Connect with us

صحت

وزارت صحت عامه: کمپاین واکسین پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان آغاز شد

به گفته سخنگوی وزارت صحت، این کمپاین واکسین پولیو از هشتم تا ۱۱ جولای ادامه خواهد داشت و در آن، میلیون‌ها کودک در برابر ویروس پولیو از طریق تطبیق واکسین، وقایه خواهند شد.

منتشر شده

در

وزارت صحت عامه می‌گوید که قرار است امروز (دوشنبه ۱۸سرطان) کمپاین واکسین پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان آغاز شد.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت گفته است که در این کمپاین، نزدیک به هشت میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین خواهند شد.

به گفته امرخیل، این کمپاین واکسین پولیو از هشتم تا ۱۱ جولای ادامه خواهد داشت و در آن، میلیون‌ها کودک در برابر ویروس پولیو از طریق تطبیق واکسین، وقایه خواهند شد.

او افزود: «وزارت صحت عامه از بزرگان قومی، علمای دینی، استادان می‌خواهد با واکسیناتوران همکاری کنند تا ما بتوانیم، پولیو را در افغانستان محو کنیم.»

سازمان جهانی صحت نیز گفته است که این کمپاین واکسین قرار است روز دوشنبه در ولایات مختلف افغانستان آغاز شود. این سازمان از همه شهروندان به خصوص والدین خواسته است که "سهم خود را برای افغانستان عاری از مرض پولیو انجام دهند".

دومین دور کمپاین ملی واکسین پولیو با همکاری نهادهای بین‌المللی ماه گذشته در سراسر افغانستان آغاز شد و این کمپاین به مدت چهار روز ادامه یافت که به گفته وزارت صحت عامه در آن، بیش از ۱۱.۲ میلیون کودک واکسین پولیو دریافت کردند.

همچنان نخستین دور کمپاین ملی واکسین پولیو در ماه اپریل در افغانستان راه‌اندازی شد که در مدت چهار روز حدود ۱۱ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین دریافت کردند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم ویروس پولیو از کودکان در آن قربانی می‌گیرد. آمار این وزارت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ شش واقعه مثبت پولیو در شرق افغانستان ثبت شد که دلیل آن به گفته مقام‌ها برگشت مهاجران افغان از پاکستان بود.

 

خبرهای مرتبط: 

کمپاین ملی واکسین پولیو آغاز شد

کمپاین تطبیق واکسین پولیو فردا در افغانستان آغاز می‌شود

صحت

وزارت صحت برای جلوگیری از مرض اسهال حاد در پروان نشست برگزار کرد

طبق خبرنامه این وزارت، در این نشست معین عرضه خدمات صحی، تیم های مختلف صحی را که شامل متخصصین می‌شوند، توظیف نمود تا برای جلوگیری این بیماری به ساحه بروند و اقدامات عاجلی را که نیاز است، انجام دهند.

Published

on

وزارت صحت عامه از برگزاری نشستی تحت ریاست معین عرضه خدمات صحی این وزارت با رؤسای مرکزی، نمایندگان شفاخانه انتانی و موسسه «جک» برای جلوگیری و رسیدگی به واقعات بیماری اسهال حاد در دره کفشان غوربند ولایت پروان خبر داده است.

طبق خبرنامه این وزارت، در این نشست معین عرضه خدمات صحی، تیم های مختلف صحی را که شامل متخصصین می‌شوند، توظیف نمود تا برای جلوگیری این بیماری به ساحه بروند و اقدامات عاجلی را که نیاز است، انجام دهند.

همچنان در این نشست به نماینده موسسه تطبیق کننده «جک» در ولایت پروان هدایت داده شد تا همه امکانات صحی را برای تداوی بیماران فراهم نماید.

وزارت صحت عامه گفته است که قرار است نشستی دیگر در این مورد با نمایندگان سازمان صحی جهان و شرکای صحی راه اندازی شود تا آنها نیز در این راستا با وزارت صحت‌عامه همکاری نموده و خدمات صحی مورد نیاز را ارایه کنند.

چند روز قبل، مقام‌های محلی در پروان اعلام کرده بودند که بیش از ۵۰۰ تن در این ولایت به یک بیماری ساری ناشناخته مبتلا شده و دو تن جان خود را از دست داده اند.

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه، مریضان به شفاخانه ولایتی پروان و به شفاخانه انتانی در کابل منتقل شده و وضعیت شان قناعت بخش است.

Continue Reading

صحت

نورجلال جلالی: موضوع صحت باید از سیاست جدا باشد

Published

on

سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که موضوع صحت باید به سیاست ربط داده نشود زیرا افغانستان در این بخش آسیب‌پذیر بوده و نیاز به کمک‌های جهانی دارد.

نورجلال جلالی در مراسم افتتاح تعمیر جدید معافیت کتلوی کودکان امروز (چهارشنبه) گفته است که هنوز آمار مرگ‌ومیر کودکان در افغانستان بلند است و برای کاهش آن نهاد‌های بین‌المللی باید همکاری کند.

آقای جلالی افزوده است که در سال روان ۱۷ مرکز صحی را در شماری از ولسوالی‌های کشور اعمار خواهند کرد.

او اظهار کرد: «من اکثراً می‌گویم که صحت و سیاست از هم جدا باشند. همکاران بین‌المللی که داعیان حقوق مادران و کودکان اند، باید در قسمت صحت زیاد همکاری کنند.»

عبدالولی حقانی، مُعین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه همچنان افزود که حدود ۲ میلیون کودک از واکسین‌های معافیتی دور مانده‌اند و آنان در تلاش اند تا برای جلوگیری از امراض، تمامی این کودکان را واکسین کنند.

به گفته او، در ۱۸ ماه ۹۰۰ هزار کودک واکسین دریافت خواهند کرد.

معظم، نماینده یونیسف نیز در این نشست بر محو کامل پولیو در افغانستان تأکید نموده است.

نماینده یونیسف گفت: «افغانستان یکی از کشور‌های است که واقعات پولیو تاهنوز در آن وجود دارد. بنابرین، این برنامه فرصتی است تا رسیدگی به کودکانی شود که از واکسین باز مانده‌اند و ما تلاش داریم تا از کودکان محافطت نماییم و این برنامه را در آینده به بهترین سطح گسترش دهیم.»

گفتنی است که براساس آمار برنامه ملی معافیت کتلوی، هر سال به تعداد چهار تا پنج میلیون کودک از موثریت این برنامه مستفید می‌شوند.

Continue Reading

صحت

بیش از ۵۰۰ تن در ولایت پروان به یک بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند

سخنگوی والی در پروان به نقل از ریاست صحت عامه این ولایت گفته است، آنانی که به این بیماری ابتلا یافته‌اند، با ناتوانی جسمی، درد شدید عضلات، اسهالات شدید و تب شدید مواجه بوده‌اند.

Published

on

حکمت‌الله شمیم، سخنگوی والی پروان می‌گوید که بیش از ۵۰۰ تن در این ولایت به یک بیماری ساری ناشناخته مبتلا شده‌اند.

به گفته شمیم، در چهار روز گذشته بیش از ۵۰۰ باشنده دره کفشان ولسوالی شینوار ولایت پروان به یک بیماری ساری ناشناخته مبتلا شده و این تعداد در حال افزایش است.

به گفته مسوولین محلی تاکنون دو تن بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و وضعیت صحی ۵۰ تن دیگر وخیم خوانده شده است.

آقای شمیم افزوده است که تیم‌های صحی به محل رسیده اند و از افراد مبتلا نمونه‌گیری شده تا معاینات و ارزیابی بعد صورت گیرد.

سخنگوی والی در پروان به نقل از ریاست صحت عامه این ولایت گفته است، آنانی که به این بیماری ابتلا یافته‌اند، با ناتوانی جسمی، درد شدید عضلات، اسهالات شدید و تب شدید مواجه بوده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!