Connect with us

جهان

محکمه بین المللی عدالت: اشغال اراضی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل غیرقانونی است

این محکمه گفت که مکلفیت‌های اسرائیل شامل پرداخت غرامت برای خسارت و «تخلیه همه شهرک نشینان از شهرک های موجود» است.

منتشر شده

در

محکمه بین المللی عدالت روز جمعه اعلام کرد که اشغال اراضی و شهرک‌های فلسطینی‌ها توسط اسرائیل غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شود.

به گزارش رویترز، نظر مشورتی قضات محکمه بین المللی عدالت که به عنوان محکمه جهان شناخته می‌شود، الزام آور نیست، اما طبق قوانین بین المللی دارای اهمیت می‌باشد و ممکن است حمایت از اسرائیل را تضعیف کند.

نواف سلام، رئیس این محکمه با قرائت یافته‌های یک هیات متشکل از ۱۵ قاضی گفت: «شهرک‌های اسرائیل در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی و رژیم مرتبط با آنها بر خلاف قوانین بین المللی ایجاد و حفظ شده است.»

این محکمه گفت که مکلفیت‌های اسرائیل شامل پرداخت غرامت برای خسارت و «تخلیه همه شهرک نشینان از شهرک های موجود» است.

وزارت خارجه اسرائیل در واکنشی سریع، این نظر را «اساساً اشتباه» و یک جانبه دانسته و مواضع خود را تکرار کرد که حل و فصل سیاسی در منطقه تنها با مذاکره امکان پذیر است.

دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: «ملت یهود نمی‌تواند در سرزمین خود اشغالگر باشد.»

رای محکمه همچنین می‌رساند که شورای امنیت، مجمع عمومی ملل متحد و همه کشورها موظف هستند که این اشغال را به عنوان یک اقدام قانونی به رسمیت نشناسند و برای حفظ حضور اسرائیل در اراضی اشغالی «کمکی ارائه نکنند».

ایالات متحده بزرگترین متحد نظامی و حامی اسرائیل است.

وزارت امور خارجه فلسطین این نظر را «تاریخی» خواند و از دولت‌ها خواست به آن پایبند باشند.

ریاض المالکی، نماینده فلسطین گفت: «کمک نباشد. همکاری نباشد. همدستی نباشد. پول نباشد، اسلحه نباشد، تجارت نباشد... هیچ اقدامی برای حمایت از اشغال غیرقانونی اسرائیل انجام نشود.»

اسرائیل کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی را در جریان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورد و از آن زمان تاکنون شهرک‌هایی در کرانه باختری ساخته و به طور پیوسته آنها را گسترش داده است.

 

مطالب مرتبط:

ده ها فلسطینی در حمله اسرائیل بر خان یونس کشته و یا زخمی شدند


جو بایدن خواستار پایان جنگ غزه شد

 

جهان

رئیس جمهور کشور اتحاد قمر در حمله با چاقو زخمی شد

گفته می‌شود که مهاجم یک سرباز سابق پولیس است.

Published

on

سخنگوی دولت کشور اتحاد قمر اعلام کرده است که غزالی عثمانی، رئیس جمهور این کشور روز جمعه در حمله با چاقو به طور سطحی مجروح و مهاجم بازداشت شد.

به گزارش رویترز، این حادثه حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر در شهری در شمال مورونی، پایتخت اتحاد قمر رخ داد.

فاطمه احمد، سخنگوی دولت اتحاد قمر به رویترز گفت: «رئیس جمهور غزالی عثمانی در مراسم تشییع جنازه شیخ بزرگ کشور با چاقو زخمی شد. جراحات وی جدی نیست و او به خانه بازگشته است.»

انگیزه این حمله بلافاصله مشخص نشده است.

گفته می‌شود که مهاجم یک سرباز سابق پولیس است.

در ماه می، عثمانی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری خود پس از انتخابات پرتنش در ماه جنوری حلف وفاداری یاد کرد، انتخاباتی که مخالفان وی ادعا می‌کنند پر از تقلب بود.

Continue Reading

جهان

وزرای خارجه امریکا و انگلیس وارد کی‌یف شدند

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

Published

on

وزرای امور خارجه امریکا و انگیس روز چهارشنبه (۲۱سنبله) وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شدند تا درباره میزان و چگونگی کمک‌های نظامی غرب به اوکراین با مقام‌های این کشور بحث و تبادل نظر کنند.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته وارد پایتخت اوکراین شدند تا با مقام‌های بلند ربته دولت اوکراین دیدار و گفتگو کنند.

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

زلنسکی به احتمال زیاد درخواست‌های خود را از متحدانش برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از راکت‌های دوربرد از جمله اتکمز آمریکا و استورم انگلیس علیه خاک روسیه تکرار خواهد کرد.

در واشنگتن و برخی از پایتخت‌های اروپایی نگرانی وجود دارد که صدور این مجوز احتمال درگیری مستقیم غرب با روسیه را افزایش خواهد داد.

بلینکن از اظهار نظر درباره اینکه آیا واشنگتن اجازه استفاده از این سلاح‌های دوربرد را خواهد داد یا نه، خودداری کرد اما گفت که عوامل متعددی در هر تصمیمی دخیل هستند.

وی افزود که «فقط خود سیستم نیست که مهم است. شما باید بپرسید: آیا اوکراینی‌ها می‌توانند به طور موثر از آن استفاده کنند و توانایی حفظ آن را دارند؟»

به گزارش ایرنا، زلنسکی بارها از غرب خواسته است تا به نیروهایش اجازه دهد از سلاح‌های دوربرد خود برای حمله به روسیه استفاده کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده کی‌یف از سلاح‌های دوربرد مثل اتکمز را لغو خواهد کرد، گفت که دولت او اکنون در حال بررسی این موضوع است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که به نظر می رسد واشنگتن قبلاً تصمیم گرفته است به اوکراین اجازه دهد از این سلاح‌ها برای حملات دوربرد در داخل روسیه استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، مسکو پاسخ مناسبی خواهد داد، افزود فعلا عملیات خاص نظامی روسیه به عنوان پاسخ کافی به همه این حملات است.

Continue Reading

جهان

در حمله به کمپ خیمه‌ای غزه ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

در بیانیه نیروهای اسرائیلی آمده است: «تروریست‌ها پیشروی کرده بودند و حملات تروریستی را علیه نیروهای اسرائیل و کشور اسرائیل انجام داده‌اند.»

Published

on

سازمان «عاجل مدنی» غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد که راکت‌های اسرائیل اردوگاه آوارگان فلسطینی را در جنوب غزه «به آتش کشیدند و ۶۵ نفر» را کشته یا زخمی کردند. اردوی اسرائیل گفته است که «تروریست‌های مهم حماس را که در یک مرکز قوماندانی و کنترل مستقر در منطقه بشردوستانه در خان یونس فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر رسانه‌ای دولتی غزه که تحت مدیریت حماس است، تعداد کشته شدگان را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرد. به گفته این مجموعه، «دست‌کم ۶۰ نفر دیگر در این حملات زخمی شدند و بسیاری ناپدید شدند.» بنابر این گزارش جستجوهای نیروهای کمکی در اوایل روز سه شنبه نیز ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز ساکنان و داکتران گفتند که اردوگاه خیمه‌ای در نزدیکی خان یونس در منطقه «المواسی» که اسرائیل آن را منطقه امن بشردوستانه برای آوارگان فلسطینی تعیین کرده است، با حداقل چهار راکت مورد اصابت قرار گرفته است. این اردوگاه مملو از خانواده‌هایی است که اردوی اسرائیل به آنها دستور داده از سایر نقاط غزه به آنجا فرار کنند.

سازمان «عاجل مدنی» ادعا کرد که در این حمله حداقل ۲۰ خیمه آتش گرفت. این گزارش می‌گوید ۶۵ قربانی «شامل زنان و کودکان می‌شوند»، اما فوراً آماری از کشته‌ها و جراحات ارائه نشده است.

در رابطه با همین حمله، اردوی اسرائیل گفته است که «تروریست‌های مهم حماس را که در یک مرکز قوماندانی و کنترل مستقر در منطقه بشردوستانه در خان یونس فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است.»

در بیانیه نیروهای اسرائیلی آمده است: «تروریست‌ها پیشروی کرده بودند و حملات تروریستی را علیه نیروهای اسرائیل و کشور اسرائیل انجام داده‌اند.»

درگیری در اسرائیل در ۱۵ اکتوبر سال گذشته آغاز شد، زمانی که حمله تروریستی حماس بر اساس آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت. به ادعای وزارت صحت غزه، واکنش نظامی اسرائیل به غزه بیش از ۴۰ هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!