Connect with us

رویداد های اخیر

رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای: ایجاد دولت فراگیر برای صلح پایدار در افغانستان مهم است

این رهبران در بیانیه‌ مشترک اعلام کردند که برای حمایت از تلاش‌ها به منظور عادی‌سازی اوضاع در افغانستان آماده هستند.

منتشر شده

در

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند. سران کشورهای عضو این سازمان در یک بیانیه‌ مشترک تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گسترده نمایندگان همه گروه‌های قومی و سیاسی را تنها راه دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان دانسته‌اند.

این رهبران طی نشستی در آستانه، پایتخت قزاقستان این اظهارات را با حضور رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح کرده‌اند. این نشست دو روزه که روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شد، بر وضعیت افغانستان، همکاری‌های امنیتی و کشورهای آسیای مرکزی متمرکز است.

این رهبران در بیانیه‌ مشترک اعلام کردند که برای حمایت از تلاش‌ها به منظور عادی‌سازی اوضاع در افغانستان آماده هستند.

در بیانیه‌ مشترک کشورهای عضو سازمان شانگهای آمده است: «کشورهای عضو، آمادگی خود را برای حمایت از تلاش‌های جامعه جهانی برای تضمین صلح و توسعه در افغانستان ابراز کردند.»

در همین حال، رئیس‌جمهور روسیه در این نشست اعلام کرده است که از آغاز کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای - افغانستان حمایت می‌کند.

ولادیمیر پوتین گفته که آغاز کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای - افغانستان به عادی‌سازی بیشتر اوضاع در این کشور کمک خواهد کرد.

او افزوده که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی درگیر مشکلات افغانستان بوده است.

از سویی هم، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست تاکید کرده که برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

امام‌علی رحمان ابراز کرده که از ادامه تلاش‌ها برای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کند. او در این نشست با نگرانی از امنیت منطقه، بر لزوم ادامه کار مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، جرایم سازمان‌یافته فرامرزی از جمله قاچاق مواد مخدر تاکید نموده است.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه برای دو روز با شعار تقویت گفتگوهای چند جانبه، تلاش برای صلح و توسعه پایدار آغاز شد. در این نشست انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز اشتراک کرده است.

سران و نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، هند، ایران، چین، قرغیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، مغولستان، آذربایجان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و ترکمنستان در این نشست حضور دارند، اما افغانستان که از ۲۰۱۲ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است، در این نشست دعوت نشده است.

با این حال، امارت اسلامی تاکید می‌کند، در نشست‌هایی که درمورد افغانستان بحث و گفتگو می‌شود، نماینده افغانستان باید حضور داشته باشد.

گفتنی است که دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد در رأس یک هیأت به منظور اشتراک در چهارمین نشست مجمع بین‌المللی ترانس هیمالیا به ‎کشور چین سفر کرده است.

وزارت اقتصاد در بیانیه‌ای گفته که سرپرست این وزارت در نشست ترانس هیمالیا در پیوند به آسیب‌پذیری سکتور اقتصاد و مصئونیت اجتماعی بنابر وقوع حوادث طبیعی اخیر و تغییرات اقلیمی در افغانستان، مبارزه با خطرات محیط زیستی و مدیریت بحران اقلیمی، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جلب سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی به سطح منطقه و جهان سخنرانی کرده است.


مطالب مرتبط: 

کابلوف: تاجیکستان مخالف اشتراک امارت اسلامی در فعالیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای است

وزیر خارجه پاکستان خواستار احیای گروه تماس سازمان شانگهای برای افغانستان شد

رویداد های اخیر

ششمین نشست فارمت مسکو؛ نمایندگان ویژه پنج کشور با امیرخان متقی دیدار کردند

Published

on

نمایندگان ویژه چین، ایران، ازبکستان، پاکستان و هند در حاشیه ششمین نشست فارمت مسکو با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کردند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه در خبرنامه‌ای گفته که در این دیدارها در مورد روابط دوجانبه سیاسی و همکاری‎های اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه گفتگو شده است.

به گفته تکل، آقای متقی وضعیت امنیتی افغانستان را قابل اعتماد و آن را به نفع همه کشورهای منطقه دانسته است.

او در دیدار با این نمایندگان بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجارتی و سرمایه‌گذاری میان افغانستان و کشورهای مرتبط تاکید نموده است.

این نمایندگان نیز بر افزایش تعامل و همکاری‌های همه جانبه با افغانستان تاکید کردند و وضعیت افغانستان را قابل اعتماد توصیف کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی در حاشیه نشست مسکو با لاوروف دیدار کرد

امیر خان متقی از پیشرفت‌ها سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه یادآوری کرد و ابراز امیدواری نمود که سطح روابط دیپلوماتیک میان روسیه و امارت اسلامی افزایش یابد.

Published

on

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه ششمین نشست فارمت مسکو در باره افغانستان با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان که امروز (شنبه) منتشر شد، در این دیدار دو طرف در مورد روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر نمودند.

سرپرست وزارت امور خارجه فارمت مسکو را برای حکومت افغانستان از اهمیت خاص برخوردار دانسته و تقاضا کرد که این فارمت به میکانیزم توسعه همکاری میان افغانستان و کشورهای منطقه مبدل گردد.

امیر خان متقی از پیشرفت‌ها سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه یادآوری کرد و ابراز امیدواری نمود که سطح روابط دیپلوماتیک میان روسیه و امارت اسلامی افزایش یابد.

او همچنان از امنیت و ثبات در افغانستان تذکر داد و گفت که امنیت زمینه‌ سرمایه‌گذاری را در افغانستان فراهم کرده است.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور خارجه، سرگی لاوروف نیز بر توسعه روابط کشورش با افغانستان در عرصه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و افزود که شرکت‌های روسی علاقه‌مند سرمایه گذاری در بخش های زراعت، معادن و ترانسپورت در افغانستان هستند.

آقای لاوروف همچنان به موقعیت افغانستان در پی تحولات اخیر در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت که افغانستان می‌تواند نقش مهمی در پیوند اقتصادی منطقه داشته باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رهبری روسیه تصمیم حذف امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ممنوعه را گرفته است

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، کابلوف گفته است که وزارت خارجه، اداره خدمات امنیتی فدرال و تعداد دیگری از ادارات این کشور در حال انجام کارهای حقوقی نهایی برای حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه اند.

Published

on

ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است که رهبری روسیه تصمیم خود را مبنی بر حذف امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ممنوعه گرفته است و این موضوع طی مراحل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، کابلوف گفته است که وزارت خارجه، اداره خدمات امنیتی فدرال و تعداد دیگری از ادارات این کشور در حال انجام کارهای حقوقی نهایی برای حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه اند.

او تصریح کرد که تصمیم نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

در همین حال، الکساندر بورتنیکوف، رئیس اداره خدمات امنیتی فدرال روسیه نیز گفته است که حذف امارت اسلامی از فهرست گروه های ممنوعه در مراحل نهایی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد که امارت اسلامی آماده مبارزه با گروه داعش است.

به گفته وی، شاخه خراسان گروه داعش هنوز هم از سوی غرب کمک‌های مادی دریافت می‌کند تا در روسیه حملات انجام دهد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!