Connect with us

رویداد های اخیر

نگرانی از عدم پیشرفت در عملی سازی توافق نامه بین غنی و عبدالله

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

پس از امضای توافق نامه سیاسی میان رییس جمهوری غنی و عبدالله عبدالله پیشرفت های چشم گیر در امر عملی شدن این توافق نامه شکل نگرفته است.

نزدیک به یک ماه از امضای توافق نامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله می گذرد، اما کار های بنیادی برای عملی شدن بند هایی از این توافق نامه انجام نشده است.

ارگ تاکنون ۷ نامزد وزیر از سهم رییس جمهور غنی را معرفی کرده است، در حالیکه عبدالله تا کنون هیچ وزیری معرفی نکرده و مقرری ها در شورای عالی مصالحه که ریاست آن به عهده عبدالله است، هنوز باقیست که این کند کاری ها میان سیاسیون نگرانی ها خلق کرده است.

نزدیکان عبدالله می‌گویند که کار های بنیادی در شورای عالی مصالحه آغاز شده و ظرف چند روز دیگر هم عبدالله نامزد وزیران سهم خودش از کابینه را نیز معرفی می کند.

شهزاده مسعود، آگاه سیاسی، می گوید: “وقتيكه توافق نامه سياسي ميان دو داكتر صاحب ها امضا شد اميد مردم اين بود كه هرچه زودتر شوراي مصالحه شكل بگيرد، كابينه اعلام شود اما تا هنوز نه شوراي مصالحه اعلام شده، نه كابينه تكميل شده هر چه زودتر این دو اعلام شود و مذكرات بين الافغاني كه ما اميد وار هستيم در هفته های آينده داير شود.”

از سوی ههم، رتبه مارشالی به جنرال دوستم، شریک سیاسی عبدالله،  تا کنون رسماً توسط رییس جمهور اعطا نگردیده است.

نزدیکان جنرال دوستم می گویند که ظرف چند روز آینده مراسم اهدای رتبه مارشالی در کابل برگزار میشود.

بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی جنبش ملی افغانستان، می گوید: “مارشال صاحب عبدالرشيد دوستم منحيث یکی از رهبر های افغانستان و عضو شوراي امنيت طی مراسم ويژه در روز های آينده در كابل حضور می داشته باشند.”

نگرانی از نبود پیشرفت ها در ساختار های دولتی پس از امضای توافق نامه سیاسی میان ارگ و سپیدار وجود دارد.

ریاست جمهوری دراین مورد چیزی نگفته

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!