Connect with us

رویداد های اخیر

گفتگوی ویژه با ستیفانو پونتیکوروو فرستاده ملکی ناتو در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

گفتگوی ویژه ستیفانو پونتیکوروو نماینده ملکی ناتو در افغانستان با آریانانیوز با میزبانی زمریالی اباسین:

سفیر مالکی ناتو بلند بودن سطح خشونت ها را از سوی طالبان را پذیرفتنی ندانسته و نگرانی های دولت مبنی بر رها نکردن زندانیان باقی مانده طالبان را مشروع می گوید.

متن کامل مصاحبه آقای پونتیکوروو:

زمریالی اباسین: تشکر سفیر صاحب از اینکه به ما فرصتی دادید تا این مصاحبه ی اختصاصی را انجام بدهیم. می‌خواهم از شما و ماموریت شما در افغانستان بشنوم و شما را به ماموریت تان در افغانستان خوش آمد میگویم.

ستیفانو پونتیکوروو: تشکر که مرا در برنامه ی تان دعوت کردید. در واقع اولین بار نیست که در افغانستان هستم. بعد از ترک افغانستان در سال  ۱۹۸۶ حالا بار دیگر فرصت حضور در اینجا را یافتم. من خاطرات بسیار واضحی از زمان خود در اینجا دارم و امیدوارم که خاطرات بیشتری داشته باشم.

اباسین: خیلی ممنون، به عنوان اولین سوال؛ پیشرفت روند صلح افغانستان را تاکنون چگونه می بینید؟ ما در ۲۹ فبروری توافق نامه ای صلح را در دوحه داشتیم که هم اکنون در حال تطبیق است، و هنوز هم برخی از چالش ها در راستای انجام مفاد این توافق نامه وجود دارد. اما شما چه پیشرفت ها و تغییر ها را میبینید؟

پونتیکوروو: دستیابی به صلح پس از چهل سال درگیری در این کشور آسان نیست. اما پیشرفت بزرگی در مورد گفتگوی میان افغان ها انجام شده است. ناتو از تلاشهای سفیر خلیلزاد برای دستیابی دو طرف به میز صلح حمایت کرده است. من فکر می کنم یک حرکت خاص وجود دارد. هر دو طرف درک کرده اند که هیچ راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. مردم افغانستان خواستار صلح هستند. آنها کسانی که در راه صلح ایستاده اند را فراموش نخواهند کرد و نخواهند بخشید. بنابر این فکر می کنم که در مسیر صلح هستیم.

اباسین: روندی که شما درباره آن صحبت کردید. البته برای هر روند صلح به ویژه روند صلح افغانستان پس از چهار دهه جنگ بسیار خونین و طولانی، رسیدن به بخش های خوش آیند بسیار حساس و بسیار دشوار خواهد بود. چالش ها را در اینجا چگونه می بینید؟ مقابل این روند و به ویژه برای مذاکرات میان افغانی هنوز مشکلاتی وجود دارد. بنابراین شما چالش ها و مشکلات زیر نظر دولت توسط طالبان و احزاب دیگر را چطور می بینید؟

پونتیکوروو: پاسخ من دارای دو بخش است. نکته اول این است که شرایط توافق نامه همه انجام شده است به جز میزان خشونت بسیار بالا. طالبان باید نشان دهند که نه تنها در مورد صلح بلکه در پایین آوردن سطح خشونت و ایجاد شرایط برای رفتن به سمت مذاکرات میان افغانی جدی هستند. حملات به غیرنظامیان افغانستان کاملا غیرقابل قبول است. تلفات غیرقابل قبول است. آنها باید ثابت کنند که به عنوان شرکای صلح خوب و قابل اعتماد خواهند بود. از طرف دولت، من فکر می کنم آنها هر چه که میتوانند انجام دهند را انجام میدهند. مساله زندانیان وجود دارد که نه تنها یک مساله سیاسی بلکه یک مساله حقوقی است. ما از همه طرف ها خواستار انعطاف پذیری هستیم تا به آزادی ۵ هزار زندانی از سوی دولت و یک هزار عدد از طرف طالبان برسیم. ما هرگز نباید فراموش کنیم که این یک توافق دو طرفه است. ما می دانیم که در یک نقطه معین در حالت درنگ هستیم اگرچه میدانیم که آزادی زندانیان به آهستگی ادامه دارد، ما دوست داریم که این مرحله کمی سرعت بگیرد، اما نگرانی هایی از سوی دولت از بهر رهایی زندانیان باقی مانده وجود دارد که نگرانی های مشروع هم است.

اباسین: به دولت چه پیشنهاد می کنید؟ آیا آنها باید روند آزادی زندانیان را تسریع ببخشند؟

سفیر ناتو: من فکر می کنم که ما راه طولانی را آمده ایم. دولت افغانستان علنی کرده و به ما نیز گفته است که برخی از نگرانی ها وجود دارد، آنها به ایالات متحده که واسطه این صلح است نیز گفتند. نگرانی های واقعی وجود دارد ، به همین دلیل ما خواستار انعطاف پذیری از هر دو طرف هستیم. هر دو طرف شامل طالبان نیز هستند. رییس جمهور غنی خودش نیز روشن کرده بود که نگرانی ها وجود دارد. مشکلاتی وجود دارد. مشکلات قانونی وجود دارد. مشکلاتی مربوط قانون اساسی وجود دارد. و اینکه آنها مایل هستند به آزادی ۵۰۰۰ زندانی برسند را زیر سوال نبرده اند. از سوی دیگر اما اگر فقط به یک لیست اتکا کنید به جایی نخواهید رسید. بنابراین برای رسیدن به صلح به انعطاف پذیری نیاز داریم. من فکر می کنم دولت افغانستان تمایل خود را نشان داده است که آنها مایل به آزادی ۵۰۰۰ زندانی هستند. یک نگرانی در مورد هزار زندانی باقی مانده وجود دارد. بنابراین باید به این موضوع پرداخته شود. اینها نگرانی های مشروع هستند. و این نگرانی های مشروع باید مورد توجه قرار گیرد.

اباسین: همزمانی که ما داریم در مورد چالش ها صحبت میکنیم، یکی از مهم ترین نکاتی که برای بیرون رفت از این مشکلات هست مساله نیاز به اجماع هست. شما خود بهتر میدانید. دو نوع اجماع داریم. اولا رسیدن به یک اجماع داخلی از بهر پروسه صلح افغانستان. شاهد مشکلات و تنش های زیادی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله بودیم. به نظر میرسد که آنها دو دید متفاوت نسبت به پروسه صلح، آزادی زندانیان، و گفتگوهای میان افغانی دارند. به نظر شما این را چگونه میبینید و چطور میتوانیم به این اجماع برسیم؟

پونتیکوروو: تیم باید متحد باشد و برای اتحاد ، شما در سطح رهبری نیاز به وحدت دارید. من فکر می کنم که توافق سیاسی اخیر مسیری طولانی را طی کرده است. اکنون این توافق باید عملی شود. این توافق نامه در مرحله نهایی اجرایی شدن است. اکنون ما انتظار داریم که دولت افغانستان پاسخی به درخواست مردم افغانستان بدهد که همانا صلح است. و برای رسیدن به آن صلح، باید به سر میز مذاکره بروید.

اباسین: علاوه بر اجماع داخلی، ما به اجماع جهانی و منطقه ای نیز نیاز داریم. این مساله را چگونه می بینید، زیرا ما شاهد بسیاری از اختلافات و موضوعات جدید به ویژه بین واشنگتن و روسیه هستیم. اجماع جهانی و منطقه ای را تا کنون چگونه می بینید؟

سفیر ناتو: من می گویم که یک اجماع متفق القول منطقه ای و بین المللی وجود دارد که در آن هدف نهایی صلح در افغانستان توسط همه پشتیبانی می شود. من از ابتکار اتمر وزیر امور خارجه که یک انجمنی را برای شرکای منطقه ای و بین المللی بوجود آورد استقبال می کنم. اجماع در آنجا، بدون استثنا، این است که ما از توافق مسالمت آمیز بین افغان ها و مذاکرات میان افغانی حمایت می کنیم و امیدواریم که هرچه سریعتر به این ها برسیم. در این اجماع از موضع دولت حمایت شد. برای داشتن یک افغانستان پایدار و آرام، باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته جامعه افغانستان محفوظ نگه داشته شود. ما نمی توانیم به این دست آورد ها پشت پا بزنیم زیرا این دستاوردهایی است که جامعه و مردم افغانستان به دست آورده اند و برای ایجاد یک کشور باثبات و صلح آمیز ضرورت است. ما افتخار داریم که بخشی از آن هستیم. ما یک چتر امنیتی داریم که تحت آن نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان روز به روز بهتر می شود و نشان داده است که این درگیری از نظر نظامی قابل پیروزی نیست.

اباسین: به عنوان آخرین سوال؛ تجربه شما از تعامل با جامعه افغانستان، دولت، مقامات و سایر طرف های سیاسی افغانستان چیست؟ شما حساسیت جامعه افغانستان را می دانید. بدون شک مشارکت با هر حزب با در نظرداشت اندازه اختلافات و احزاب سیاسی دشوار است. تجربه خود را چگونه می بینید و تجربیات خود را با دولت و چهره های سیاسی در افغانستان چگونه مشاهده می کنید.

پونتیکوروو: من حدود ۱۴۰ تعامل با مقامات دولتی از رییس جمهور غنی گرفته الی داکتر عبدالله و کلیه شخصیت های اصلی سیاسی در این کشور داشته ام. من با گروه ها، احزاب، زنان ، جوانان و رسانه ها سر و کار داشته ام. فهمیدم که این یک جامعه بسیار پیچیده است. این جامعه ای است که به خوبی می داند چه می خواهد که همانا صلح ، ثبات و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته است. بنابراین، من فکر می کنم که همه مردم افغانستان می دانند چه می خواهند، می دانند چگونه به آنجا بروند، و آنها بسیار آماده هستند تا وارد مذاکرات میان افغانی شوند. ما امیدواریم که اتحاد پیروز شود، و مطمین هستیم که پیروز خواهد یافت. زیرا اتحاد و تیم در میز مذاکره میتواند نتیجه بخش باشد.

اباسین: با تشکر از شما سفیر ستیفانو پونتیکوروو که زمان این مصاحبه اختصاصی را در اختیار ما گذاشتید و از حوصله‌مندی شما تا کنون تشکر می کنم.

سفیر ناتو: از شما بسیار سپاسگزارم. من واقعا امیدوارم … من اطمینان دارم که همه چیز نتیجه خواهد داد. مردم افغانستان اختلافات را حل می كنند و قادر خواهند بود ابتدا افغانستان صلح آمیز را به مردم افغانستان و سپس منطقه تحویل دهند. تشکر میکنم.

اباسین: امیدوارم و بدیهی است که ما به حمایت جامعه جهانی، ناتو و هر بخشی که در این پروسه دخیل است، نیاز داریم. یک بار دیگر از وقت شما و آنچه شما با مردم ما در افغانستان به اشتراک گذاشتید قدردانی می کنم. بهترین موفقیت ها را در ماموریت های آینده شما آرزو دارم.

پونتیکوروو: به عنوان سخن پایانی، ما نمی خواهیم برای همیشه در اینجا بمانیم، اما ما متعهد هستیم تا زمانی كه لازم باشد در اینجا همکاری كنیم، اینکه تا چه زمانی در افغانستان خواهیم ماند تصمیمی است که دولت افغانستان خواهد گرفت.

اباسین: خیلی متشکرم آقا!

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار نمایندگان اتحادیه افغان‌ها مقیم کشورهای اروپایی با سرپرست وزیران دفاع و معادن

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی در دیدار با شماری از افغان‌های مقیم کشورهای اروپایی گفته است که امنیت کنونی در کشور فرصتی را برای سهیم شدن همه در پیشرفت افغانستان فراهم کرده است. محمد یعقوب مجاهد افزوده که وجود مشکلات در برخی از مسایل نیز از میان برداشته خواهد شد.

همزمان با این شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم نیز از افغان‌های مقیم خارج از کشور خواسته تا به افغانستان بازگردند و در پیشرفت کشور سهیم باشند.

ادامه‌ی دیدار های نمایندگان اتحادیه افغان‌های مقیم کشورهای اروپایی با مقام‌های امارت اسلامی در کابل. این هیأت این بار با سرپرست وزیران دفاع و معادن و پترولیم دیدار کرده اند.

سرپرست وزارت دفاع در دیدار با نمایندگان اتحادیه افغان‌های مقیم کشورهای اروپایی گفته است که باید از امنیت کنونی در کشور استفاده و در پیشرفت افغانستان سهم گرفته شود.

محمد یعقوب مجاهد در این دیدار، افغانستان را خانه‌ی مشترک تمامی افغان‌ها خوانده و افزوده است که مشکلات موجود در کشور به‌زودی حل خواهد شد.

در بخشی از خبرنامه‌ی وزارت دفاع ملی آمده است که: «مشکلات که در برخی مسایل وجود دارد به زودی حل خواهد شد؛ اما هیچ چیز فراتر از امنیت نبود که امروز به نصرت اللهی و با فداکاری‌های مردم مان در این سرزمین نازل شده است شکرانه آن را به‌جا آوریم و به استفاده از این فرصت برای رفاه و پیشرفت وطن خویش سهیم شویم.»

بر بنیاد خبرنامه؛ شماری از شهرواندان کشور که پس از حاکمیت دوباره امارت سلامی برای نُخستین بار به افغانستان آمده‌اند، از اوضاع کنونی کشور ابراز رضایت‌مندی کردند.

همزمان با این، نمایندگان اتحادیه افغان‌های مقیم کشورهای اروپایی با سرپرست وزارت معادن و پترولیم نیز دیدار کرده اند. در این دیدار مقام‌های افغان مقیم اروپا از شهاب‌الدین دلاور خواسته اند تا به افغان‌های که مایل به سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند، تسهیلات را فراهم سازند. وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که آقای دلاور نیز از افغان‌های مقیم خارج از کشور خواسته که به افغانستان بازگردند و در رشد و ترقی کشور سهیم باشند.

این هئیت پیشتر در دیدار با شماری دیگری از مقام‌های امارت اسلامی از جمله معاون سیاسی رئیس‌الوزرا و سرپرست وزارت امورخارجه بر تقویت نظام و فراهم شدن زمینه‌ی کار و آموزش به دختران و زنان افغان تأکید کرده بودند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی: تحولات اخیر در منطقه ایجاب می‌کند که افغانستان و چین با هماهنگی کامل به همکاری خود ادامه دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که رویدادها و تحولات اخیر در منطقه ایجاب می‌کند که افغانستان و چین با هماهنگی کامل به همکاری‌های خود ادامه دهند تا بتوانند به خوبی از منافع مشترک خود محافظت کنند.

امیر خان متقی این مطلب را در دیدار با ژاو شینگ، سفیر چین در کابل بیان کرده است.

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای امروز (سه شنبه، ۴ ثور) گفت که در این دیدار، دو طرف در مورد همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان افغانستان و چین و تحولات اخیر در منطقه گفتگو کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ابراز خرسندی کرده و گفت که امارت اسلامی فرصت‌های خوبی را در زمینه تجارت و سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

آقای متقی خاطر نشان کرد که افزایش صادرات جلغوزه به چین و پیشرفت‌ در پروژه‌های مس عینک و دهلیز واخان نمونه بارز این سیاست امارت اسلامی است.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه، سفیر چین تحولات در عرصه‌های مختلف با افغانستان را مثبت دانسته و افزود که تلاش دارد تاجران و سرمایه گذاران چینی را تشویق کند تا نقش خود را برای همکاری اقتصادی درازمدت با افغانستان ایفا کنند.

او همچنان گفت که کشورش چگونگی همکاری دوجانبه و امکانات در مورد موضوع دهلیز واخان را بررسی می‌کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!