Connect with us

رویداد های اخیر

وزیر خارجه سعودی: افغانستان را نمی توان در انزوا گذاشت

فیصل همچنان تاکید کرد که ثبات و توسعه اقتصادی در محیطی امکان پذیر است که ثبات سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

منتشر شده

در

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است که افغانستان را نمی‌توان در انزوا گذاشت مخصوصاً با درنظرداشت تهدید تروریزم.

فیصل بن فرحان روز شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک تاکید کرد که ریاض به امنیت، ثبات و تمامیت ارضی افغانستان متعهد است.

او گفت که باید به کمک‌های بشردوستانه و وضعیت افغانستان توجه شود و در صورت توجه نکردن به وضعیت این کشور، زمینه رُشد گروهای تروریستی در افغانستان فراهم می‌شود.

فیصل همچنان تاکید کرد که ثبات و توسعه اقتصادی در محیطی امکان پذیر است که ثبات سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

این در حالی است که امارت اسلامی نگرانی‌های کشورها در مورد تهدید تروریزم در افغانستان را رد کرده و گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه آنها استفاده شود.

امارت اسلامی همچنان گفتگو و تعامل را یگانه راه برطرف کردن چالش های افغانستان می‌داند و می‌گوید که آنان طرفدار داشتن روابط نیک با همه کشورها هستند.

رویداد های اخیر

متقی در مورد تمرینات مشترک نظامی پاکستان و امریکا ابراز نگرانی کرد

رئیس دستگاه دیپلوماسی درعین زمان از قاچاق مواد مخدر مصنوعی به افغانستان ابراز نگرانی نموده و بر همکاری منطقه‌ای برای مبارزه در برابر آن تاکید کرد.

Published

on

سرپرست وزارت خارجه انجام تمرینات مشترک نظامی پاکستان و امریکا در خاک پاکستان را یک منبع نگرانی برای منطقه می‌داند و می‌گوید که نقض حریم هوایی افغانستان از سوی پاکستان در گذشته پاسخ یافته و در آینده نیز پاسخ خواهد یافت.

امیر خان متقی در گفتگو با یک خبرگزاری روسی تاکید کرده که اگر کشورهای منطقه و همسایه سرحدات خود را محافظت کنند در افغانستان هیچ مشکل وجود نخواهد داشت.

او مذاکره میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان را به سود اسلام آباد می‌داند.

آقای متقی گفت: «پاکستان همراه نیروهای امریکایی تمرینات می‌کند، مشترکاً کار می‌کند. این باعث تشویش کشورهای منطقه می‌شود. این به نفع پاکستان و به نفع منطقه نیست.»

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد که داعش در افغانستان وجود ندارد و دشمنان برای بی اعتبار کردن افغانستان از این گروه به عنوان ابزار استفاده می‌کنند، زیرا وجود ثبات و امنیت در افغانستان، منطقه را روی پا ایستاد می‌کند و منافع بزرگ را در آن رقم می‌زند.

آقای متقی گفت: «همانندی که روسیه از داعشی که از بیرون به روسیه می‌رود، تهدید می‌شود و ضرر می‌بیند، افغانستان هم اگر از داعش ضرر می‌بیند، آن داعشی است که از بیرون می‌آید. پس اگر کشورهای همسایه و منطقه هم به این موضوع توجه جدی کنند و سرحدات خودرا حفاظت کنند، در افغانستان هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.»

رئیس دستگاه دیپلوماسی درعین زمان از قاچاق مواد مخدر مصنوعی به افغانستان ابراز نگرانی نموده و بر همکاری منطقه‌ای برای مبارزه در برابر آن تاکید کرد.

این مقام امارت اسلامی همچنان آمار داد که پس از ممنوعیت کشت کوکنار در افغانستان، قیمت کوکنار بلند رفته و کشت آن در برخی از کشورهای همسایه به ده ها هزار هکتار زمین رسیده ‌است.

او گفت: «مشکلی که ما حالا با آن روبه‌رو هستیم مواد مخدر مصنوعی است که از بیرون می‌آید و اقسام مختلف دارد. ما کوشش می‌کنیم که آن نیز حل شود، ولی در این عرصه نیز همکاری کشورهای همسایه ضرور است.»

همزمان با این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است که امریکا و متحدانش عامل رشد تروریزم در افغانستان و خاورمیانه اند.

او گفت: «حمله بر افغانستان و حضور ننگین ۲۰ ساله ایتلاف امریکا در آنجا با شکل گیری دوباره القاعده به همراه بود. نتیجه تجاوز به عراق منجر به ایجاد داعش شد. آغاز جنگ در سوریه به ظهور جبهة النُصره انجامید و ویرانی لیبیا دروازه را برای نفوذ تروریزم در منطقه گشود.»

آقای متقی همچنان در مصاحبه اخیرش روابط افغانستان و روسیه را تاریخی و خوب توصیف کرده و گفت که مبادلات تجارتی میان کابل و مسکو به ۳۵۹ میلیون دالر رسیده هرچند که این رقم به گفته او در سال ۲۰۲۲، ۵۵ میلیون دالر بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرمنشی سازمان ملل از خواست کشورها برای لغو محدودیت‌های حکومت سرپرست افغانستان علیه زنان حمایت کرد

امارت اسلامی اما بارها گقته است که در افغانستان حقوق تمامی شهروندان کشور برمبنای چارچوب شریعت اسلامی تامین است.

Published

on

سرمنشی سازمان ملل متحد از خواست کشورها برای لغو محدودیت‌های امارت اسلامی علیه زنان حمایت کرد. انتونیو گوترش می‌گوید که آنچه در افغانستان رخ می‌دهد را می‌توان به برخی از بدترین نظام‌های سرکوب در تاریخ معاصر مقایسه کرد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه اندونیزیا نیزگفته است که توانمند سازی و پیشرفت زنان و دختران  منجر به ثبات و آرامش در افغانستان می‌شود.

آقای گوترش گفته است که:«آنچه در افغانستان رخ می‌دهد را می‌توان به برخی از بدترین نظام‌های سرکوب در تاریخ معاصر مقایسه کرد. من به تمام کشورها و سازمان‌های متوصل می‌شوم که از مقام‌های سرپرست خواهان برطرف کردن محدودیت‌های تبعیض آمیز علیه زنان و دختران هستند.»

این در حالی است که کشورهای آلمان، استرالیا، هالند و کانادا پیش از این در یک اعلامیه‌ مشترک گفتند که به دلیل نقض کنوانسیون‌های جهانی و رفع هرگونه تبعیض علیه زنان از امارت اسلامی به محکمه بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

امارت اسلامی اما بارها گقته است که در افغانستان حقوق تمامی شهروندان کشور برمبنای چارچوب شریعت اسلامی تامین است و بحث چگونگی حقوق زنان و دختران را از مسایل داخلی کشور دانسته و از کشورها خواست که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی: روابط افغانستان و روسیه تاریخی است

Published

on

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که روابط افغانستان و روسیه «تاریخی» بوده و در سال ۱۹۱۹ پس از به رسمیت شناختن استقلال افغانستان از سوی مسکو، روابط میان دو کشور «خوبتر» شد.

آقای متقی در یک گفتگوی ویژه با شبکه روسی گفته است که روابط امارت اسلامی با روسیه طی بیست سال گذشته در جریان حاکمیت نظام پیشین نیز خوب بود.

به گفته متقی، هیئت‌های امارت اسلامی طی بیست سال نظام پیشین به مسکو سفر و در کنفرانس‌ها اشتراک می‌کردند.

او افزوده است که در حال حاضر، روابط میان دو کشور همچنان «خوب» است.

وی تصریح کرد که از لحاظ اقتصادی، تجارت افغانستان با روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵ میلیون دالر امریکایی بود و در سال ۲۰۲۳ به ۳۵۹ میلیون رسید.

او خاطر نشان کرد که این موارد نشان‌دهنده بهترشدن روابط میان کابل و مسکو است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!