Connect with us

رویداد های اخیر

شرکت بیات پاور یک میلیارد کیلو وات ساعت برق در کمتر از پنج سال گذشته تولید کرده است

به گفته داکتر احسان‌الله بیات، رییس “بیات گروپ” ، این شرکت با افتخار می‌تواند این دستاورد تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق را اعلام کند.

منتشر شده

در

مسؤولان شرکت بیات پاور می‌گویند که این شرکت در کمتر از پنج سال یک میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرده است.

به گفته مسؤولان این شرکت، بیات پاور توانسته با استفاده از منابع گاز طبیعی در شهر شبرغان مرکز و لایت جوزجان و از طریق شرکت برشنا برق را به بیش از صدها هزار مشترک مشمول شرکت‌های صنعتی، مکاتب، مدارس، مساجد، پوهنتون‌ها، شفاخانه‌ها رسانیده است.

مسؤولان این شرکت می‌افزایند که این مقدار برق از فاز اول تولید شده و تلاش دارند تا با تکمیل فازهای دوم و سوم تولید برق از ۴۰ میگاوات به ۲۵۰ میگاوات افزایش یابد.

بیات پاور نخستین شرکتی که تولید برق توسط گاز طبیعی را در کشور نهادینه ساخت و با استفاده از منابع گاز در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان به خانه‌های مردم روشنی آورد.

به گفته داکتر احسان‌الله بیات، رییس "بیات گروپ" ، این شرکت با افتخار می‌تواند این دستاورد تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق را اعلام کند.

این دستاورد چشمگیر که اولین نیروگاه گاز طبیعی را در بیش از چهل سال گذشته نشان می‌دهد، گواهی بر منابع فراوان گاز طبیعی افغانستان عزیزمان است.

دکتر بیات گفت: « این موفقیت بزرگ بدون فداکاری بی‌وقفه تیم سخت‌کوش ما، حمایت بی‌وقفه رهبری محترم در شرکت برشنا، وزارت انرژی و آب، ریاست عمومی شرکت افغان گاز و کمک‌های ارزنده این شرکت و تمامی سازمان‌های مرتبط و حامیان محترم ما، امکان‌پذیر نبود.»

او در ادامه اظهار داشت که این شرکت عمیقاً از مشارکت‌هایش سپاسگزار است. و افزوده است که: «بیایید این نقطه عطف مهم را با هم جشن بگیریم و مشتاقانه منتظر آینده‌ای روشن تر برای افغانستان باشیم.»

از سویی، استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق در زمینه‌ی بهبود محیط زیستی نیز مؤثر دانسته می‌شود که به باور آگاهان می‌تواند در زمان کوتاه ۲۰ درصد از انتشار "کاربن دای اکسید" را در بخش تولید برق کاهش دهد.

مسؤولان بیات پاور می‌افزایند که تمامی ظرفیت‌های تخنیکی برای تکمیل فاز دوم نیز وجود دارد و تلاش دارند تا با هماهنگی وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا مرحله دوم و سوم این پروژه را نیز عملی سازند که با تکمیل فاز سوم تولید برق به ۲۵۰ میگاوات افزایش خواهد یافت.

این درحالیست که سال گذشته میلادی بیات پاور جایزه بزرگ ایشین پاور سال ۲۰۲۳ را نیز کسب کرد که برای کسب این جایزه پروژه‌های انرژی از تمامی کشورهای آسیایی نامزد بودند. این جایزه در مراسم ویژه‌ی که در شهر کولالمپور مالیزیا برگزار شده بود به مسؤولان بیات پاور اهدا گردید.

علی قاسمی، رییس شرکت بیات پاور، می‌گوید که بیات گروپ یگانه شرکتی است که بالای پروژه تولید برق از گاز طبیعی در افغانستان با ۴۵ توربین انرژی کار می‌کند که در جهان بی نظیر است.

رییس شرکت بیات پاور شرایط کنونی را فرصت خوب برای سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌داند.

به گفته آقای قاسمی، افغانستان در چندین دهه اخیر این سطح از صلح و امنیت را تجربه نکرده است.

علی قاسمی در این مورد گفت: «بیات گروپ بزرگترین سرمایه‌گذاری خصوصی در افغانستان است و در حال حاضر تنها نیروگاه گازی در افغانستان را اداره می‌کند که تقریباً یک میلیارد کیلووات ساعت تاهنوز تحویل داده است. افغانستان برای سرمایه‌گذاری آماده است و این سطح از صلح و امنیت را افغانستان در چندین دهه اخیر تجربه نکرده است.»

آقای قاسمی افزود: «افغانستان کشوری است که با ۳ میلیارد نفر احاطه شده و حدود ۴۰ میلیون جمعیت با میانگین سنی ۱۹ سال پتانسیل‌های زیادی در آن‌جا وجود دارد. زمان بسیار خوبی برای پیوستن به ما و سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش انرژی است، زیرا افغانستان دارای منابع عظیمی می‌باشد.»

ترکیب چشم‌انداز کسب وکار خلاق، تأمین مالی جسورانه، فناوری نو آورانه و پلان و تطبیق موفقانه پروژه تولید برق از گاز طبیعی معیار کسب این جایزه بزرگ آسیایی بود که شرکت «بیات پاور» آن را برآورده کرده است.

قابل ذکر است که نیروگاه بزرگ و منحصر به فرد تبدیل گاز به برق شهر شبرغان ولایت جوزجان، با به کارگیری از توربین زیمنس SGT A-45 نمونه از مشارکت جهانی بیات پاور جهت تأمین نیازمندی انرژی برق در افغانستان است.

بیات پاور با چشم‌انداز برای کمک به افغانستان در دستیابی به امنیت انرژی و ایجاد مسیری برای خودکفایی انرژی تأسیس شده است.

 

خبرهای مرتبط:

شرکت بیات پاور برنده جایزه بزرگ «ایشین پاور۲۰۲۳» شد

شرکت «بیات پاور» کار فاز دوم تولید برق حرارتی از گاز طبیعی را آغاز می‌کند

رویداد های اخیر

شورای امنیت سازمان ملل نشستی را در مورد افغانستان برگزار می‌کند

Published

on

شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را فردا (چهارشنبه، ۲۸ سنبله) در مورد افغانستان برگزار می‌کند. در این نشست، قرار است رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل درباره افغانستان گزارش‌های خود را ارائه کند.

شورای امنیت سازمان ملل در اعلامیه‌ای گفته است: «به روز چهار شنبه، ۱۸ سپتمبر، یک نشست توجیهی باز و پس از آن رای‌زنی‌های در مورد افغانستان برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه و رئیس هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد، توضیحاتی را ارائه کنند.»

پیش از برگزاری این نشست، سرمنشی سازمان ملل نیز گزارش سه ماهه اش را در مورد افغانستان منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که حوادث امنیتی نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته، محدودیت‌ها بر زنان بیشتر شده و همچنان بیش از ۲۴ میلیون تن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در همین حال، امارت اسلامی انتظار دارد که در گزارش خانم اوتونبایوا واقعیت‌های افغانستان بازتاب داده شود.

امارت اسلامی پیش از این بارها از یوناما خواسته است که در گزارش‌های خود، واقعیت‌های موجود افغانستان را بازتاب دهد و از بزرگنمایی موضوعات کوچک خودداری کند.

از سویی دیگر، خانم اوتونبایوا گفته که تا ۳۰ اگست امسال، تنها ۲۴.۹ درصد از ۲.۹ میلیارد دالر مورد نیاز برای کمک به افغانستان تأمین شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت داخله با سفیر جاپان در کابل دیدار کرد

Published

on

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله با تاکایوشی کورومایا، سفیر جاپان در کابل امروز (سه‌شنبه) دیدار کرده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله گفته که در این دیدار، علاوه بر ابراز خرسندی از بهبود وضعیت امنیتی در کشور، کار گروهی با یوناما به منظور افزایش کمک‌های جاپان به افغانستان و مبارزه برضد مواد مخدر بحث و گفتگو شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت خارجه از آغاز کار دیپلوماتان امارت اسلامی در عمان خبر داد

Published

on

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که کار دیپلومات‌های امارت اسلامی در سفارت افغانستان در عمان آغاز شده است. ضیا احمد تکل گفته که فعالیت و خدمات سفارت افغانستان در شهر مسقط، پایتخت عمان از روز یکشنبه هفته‌ گذشته شروع شده است.

آقای تکل افزوده است که از سرگیری فعالیت‌های سفارت افغانستان با همکاری کشور میزبان نقش سازنده‌ای در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی کابل و مسقط ایفا خواهد کرد.

از سویی دیگر، مأموریت ۱۲ ساله‌ سفیر ازبکستان در افغانستان پایان یافته است و تاشکند سفیر جدیدش را به افغانستان معرفی خواهد کرد.

یادگار خواجه شادمانوف، سفیر ازبکستان در افغانستان در واپسین دیدارش با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌الوزرا گفته که در زمان مأموریت‌اش در افغانستان تلاش کرده است تا روابط دوجانبه در عرصه‌های گوناگون بیشتر تقویت و گسترش یابد.

آقای شادمانوف تأکید نموده که کشورش خواهان گسترش روابط اقتصادی و تجارتی با افغانستان ‎‌است و تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی هم آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون به ‌ویژه در بخش استخراج معادن و انرژی در افغانستان ‌اند.

معاون اداری رئیس‌الوزرا نیز با تأکید بر گسترش روابط دوجانبه گفته است که افغانستان و ازبکستان رابطه کهن دارند. آقای حنفی این را هم گفته که امارت اسلامی با فراهم سازی تسهیلات لازم برای تاجران و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های گوناگون در کشور استقبال می‌کند.

گفتنی است که دستاورد سفیر ازبکستان در افغانستان به خصوص در سه سال پسین امضای پنج قرارداد تجارتی و اقتصادی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دالر امریکایی بود که چندی پیش با حضور مقام‌های ارشد دو کشور در کابل به امضا رسید.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!