Connect with us

جهان

سفر بلینکن به اسرائیل در تلاش برای آتش‌بس

تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در گفتگوهای آتش‌بس غزه در دوحه پس از بازگشت به این کشور “خوشبینی نسبی” خود را در مورد پیشرفت مذاکرات ابراز داشت.

منتشر شده

در

در شرایطی که مذاکرات بر سر آتش‌بس احتمالی و آزادی گروگان‌ها در نوار غزه در جریان است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بار دیگر برای مذاکره با مقام‌های این کشور وارد اسرائیل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن عصر یک‌شنبه (۲۸ اسد) وارد میدان بن گوریون در تل آویو شد. به گفته هیأت نمایندگی بلینکن، این دیپلمات بلند رتبه ایالات متحده در نهمین سفر خود به منطقه ابتدا روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم  اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع و اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور این کشور دیدار خواهد کرد. او سپس روز سه‌شنبه ۲۰ آگست رهسپار مصر خواهد شد.

به گفته ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، بلینکن در قاهره با مقام‌های دولتی مصر دیدار خواهد کرد. انتظار می‌رود مذاکرات درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها که روز جمعه ۱۶ اگست در دوحه متوقف شد، اواخر این هفته در قاهره، پایتخت مصر از سر گرفته شود.

ایالات متحدهاآمریکا، مصر و قطر ماه‌هاست که میان اسرائیل و گروه حماس که حمله بزرگ بی‌سابقه آن به اسرائیل در ۷ اکتوبر جنگ در نوار غزه را آغاز کرد، میانجیگری می‌کنند.

به گزارش رویترز، یکی از اعضای بلند رتبه هیأت آنتونی بلینکن گفت که مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نقطه عطف قرار دارد. وزیر خارجهاآمریکا قصد دارد برای همه طرف‌ها روشن کند که باید به یک توافق دست یافت.

تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در گفتگوهای آتش‌بس غزه در دوحه پس از بازگشت به این کشور "خوشبینی نسبی" خود را در مورد پیشرفت مذاکرات ابراز داشت.

دفتر نتانیاهو در این رابطه اعلام کرد که هیأت اسرائیلی پس از بازگشت از دوحه ابراز خوشبینی کرده که بر اساس طرح و پیشنهاد اخیر ارائه‌شده از سوی امریکا توافق حاصل شود.

در این رابطه اعلام شد: «امید می‌رود که فشار زیاد امریکا و همچنین تیم‌های مذاکره‌کننده بر حماس سبب شود که این گروه از ایستادگی و مخالفت خود با پیشنهاد ایالات متحده دست بکشد و گامی موفقیت‌آمیز در راه ثمربخش بودن مذاکرات برداشته شود».

این نخستین موضع‌گیری رسمی اسرائیل پس از برگزاری مذاکراتی دو روزه در قطر در راه توافق‌ آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها بود.

 

 

 

جهان

استولتنبرگ: هر کشوری جداگانه درباره استفاده اوکراین از راکت‌هایش تصمیم‌گیری کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر به اوکراین اجازه داده شود با راکت‌های دوربرد ساخت غرب حمله کند، در واقع غرب به‌طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود.

Published

on

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو در اظهاراتی گفته است که، از مذاکرات در مورد استفاده اوکراین از راکت‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استقبال می‌کند اما هر تصمیمی در مورد این موضوع باید به‌طور جداگانه توسط متحدان گرفته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که از متحدانش خواسته است تا به کی‌یف اجازه دهند از راکت‌های غربی، از جمله راکت‌های دوربرد امریکا و سایه طوفان بریتانیا علیه خاک روسیه استفاده کند تا توانایی مسکو برای انجام حملات محدود شود.

کر استارمر، صدراعظم انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در واشنگتن درباره اینکه آیا کی‌یف از راکت‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه استفاده کند یا خیر، گفتگو کردند اما تصمیمی در این باره اعلام نشد.

استولتنبرگ افزود: «من از این تحولات و این تصمیم‌ها استقبال می‌کنم، اما تک تک متحدان باید تصمیم نهایی را خود بگیرند. متحدان در این مورد سیاست‌های متفاوتی دارند.»

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از مقامات ایالات متحده به‌طور جدی تردید دارند که اجازه استفاده از چنین راکت‌هایی علیه مسکو تفاوت قابل توجهی در نبرد کی‌یف علیه نیروهای روسی ایجاد کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر به اوکراین اجازه داده شود با راکت‌های دوربرد ساخت غرب حمله کند، در واقع غرب به‌طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود.

سرمنشی ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقام‌جویی احتمالی روسیه گفت: «هیچ گزینه بدون خطر در جنگ وجود ندارد».

وی ادامه داد: «اما من همچنان معتقدم که بزرگ‌ترین خطر برای ما، برای بریتانیا و برای ناتو، پیروزی رئیس جمهور پوتین در اوکراین خواهد بود.»

Continue Reading

جهان

رئیس جمهور کشور اتحاد قمر در حمله با چاقو زخمی شد

گفته می‌شود که مهاجم یک سرباز سابق پولیس است.

Published

on

سخنگوی دولت کشور اتحاد قمر اعلام کرده است که غزالی عثمانی، رئیس جمهور این کشور روز جمعه در حمله با چاقو به طور سطحی مجروح و مهاجم بازداشت شد.

به گزارش رویترز، این حادثه حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر در شهری در شمال مورونی، پایتخت اتحاد قمر رخ داد.

فاطمه احمد، سخنگوی دولت اتحاد قمر به رویترز گفت: «رئیس جمهور غزالی عثمانی در مراسم تشییع جنازه شیخ بزرگ کشور با چاقو زخمی شد. جراحات وی جدی نیست و او به خانه بازگشته است.»

انگیزه این حمله بلافاصله مشخص نشده است.

گفته می‌شود که مهاجم یک سرباز سابق پولیس است.

در ماه می، عثمانی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری خود پس از انتخابات پرتنش در ماه جنوری حلف وفاداری یاد کرد، انتخاباتی که مخالفان وی ادعا می‌کنند پر از تقلب بود.

Continue Reading

جهان

وزرای خارجه امریکا و انگلیس وارد کی‌یف شدند

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

Published

on

وزرای امور خارجه امریکا و انگیس روز چهارشنبه (۲۱سنبله) وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شدند تا درباره میزان و چگونگی کمک‌های نظامی غرب به اوکراین با مقام‌های این کشور بحث و تبادل نظر کنند.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته وارد پایتخت اوکراین شدند تا با مقام‌های بلند ربته دولت اوکراین دیدار و گفتگو کنند.

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

زلنسکی به احتمال زیاد درخواست‌های خود را از متحدانش برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از راکت‌های دوربرد از جمله اتکمز آمریکا و استورم انگلیس علیه خاک روسیه تکرار خواهد کرد.

در واشنگتن و برخی از پایتخت‌های اروپایی نگرانی وجود دارد که صدور این مجوز احتمال درگیری مستقیم غرب با روسیه را افزایش خواهد داد.

بلینکن از اظهار نظر درباره اینکه آیا واشنگتن اجازه استفاده از این سلاح‌های دوربرد را خواهد داد یا نه، خودداری کرد اما گفت که عوامل متعددی در هر تصمیمی دخیل هستند.

وی افزود که «فقط خود سیستم نیست که مهم است. شما باید بپرسید: آیا اوکراینی‌ها می‌توانند به طور موثر از آن استفاده کنند و توانایی حفظ آن را دارند؟»

به گزارش ایرنا، زلنسکی بارها از غرب خواسته است تا به نیروهایش اجازه دهد از سلاح‌های دوربرد خود برای حمله به روسیه استفاده کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده کی‌یف از سلاح‌های دوربرد مثل اتکمز را لغو خواهد کرد، گفت که دولت او اکنون در حال بررسی این موضوع است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که به نظر می رسد واشنگتن قبلاً تصمیم گرفته است به اوکراین اجازه دهد از این سلاح‌ها برای حملات دوربرد در داخل روسیه استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، مسکو پاسخ مناسبی خواهد داد، افزود فعلا عملیات خاص نظامی روسیه به عنوان پاسخ کافی به همه این حملات است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!