Connect with us

رویداد های اخیر

به دنبال تنش‌ها در شرق میانه، پروازهای بین‌المللی از فضای افغانستان افزایش یافته است

اطلاعات سایت فلایت‌رادار ۲۴ نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۱۴۷ پرواز در روز بین ۱۹ تا ۳۰ سپتامبر از حریم هوایی افغانستان عبور کرده‌اند.

منتشر شده

در

در پی حملات راکتی ایران به اسرائیل و احتمال حمله تلافی‌جویانه تل‌آویو، شمار پروازهای بین‌المللی از آسمان افغانستان افزایش یافته است.

اطلاعات فلایت‌رادار ۲۴ نشان می‌دهد روز پنج‌شنبه (۱۲میزان) ۱۹۱ پرواز از آسمان افغانستان عبور کرده اند.

شرکت‌های هوانوردی برای هر پرواز ۷۰۰ دالر به وزارت ترانسپورت وهوانوردی افغانستان پرداخت کرده‌اند. این پرداخت‌ها منبع درآمد قابل توجه و رو به رشدی برای حکومت سرپرست محسوب می‌شود.

حریم هوایی افغانستان پس از سقوط نظام جمهوری در اگست ۲۰۲۱ و بازگشت امارت اسلامی به قدرت، به دلیل نگرانی‌های امنیتی و سیاسی به روی پروازهای بین‌المللی بسته شد.

با این حال، پروازها از آسمان افغانستان به‌خصوص پس از حمله هفتم اکتوبر حماس به اسرائیل و جنگ در غزه و اوج گرفتن تنش در خاورمیانه افزایش یافته است.

اطلاعات سایت فلایت‌رادار ۲۴ نشان می‌دهد که در هفته دوم ماه اگست، تعداد پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان نسبت به اگست سال ۲۰۲۳ بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

این روند پس از حملات اخیر راکتی ایران به اسرائیل شدت گرفت و بسیاری از خطوط هوایی مجبور شدند مسیر معمول اروپا به آسیا از طریق حریم هوایی ایران را کنار بگذارند.

اطلاعات سایت فلایت‌رادار ۲۴ نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۱۴۷ پرواز در روز بین ۱۹ تا ۳۰ سپتامبر از حریم هوایی افغانستان عبور کرده‌اند. این شامل پروازهایی نمی‌شود که مبدا یا مقصدشان افغانستان است. با این حساب، حکومت سرپرست افغانستان سالانه ۳۷ میلیون دالر از حریم هوایی به دست می‌آورد.

این تعداد روز سه‌شنبه به دنبال حملات راکتی ایران، ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱ پرواز رسید و در روز پنج‌شنبه (۱۲میزان) مجدداً به ۱۹۱ پرواز رسید، که بیشترین تعداد پرواز عبوری در یک روز از زمان تسلط امارت اسلامی بر افغانستان است.

از جمله شرکت‌های هوانوردی که پروازهایشان به آسمان افغانستان بازگشته است، می‌توان به سوئیس ایر، فین‌ایر، سنگاپور ایرلاینز، بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزا اشاره کرد.

سخنگوی فلایت‌رادار ۲۴ به روزنامه ایندیپندنت گفته است: «ما شاهد آن هستیم که طیاره‌هایی که معمولاً از حریم هوایی ایران عبور می‌کردند، اکنون از آسمان افغانستان استفاده می‌کنند. با اعمال محدودیت‌های بیشتر در فضای هوایی خاورمیانه، خطوط هوایی بین ارزیابی خطر و انتخاب بهترین گزینه تصمیم‌گیری می‌کنند.»

رویداد های اخیر

ششمین نشست فارمت مسکو؛ نمایندگان ویژه پنج کشور با امیرخان متقی دیدار کردند

Published

on

نمایندگان ویژه چین، ایران، ازبکستان، پاکستان و هند در حاشیه ششمین نشست فارمت مسکو با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کردند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه در خبرنامه‌ای گفته که در این دیدارها در مورد روابط دوجانبه سیاسی و همکاری‎های اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه گفتگو شده است.

به گفته تکل، آقای متقی وضعیت امنیتی افغانستان را قابل اعتماد و آن را به نفع همه کشورهای منطقه دانسته است.

او در دیدار با این نمایندگان بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجارتی و سرمایه‌گذاری میان افغانستان و کشورهای مرتبط تاکید نموده است.

این نمایندگان نیز بر افزایش تعامل و همکاری‌های همه جانبه با افغانستان تاکید کردند و وضعیت افغانستان را قابل اعتماد توصیف کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی در حاشیه نشست مسکو با لاوروف دیدار کرد

امیر خان متقی از پیشرفت‌ها سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه یادآوری کرد و ابراز امیدواری نمود که سطح روابط دیپلوماتیک میان روسیه و امارت اسلامی افزایش یابد.

Published

on

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه ششمین نشست فارمت مسکو در باره افغانستان با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان که امروز (شنبه) منتشر شد، در این دیدار دو طرف در مورد روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر نمودند.

سرپرست وزارت امور خارجه فارمت مسکو را برای حکومت افغانستان از اهمیت خاص برخوردار دانسته و تقاضا کرد که این فارمت به میکانیزم توسعه همکاری میان افغانستان و کشورهای منطقه مبدل گردد.

امیر خان متقی از پیشرفت‌ها سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه یادآوری کرد و ابراز امیدواری نمود که سطح روابط دیپلوماتیک میان روسیه و امارت اسلامی افزایش یابد.

او همچنان از امنیت و ثبات در افغانستان تذکر داد و گفت که امنیت زمینه‌ سرمایه‌گذاری را در افغانستان فراهم کرده است.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور خارجه، سرگی لاوروف نیز بر توسعه روابط کشورش با افغانستان در عرصه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و افزود که شرکت‌های روسی علاقه‌مند سرمایه گذاری در بخش های زراعت، معادن و ترانسپورت در افغانستان هستند.

آقای لاوروف همچنان به موقعیت افغانستان در پی تحولات اخیر در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت که افغانستان می‌تواند نقش مهمی در پیوند اقتصادی منطقه داشته باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رهبری روسیه تصمیم حذف امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ممنوعه را گرفته است

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، کابلوف گفته است که وزارت خارجه، اداره خدمات امنیتی فدرال و تعداد دیگری از ادارات این کشور در حال انجام کارهای حقوقی نهایی برای حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه اند.

Published

on

ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است که رهبری روسیه تصمیم خود را مبنی بر حذف امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ممنوعه گرفته است و این موضوع طی مراحل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، کابلوف گفته است که وزارت خارجه، اداره خدمات امنیتی فدرال و تعداد دیگری از ادارات این کشور در حال انجام کارهای حقوقی نهایی برای حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه اند.

او تصریح کرد که تصمیم نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

در همین حال، الکساندر بورتنیکوف، رئیس اداره خدمات امنیتی فدرال روسیه نیز گفته است که حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه در مراحل نهایی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد که امارت اسلامی آماده مبارزه با گروه داعش است.

به گفته وی، شاخه خراسان گروه داعش هنوز هم از سوی غرب کمک‌های مادی دریافت می‌کند تا در روسیه حملات انجام دهد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!