Connect with us

رویداد های اخیر

ملل متحد از افزایش ۵۵ درصدی رویدادهای امنیتی در افغانستان خبر داد

ملل متحد گفته است که ۹۸ غیر نظامی در نتیجه حملات با استفاده از مواد انفجاری کشته و زخمی شده اند.

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سرمنشی سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود در باره افغانستان گفته است که بین ۱ فبروری و ۱۳ می سال جاری، دو هزار و ۵۰۵ رویداد امنیتی در افغانستان به ثبت رسیده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل، افزایش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

انتونیو گوترش در گزارش خود به شورای امنیت افزوده است که حوادث مربوط به مواد مخدر در این مدت از ۲۱۲ به ۴۱۸ مورد افزایش یافته و این به دلیل اعمال ممنوعیت بر کشت مواد مخدر است.

بر بنیاد گزارش، مخالفان مسلح در این مدت حملاتی را انجام دادند، اما به تسلط ارضی امارت اسلامی چالش بزرگی ایجاد نکردند. داعش بین ۲۸ فبروری و ۱۵ می شش حمله انجام داد که چهار حمله امارت اسلامی را هدف قرار داد.

سازمان ملل متحد همچنان اظهار کرده است که بین ۱ فبروری و ۱۳ می، این سازمان ۱۳ مورد سرقت، ۷ مورد اذیت و آزار، ۲ مورد بازداشت، یک مورد انفجار و ۸ مورد دیگر امنیتی علیه کارمندان اش را در افغانستان به ثبت رسانده است.

ملل متحد گفته است که ۹۸ غیر نظامی در نتیجه حملات با استفاده از مواد انفجاری کشته و زخمی شده اند.

وزارت داخله اما گزارش ملل متحد در مورد رویداد های امنیتی را رد می‌کند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت می‌گوید: « امنیتی که در افغانستان تامین شده است سرتاسری و بی‌نظیر می‌باشد و در این اواخر ما رویدادهای امنیتی نداشتیم، البته خیلی محدود بوده است.»

وی می‌افزاید که ملل متحد شاید عملیات‌ها در بخش محو مواد مخدر یا مبارزه با اختطافچیان را شامل موارد امنیتی کرده است.

مطالب مرتبط:

تاجیکستان می‌گوید خطر نفوذ افراط ‌گرایی از افغانستان در حال افزایش است

رئیس استخبارات روسیه: امارت اسلامی اگر به حال خود رها شود، می‌تواند افغانستان را با ثبات کند

رویداد های اخیر

کامگار: امنیت سرتاسری در بدخشان تأمین است

آقای کامگار گفته است: «صد در صد اطمینان می‌دهیم که از آدرس خاک افغانستان خصوصاً ولایت بدخشان به هیچ کشور کدام مشکلی متوجه نیست.»

Published

on

(Last Updated On: )

احسان‌الله کامگار، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که امنیت سرتاسری در بدخشان تأمین است و به هیچ کسی یا گروهی اجازه داده نمی‌شود که از سرحدات این ولایت، کشورهای همسایه را تهدید کند.

آقای کامگار گفته است: «صد در صد اطمینان می‌دهیم که از آدرس خاک افغانستان خصوصاً ولایت بدخشان به هیچ کشور کدام مشکلی متوجه نیست.»

مسوولان محلی بدخشان همچنان گفته‌اند که هیچ گروه تروریستی در این ولایت فعالیت ندارد و نیروهای سرحدی با افزایش تدابیر امنیتی در سرحدات این ولایت تدابیر کامل را روی دست دارند و به هیچ گروه اجازه فعالیت را نخواهند داد.

امین‌الله طیب، سرپرست ولایت بدخشان‌ ابراز کرده است: «وضعیت خیلی خوب است، نه اینجا داعش است، نه اینجا مقاومت است، نه کدام گروه‌های تروریستی در اینجا است. امنیت صد در صد اینجا تأمین است، سرحدات ما محفوظ است.»

آقای طیب افزوده است: «امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که به کشورهای همسایه حرکت‌های ناسالم بکند و امنیت آنها را اخلال بسازد.»

مقام‌های محلی بدخشان در حالی اطمینان از بهبود امنیت و افزایش تدابیر امنیتی در سرحدات سخن می‌زنند که پیش از این برخی کشورها از حضور گروهای تروریستی در سرحدات ولایت‌های شمال‌شرقی ابراز نگرانی کرده و خواهان همکاری امارت اسلامی برای نابودی گروه‌های تروریستی شده بودند.

گفتنی است که بدخشان با کشورهای تاجیکستان، پاکستان و چین بیش از هزار کیلومتر سرحد مشترک دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نهاد توسعه‌ای آلمان ساختار فعالیت‌هایش را در افغانستان تغییر می‌دهد

در اعلامیه جی‌آی‌زید آمده است که براساس تصمیم حکومت آلمان، فعالیت‌هایش در افغانستان را از کشور سوم و یاهم از طریق نهادهای غیردولتی پیش خواهد برد.

Published

on

(Last Updated On: )

نهاد توسعه‌ای آلمان (جی‌آی‌زید) در یک اعلامیه از تغییر ساختار فعالیت‌هایش در افغانستان خبرداده است.

این نهاد با تایید گزارش‌ها از توقف فعالیت‌های مستقیم‌اش در افغانستان گفته است، که در همکاری با امارت اسلامی کار نمی‌کند.

در اعلامیه جی‌آی‌زید آمده است که براساس تصمیم حکومت آلمان، فعالیت‌هایش در افغانستان را از کشور سوم و یاهم از طریق نهادهای غیردولتی پیش خواهد برد.

خبرنامه می‌افزاید: «پروژه‌های موجود و راه‌اندازی شده هنوز در حال اجرا هستند. از سال ۲۰۲۵، جی‌آی‌زید دیگر کارمندی را در افغانستان استخدام نخواهد کرد.»

این نهاد همچنان گفته است که از آگست سال ۲۰۲۱ وضعیت برای بسیاری از مردم افغانستان به شدت تغییر کرده و افغانان با فقر و گرسنگی روبرو هستند.

این نهاد آلمانی تاکید کرده است که مردم این کشور برای دسترسی به ضرورت‌های اولیه خود نیاز به حمایت دارند.

به گفته جی‌آی‌زید، کمک‌های این نهاد بر حمایت از مردم محلی با خدمات اولیه متمرکز خواهد بود.

در خبرنامه آمده است: «این شامل بهبود خودکفایی در جوامع شهری و روستایی فقیرتر، آموزش دایه‌ها و متخصصان صحت زنان و حمایت از زنان کارآفرین و سازمان‌های تحت رهبری زنان است.»

پیش از این رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که این نهاد تمام کارمندان آلمانی‌اش را از افغانستان بیرون می‌کند.

جی‌آی‌زید از سال ۲۰۰۲ در بخش هایی مانند مراقبت‌های صحی، آموزش و پرورش و خدمات اساسی در افغانستان فعالیت می‌کند.

 

خبرهای مرتبط:

 

مولوی عبدالکبیر: نهاد‌های خارجی فعالیت‌های‌ خود را به‌گونه آزادانه پیش ببرند

چهار سازمان کمک رسان بین‌المللی فعالیت شان را در افغانستان به تعلیق درآوردند

Continue Reading

رویداد های اخیر

گوترش: همه کشورها باید متحد شوند تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به لانه تروریزم جلوگیری کنند

شهباز شریف همچنان از امارت اسلامی خواسته تا اجازه ندهد که از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده ‌شود.

Published

on

(Last Updated On: )

سرمنشی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه (۱۴سرطان) طی سخنرانی‌اش در نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های گفته است که، همه کشورها باید متحد شوند تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به لانه تروریزم جلوگیری کنند.

آنتونیو گوترش در نشست سران سازمان همکاری شانگهای همچنان خواستار ایجاد حکومت فراگیر از سوی امارت اسلامی در افغانستان شده است.

وی گفته که ملل متحد آماده است با سازمان همکاری شانگهای در امر مبارزه با تروریزم در سراسر جهان همکاری کند.

این مقام ارشد سازمان ملل طی سخنرانی‌اش همچنان افزوده است که باید حکومتی در افغانستان تشکیل شود تا به حقوق بشر ارج بگذارد.

گوترش گفت: «ما در افغانستان خواهان صلح و حکومت همه شمول هستیم تا طبق تعهدات در مورد احترام گذاشتن به همه‌ای حقوق مردم  به جامعه بین الملل داده اند متعهد بمانند. و همه کشورها باید باهم متعهد شوند تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به لانه تروریستی جلوگیری کنند، و سازمان ملل با همکاری های شانگهای در زمینه جلوگیری از تروریزم در همه جا همکار است.»

در این نشست صدراعظم پاکستان از جامعۀ جهانی خواست تا به منظور تأمین نیازهای اقتصادی و انکشافی افغانستان با امارت اسلامی تعامل معنادار داشته باشد.

شهباز شریف همچنان از امارت اسلامی خواسته تا اجازه ندهد که از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده ‌شود.

وی گفته است: «اجلاس همکاری های شانگهای منافع مشترک در صلح و ثبات منطقه دارد، بخصوص در صلح و ثبات افغانستان، بناء جامعه جهانی باید گفتگوهای معنی دار را با حکومت سرپرست ادامه دهد تا آنها بتوانند اقتصاد با ثبات داشته و نیازهای اولیه خود را مرفوع سازند، همچنان حکومت سرپرست افغانستان اقدامات لازم را برای مبارزه با تروریزم اتخاذ کنند و خود را مطمئن بسازند که از خاک افغانستان در مقابل هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شود. فعالیت فعلی تروریست‌ها در این خاک نگرانی بزرگی برای همه ما است.»

وزیر خارجه هند نیز در این نشست بر ادامه همکاری های کشورش با مردم افغانستان تأکید کرده است.

این گونه که سران سازمان همکاری شانگهای نیز در این نشست تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را تنها راه‌ دستیابی به صلح پایدار در این کشور پنداشته اند.

بیست‌وچهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد.

جی شنکر، وزیرخارجه هند گفت: «ما با افغانستان روابط تاریخی داریم و کمک‌های ما با این کشور در بخش پروژه‌های انکشافی، کمک‌های بشردوستانه، ارتقای ظرفیت و در بخش سپورت است، هند متعهد به همکاری مردم افغانستان است.»

امارت اسلامی در واکنش به خواست کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان گفته که کشورها باید در مواردی چون تنظیم روابط شان با افغانستان گفتگو کنند. 

به باور ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان موضوع داخلی است.

 

خبرهای مرتبط:

رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای: ایجاد دولت فراگیر برای صلح پایدار در افغانستان مهم است

رهبران پاکستان و تاجیکستان بر اهمیت تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان تاکید کردند

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!