دولت لبنان به نقل از صدر اعظم نجیب میقاتی آمده است: «ما از این موضع تعجب کردیم که مداخله آشکار در امور لبنان و تلاش برای ایجاد قیمومیت رد شده بر لبنان است.»

میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد، موضوعی است که مربوط دولت لبنان می‌شود.

بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱، شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک مأموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد موسوم به «یونیفل» اجازه داد تا به نیروهای لبنانی کمک کند تا اطمینان حاصل شود که جنوب لبنان «عاری از هر گونه پرسونل مسلح، دارایی و سلاح غیر از نیروهای دولت لبنان» است.

اسرائیل می‌گوید اردوی لبنان و یونیفل در تامین امنیت منطقه ناکام مانده اند. اسرائیل عملیات زمینی را در اول اکتوبر در لبنان پس از تقریبا یک سال درگیری مداوم با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان همزمان با جنگ در غزه آغاز کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از اینکه چندین مواضع حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفت، ابراز نگرانی شدید کرده است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل به انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که زمان خروج «یونیفل» فرا رسیده است.

دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به رویترز گفت که او می‌خواهد «ماموریت قوی‌تری برای یونیفل برای بازدارندگی حزب‌الله ببیند.»

ماموریت حافظ صلح ملل متحد در حال حاضر تا ۳۱ آگست ۲۰۲۵ اجازه دارد کار کند.

اخبار ساحوی

پس از جان باختن رهبر حماس، حزب الله می‌گوید جنگ با اسرائیل را تشدید خواهد کرد

رهبران کشورهای غربی گفته اند که جان باختن او فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌ها است، اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل گفته است که جنگ تا بازگرداندن گروگان های ربوده شده توسط شبه نظامیان حماس ادامه خواهد داشت.

Published

on

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که در حال عبور به مرحله‌ای جدید و تشدیدکننده در جنگ خود علیه اسرائیل است. ایران نیز گفته است که «روحیه مقاومت» پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس تقویت خواهد شد.

به گزارش رویترز، سنوار، مغز متفکر حمله گسترده حماس علیه اسرائیل در هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳، در جریان عملیات نظامیان اسرائیلی روز چهارشنبه در غزه کشته شد.

رهبران کشورهای غربی گفته اند که جان باختن او فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌ها است، اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل گفته است که جنگ تا بازگرداندن گروگان های ربوده شده توسط شبه نظامیان حماس ادامه خواهد داشت.

سنوار پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ماه جولای در تهران به عنوان رهبر کلی حماس معرفی شد.

مقامات اسرائیلی گفتند که او روز چهارشنبه در جریان درگیری مسلحانه در جنوب غزه توسط سربازان اسرائیلی بدون اطلاع قبلی از حضور او کشته شد.

حماس در حمله هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ تن دیگر را اسیر گرفت.

اسرائیل پس از آن حمله بیش از ۴۲ هزار فلسطینی را کشته است.

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در یک تماس تلیفونی با نتنیاهو گفته است که جان باختن سنوار فرصتی را برای پایان جنگ فراهم کرده است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

بنگله‌دیش حکم بازداشت شیخ حسینه را صادر کرد

Published

on

محکمه بین‌المللی جنایات بنگله‌دیش روز پنجشنبه حکم بازداشت شیخ حسینه، صدر اعظم سابق این کشور را به اتهام دست داشتن وی در قتل‌های دسته جمعی در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز که اوایل سال جاری آغاز شد، صادر کرد.

این اعتراضات که به عنوان حرکتی به رهبری محصلان علیه سهمیه‌های شغلی در دولت آغاز شد، به مرگبارترین ناآرامی‌ها از زمان استقلال بنگله‌دیش در سال ۱۹۷۱ تبدیل شد. بیش از ۷۰۰ نفر در جریان این اعتراضات کشته و تعداد زیاد دیگر زخمی شدند.

شیخ حسینه به دنبال این خشونت‌ها به هند فرار کرد.

Continue Reading

اخبار ساحوی

کشته شدن چهار تن در حمله به پولیس در شمال غرب پاکستان

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

Published

on

حمله مهاجمان ناشناس به نیروهای پولیس در ایالت خیبرپختونخوا واقع در شمال غرب پاکستان به جان باختن چهار نفر از آنان منجر شد.

شبکه جیونیوز پاکستان به نقل از پولیس در شهر بنو اعلام کرد که نیروهای امنیتی مستقر در درب اصلی مرکز پولیس در این شهر هدف حمله مهاجمان قرار گرفتند.

پولیس افزود: «در این حمله تروریستی سه نفر از نیروهای امنیتی و یک غیرنظامی جان باختند و در پی درگیری با تروریست‌ها پنج نفر از مهاجمان نیز کشته شدند.»

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!