Connect with us

رویداد های اخیر

بلومبرگ: چندین کشور اروپایی ممکن است سفارتخانه‌های خود در افغانستان را بازگشایی کنند

بسیاری این کشورها از جمله ایالات متحده، نمایندگی‌های دیپلوماتیک خود برای افغانستان را از دوحه مدیریت می‌کنند.

منتشر شده

در

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که چندین کشور اروپایی از جمله ایتالیا در حال بررسی گشایش سفارت خود در افغانستان هستند.

این خبرگزاری افزوده است: «منابع آگاه گزارش دادند که چندین کشور اروپایی حدود سه سال پس از قدرت‌گیری طالبان (امارت اسلامی)، موضوع گشایش سفارتخانه‌های خود در افغانستان را که به معنای به رسمیت شناختن دیپلماتیک طالبان (امارت اسلامی) است، بررسی می‌کنند.»

به گزارش این خبرگزاری، آنتونیو تاجانی، وزیر ‌خارجه ایتالیا، در بیانیه‌ای در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن تایید کرد که سفیر کشورش که هم اکنون در قطر مشغول به کار است، اخیراً به پایتخت افغانستان سفر کرده است.

وی گفت: «ما روی این موضوع کار می‌کنیم. ماموریتی از سوی سفیر ما راه‌اندازی شده است.»

آقای تاخانی افزوده است، مشکلات حقوق بشر در افغانستان وجود دارد و به گفته او «راه‌حل آنها بسیار پیچیده است و زمان خواهد برد.»

اسپانیا نیز از جمله کشورهایی است که اعلام کرده در حال بررسی فرستادن سفیر خود به افغانستان است.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این مورد اعلام کرده که «به محض این‌که شرایط امنیتی حداقلی فراهم شود، سفیر خود را باز خواهم فرستاد.»

او گفته که اسپانیا از یک ماه پیش آماده فرستادن سفیر خود به افغانستان بود اما پس از حمله داعش به گردشگران خارجی در بامیان، این اقدام را به تعویق انداخت.

آلبارس افزود در پی این حمله، سفیر اسپانیا سفری چند روزه به کابل داشته است.

در حال حاضر، هیچ سفارت کشورهای اروپایی در داخل افغانستان فعالیت نمی‌کند اما هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل مستقر است.

بسیاری این کشورها از جمله ایالات متحده، نمایندگی‌های دیپلوماتیک خود برای افغانستان را از دوحه مدیریت می‌کنند.

از میان کشورهای عضو گروه هفت نیز تنها جاپان در کابل سفارخانه فعال دارد.

بلومبرگ در گزارش خود نوشته که یک سخنگوی اتحادیه اروپا از اظهارنظر درباره بازگشت احتمالی اعضایش به کابل خودداری کرد، اما تصریح کرد که چنین تصمیمی به عهده کشورهای عضو است.

 

خبرهای مرتبط:

مجاهد: افغانستان به هیچ کشوری برای بازگشایی سفارتش تضرع نمی‌کند

امریکا در تلاش است تا قونسلگری خود را در افغانستان بازگشایی کند

رویداد های اخیر

گزارش: ۱۳ جسد در پی تیراندازی نیروهای ایرانی به سوی افغان‌ها به شفاخانه منتقل شده اند

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

Published

on

سازمان حقوق بشری حال وش می‌گوید که ۱۳ جسد در پی تیراندازی به سوی مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی، به شفاخانه رازی سراوان در ولایت سیستان و بلوچستان منتقل شده اند.

این سازمان در خبرنامه‌ای نوشته است که به دلیل کمبود جای در سردخانه این شفاخانه، از محل نگهداری اجساد سایر قربانیان تاکنون اطلاعی در دست نیست.

بر بنیاد خبرنامه، هفت تن از مجروحان این رویداد از این شفاخانه رخصت شده و سه تن از مجروحان که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، هنوز هم بستری هستند.

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

این در حالیست که مقام‌های ایرانی وقوع این حادثه را تکذیب کرده اند.

امارت اسلامی اما هیاتی را برای انجام تحقیقات در مورد این حادثه توظیف کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برنامه جهانی غذا به حدود ۲۵۰هزار افغان مواد غذایی کمک کرده است

Published

on

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که با کمک چین به حدود ۲۵۰هزار تن در افغانستان طی ماه‌های گذشته مواد غذایی کمک نموده است.

این نهاد روز پنجشبه، ۲۶ میزان گفته است، این کمک‌ها شامل دو هزار تُن مواد غذایی مشمول آرد، گندم، روغن نباتی، دال، نخود و نمک بوده است.

براساس گزارش، این کمک‌ها دست‌کم به ۳۵ هزار خانواده در سراسر افغانستان توزیع شده است. این سازمان بیان کرده که کمک‌های غذایی چین به افغان‌هایی که در ناامنی غذایی به سر می‌برند، در شرایطی انجام شده است که این سازمان با کمبود بودجه روبه‌رو است.

رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت: «افغانستان یک کانون گرسنگی در جهان است و بیش از سه چهارم مردم در سراسر این کشور نمی‌توانند یک رژیم غذایی مغذی داشته باشند که آن‌ها را از سوءتغذیه باز دارد».

مشاور امور اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در افغانستان گفته است که درحال حاضر بسیاری از مردم افغانستان «ناامیدی و گرسنگی» را تجربه می‌کنند.

این نهاد تاکید کرده است که بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان برای گذراندن ماه‌های زمستان به کمک‌های غذایی اضطراری دوامدار نیاز دارند.

سازمان ملل گفته است که سال گذشته به دلیل کمبود بودجه قادر به ارائه کمک‌های غذایی به ۱۰ ملیون افغان نشده است و در تابستان امسال نیز ۱۱ میلیون افغان از کمک‌های غذایی این سازمان بازمانده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مقام‌های قطر و بریتانیا در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند

Published

on

مقام‌های قطر و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع جهانی بشردوستانه در لندن در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه قطر با نشر خبرنامه‌ای گفته‌ در این دیدار دو طرف در مورد وضعیت بشری و توسعه‌ در افغانستان به ویژه در بخش صحت و آموزش بحث و تبادل نظر کرده اند.

آنان همچنان در مورد همکاری مشترک در پروژه‌های انکشافی و بشری صحبت کرده اند.

از سوی دیگر، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، با سفیر ترکیه در این کشور درباره روابط دوجانبه افغانستان و ترکیه گفتگو کرده است.

آقای شاهین در ایکس نوشته که در این دیدار در مورد فرصت‌های آموزشی، صحت، زراعت و سرمایه‌گذاری در افغانستان نیز بحث شده است.

در حال حاضر امارت اسلامی روابط رسمی با هیچ کشور جهان ندارد اما روابط غیر رسمی آن با شماری از کشورها به ویژه با همسایه ها گرم به نظر می رسد، چنانچه به گفته‌ کابل در حاضر حاضر ۴۰ نمایندگی سیاسی امارت اسلامی در کشورها فعال هستند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!