Connect with us

رویداد های اخیر

معاون سرمنشی سازمان ملل: خطر توقف روند دوحه وجود دارد

خانم دیکارلو هم‌چنان بر تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با مواد مخدر و تروریزم را نیز از پیش‌شرط‌ها برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعه بین‌المللی می‌داند.

منتشر شده

در

معاون سرمنشی سازمان ملل گفته است که خطر توقف روند دوحه وجود دارد. وی با بیان این مطلب می‌گوید که پیش از نافذ شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر برخی از کشورها تمایل به مشارکت و پیشبرد روند داشتند، اما حالا شرایط پیچیده شده است.

به گفته‌ای رزماری دیکارلو کسانی که در این فرآیند شرکت دارند، خواهان ادامه آن هستند، اما انتظار دارند که امارت اسلامی با حسن نیت به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

به دنبال نافذ شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر، معاون سرمنشی سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که خطر متوقف شدن روند دوحه در باره افغانستان وجود دارد.

رزماری دیکالو همچنین بر لزوم افزایش فشار بر امارت اسلامی تاکید دارد و می‌گوید که کشورها باید به آنچه می‌گویند عمل کنند.

رزماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که: «کسانی که در این فرآیند شرکت دارند، خواهان ادامه آن هستند، اما انتظار دارند که طالبان (امارت اسلامی) با حسن نیت به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند. تعامل موضوع کلیدی است. اگر می‌خواهیم طالبان (امارت اسلامی) ما را جدی بگیرند، باید به حرف‌های مان عمل کنیم.»

خانم دیکارلو هم‌چنان بر تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با مواد مخدر و تروریزم را نیز از پیش‌شرط‌ها برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعه بین‌المللی می‌داند.

آگاهان اما باور دارند که نشست‌های سازمان ملل در قبال افغانستان تاثیر بروضعیت کنونی نخواهد داشت.

امارت اسلامی در مورد سخنان معاون سرمنشی سازمان ملل چیزی نگفته اما پیش از این مقام‌های امارت اسلامی بارها گفته اند که مسایل اسلامی و شرعی خط سرخ شان است و در مورد آن با هیچ کسی وارد معامله نخواهند شد و حقوق زنان را نیز بر بنیاد شریعت اسلامی تأمین کرده اند.

رویداد های اخیر

امارت اسلامی حملات اسرائیل را در لبنان به شدت محکوم کرد

Published

on

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان حملات «وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی» را در لبنان که منجر به کشته‌شدن صدها تن از جمله کودکان و زنان شده، به شدت محکوم کرده است.

حافظ ضیا احمد تکل در خبرنامه‌ای امروز (سه‌شنبه) نوشته است: «عدم پاسخگویی جدی به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه باعث شده این رژیم امنیت کل منطقه را به خطر بیندازد.»

براساس خبرنامه، جامعه جهانی باید برای جلوگیری از جنایات «رژیم صهیونیستی» در لبنان و فلسطین، به ویژه غزه و تأمین امنیت غیرنظامیان، سریعاً اقدامات مسوولانه انجام دهد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تاجیکستان به ارزش ۸۲ میلیون دالر به افغانستان و ازبکستان برق صادر کرده است

Published

on

تاجیکستان می‌گوید از ماه جنوری تا اگست امسال به ارزش ۸۲ میلیون دالر به افغانستان و ازبکستان برق صادر کرده است.

به اساس گزارش رسانه‌های تاجیکستان، این صادرات نسبت به عین مدت زمان سال گذشته تقریباً سه میلیون دالر کمتر است.

تولید برق در تاجیکستان در این مدت به ۱۵.۴ میلیارد کیلووات ساعت رسیده که از جمله حدود یک میلیارد کیلووات ساعت یا ۶.۵ فیصد صادر شده است. از این مقدار، ۸۰ فیصد به افغانستان و متباقی ۲۰ فیصد به ازبیکستان صادر شده است.

تاجیکستان در سال ۲۰۲۴ قراردادهای صادرات برق با این دو کشور همجوار خود امضا کرد. تاجیکستان صرف در تابستان به ازبیکستان برق صادر می‌کند ولی بیشتر در فصل‌های خزان و زمستان به افغانستان صادرات برق دارد.

افغانستان تا ۷۰ فیصد برق مورد نیاز خود را از کشورهای همجوار از جمله ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌کند.

پیش از این ریاست عمومی شرکت‌های دولتی گفته است که طی یک سال اخیر، د افغانستان برشنا شرکت، مجموعاً ۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۶۷۱ میگاوات برق تولید و مجموعاً ۵ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۷۹۶ میگاوات برق از کشورهای همسایه وارد کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرمنشی سازمان ملل: قانون جدید امارت اسلامی حذف ساختارمند زنان افغان را از زندگی عامه رسمی کرده است

سرمنشی سازمان ملل بار دیگر از امارت اسلامی خواست تا تمام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را لغو کند و خواستار بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها برای آنان شد.

Published

on

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل روز دوشنبه (۲میزان) گفت که زنان و دختران با بحران عمیق سرکوب و تبعیض جنسیتی در افغانستان رو به رو اند.

او با اشاره قانون جدید امر بالمعروف، نهی عن‌المنکرگفت که امارت اسلامی با این قانون جدید حذف زنان از حوزه عمومی را رسمی کرده‌است.

سرمنشی سازمان ملل روز دوشنبه در نشست خاص با محوریت زنان افغانستان تاکید کرد که هرگز اجازه نخواهد داد قوانین محدودکننده امارت اسلامی به هنجار تبدیل شوند.

انتونیو گوترش گفت که اقدامات محدودکننده امارت اسلامی «زنان را به سایه‌هایی تبدیل کرده که باید در تاریکی حرکت کنند.»

در این نشست خاص برای بررسی وضعیت زنان و دختران افغانستان علاوه بر سرمنشی سازمان ملل، نمایندگان کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی و شماری از زنان فعال افغان نیز در این نشست حضور داشتند.

گوترش در آغاز نشست از بحران عمیق تبعیض جنسیتی در افغانستان سخن گفت و تأکید کرد که «قانون جدید امر بالمعروف، نهی عن‌المنکر، حلقه دیگری از زنجیره احکامی است که زندگی زنان را محدود کرده است.»

سرمنشی سازمان ملل همچنین به افزایش قتل‌های ناموسی، مرگ‌ومیر مادران و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت اشاره کرد و گفت: «زنان افغان به سایه‌هایی تبدیل شده‌اند که مجبورند در تاریکی و سکوت حرکت کنند.»

او اظهار داشت که تبعیض شدید جنسیتی نه‌تنها مغایر حقوق دختران و زنان است، بلکه برخلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌باشد. وی اضافه کرد که این نوع تبعیض به‌مثابه خودزنی است، زیرا نیمی از جامعه را از عرصه‌های مختلف کنار می‌زند.

گوترش همچنین تأکید کرد که حضور زنان در عرصه اجتماعی به تقویت صلح و امنیت کمک می‌کند و افزود: «بدون به‌رسمیت شناختن حقوق نیمی از جمعیت، افغانستان هرگز نخواهد توانست به جایگاه خود در عرصه بین‌المللی بازگردد.»

سرمنشی سازمان ملل بار دیگر از امارت اسلامی خواست تا تمام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را لغو کند و خواستار بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها برای آنان شد.

گوترش از شجاعت زنان افغان ستایش کرد و گفت که سازمان ملل به تعامل با گروه‌های زنان افغان ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر ضرورت شنیده شدن صدای زنان افغان، اعلام کرد که خواستار ایفای نقش کامل آنان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!