Connect with us

رویداد های اخیر

ستانکزی: میزان مطالعه در افغانستان نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است

منتشر شده

در

معین سیاسی وزارت امور خارجه گفته است که پیشرفت و توسعه کشور بستگی به مطالعه دارد، اما میزان مطالعه در افغانستان نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است.

شیر محمد عباس ستانکزی این مطلب را یکشنبه در برنامه رونمایی از کتاب‌های چاپ شده سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی در کابل بیان کرده است.

او اظهار کرده است: «در افغانستان نسبت به دیگر کشورها مردم بسیار کم مطالعه می‌کنند. شاید برخی‌ها به این باورند که در این‌جا مشکلات زیاد بود، جنگ بود، اقتصاد ضعیف بود و مردم به‌دنبال نان می‌گردند و برای مطالعه وقت ندارند، اما این مشکلات در دیگر کشورها نیز وجود دارد. اگر در دیگر کشورها جنگ نیست، حد اقل فقر است.»

به گفته‌ آقای ستانکزی، حالا در کشور امنیت تامین شده و ملوک الطوایفی وجود ندارد و باید جوانان زیر سایه نظام اسلامی مطالعه کنند زیرا بدون مطالعه نمی‌توان به موفقیت‌ دست یافت.

این مقام امارت اسلامی نقش جوانان را در توسعه و پیشرفت کشور مهم دانسته و افزوده است که باید جوانان از طریق مطالعه و تحقیق کشور را به خودکفایی برسانند.

آقای ستانکزی تصریح کرده است: «اگر جوانان به مطالعه و کتاب علاقه پیدا کنند، ان شاء الله جامعه بسیار زود از مشکلات رهایی می‌یابد. ما افغانان در میدان جنگ ما شاء الله نظیر نداریم؛ پیشرفت‌های زیادی داریم؛ هیچ کسی دیگر این افتخار را ندارد. ما کوشش کنیم به جهان بگوییم که با روی‌کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان صلح و امنیت وجود دارد. دیگر جنگ نیست؛ ملوک الطوایفی نیست؛ چور و چپاول نیست. نظام اسلامی و شرعی است.»

معین سیاسی وزارت خارجه هم‌چنان گفته است که در حال حاضر بسیاری از کتاب‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شود و باید نهادهای علمی و تحقیقی و همچنان نویسندگان کشور تلاش کنند تا خود کتاب بنویسند و در اختیار جوانان قرار دهند.

رویداد های اخیر

پزشکیان: مهاجران غیر قانونی را «با احترام» بر می‌گردانیم

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

Published

on

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفته است اتباعی که به گونه غیر قانونی وارد این کشور شده اند، «با احترام» برگردانده می‌شوند.

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

او گفت: «یک عده از آنان پاسپورت دارند، ارتباط دارند. طبیعتاً با آنان یک نوع برخورد شود. یک عده آنان خلاف قانون آمدند که بالاخره باید چارچوب قانون را مراعات کنند. خلاف که نمی شود وارد شد. برای حضور در هر کشوری چارچوبی وجود دارد، حتی در کشورهای اسلامی. مثلاً ما بریم افغانستان، اگر پاسپورت نداشته باشیم، ممکن راه ندهند.»

وی افزود: «ما با هم برادریم، همانطور که قبلاً گفتم حالا هم با هم برادریم، ولی مراعات یک سلسله چارچوب ها بین دولت ها، قاعده ایست که باید مراعات بکنیم و در حال تنظیم این چارچوب قانونی بین کشورهای اسلامی هستیم.»

اداره پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می زند که در حال حاضر نزدیک به ۴.۵ میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری های ایران، اما رقم واقعی ممکن به ۶ یا ۸ میلیون می‌رسد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هشدار محمد یعقوب به اردو: فساد اداری و غفلت وظیفوی، زندان و برکناری در پی دارد

آقای مجاهد از منسوبان اردوی اسلامی ملی خواست که در خدمت گذاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از کشور حفاظت نمایند.

Published

on

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که هرگاه اعضای اردو دست به فساد اداری بزنند و یا غفلت وظیفوی نمایند، با تنزیل رتبه، زندان و برکناری روبه‌رو خواهند شد.

محمد یعقوب مجاهد در مراسم فراغت ۱۰۰ تن از مفتشین اردوی اسلامی ملی از سمینار اصلاحی ریاست سرمفتشیت وزارت دفاع گفت که رهبری این نهاد، گزارش‌ها و بررسی‌های مفتشین را به دقت می‌خوانند و بر اساس این گزارش‌ها، در مورد منسوبین اردو تصمیم می‌گیرند.

وی افزود که هرگاه کسی بر اساس این گزارش‌ها دست به فساد اداری و مالی زده و یا غفلت وظیفوی انجام داده باشد، با برخورد جدی روبه‌رو خواهد شد از جمله تنزیل رتبه، حبس ویا هم برکناری.

آقای مجاهد از منسوبان اردوی اسلامی ملی خواست که در خدمت گذاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از کشور حفاظت نمایند.

او گفت: «تلاش کنید غفلت وظیفوی صورت نگیرد. کاری که به شما سپرده می‌شود، آن را بر اساس معیاری که گفته شده است، انجام دهید.»

به باور آگاهان نظامی، افغانستان برای غلبه بر چالش‌های امنیتی هم به نیروهای آموزش دیده نیاز دارد و هم به امکانات و تجهیزات نظامی پیش رفته.

اسدالله ندیم، آگاه نظامی می‌گوید: «باید تعلیم و تربیه بر اساس استندرد های پذیرفته شده اردوهای مدرن باشد، نه تعلیم و تربیه چریکی یا چیزهای که عقب مانده است و امروز به درد نمی‌خورد. در صورتی که برنامه تعلیم و تربیه مدرن بر اردو تطبیق نشود، اردو در آخر ناکام است.»

امارت اسلامی در سه سال گذشته در تشکیل نیروهای امنیتی منظم تلاش‌های زیادی کرده و توانسته است که تشکیلات منظم را در وزارت دفاع ملی، امور داخله و ریاست عمومی استخبارات به وجود بیاورد و این نیروها مکلف هستند از کشور به گونه درست محافظت کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی خطاب به همسایگان افغانستان: مسایل کوچک را کنار بگذاریم و پیشرفت‌های بزرگ داشته باشیم

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

Published

on

سرپرست وزارت امور خارجه از همسایگان افغانستان خواسته است تا «مسایل کوچک» را کنار گذاشته و برای رفاه مردم، همکاری نمایند.

امیر خان متقی این مطلب را روز یکشنبه (۱۵ سنبله) در ضیافت سفیران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در مقر وزارت امور خارجه در کابل بیان کرده است.

او در سخنرانی خود در مورد افتتاح پروژه تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن معلومات ارائه نمود.

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه به منزل مقصود برسد و مردم پاکستان و هند هم از آن استفاده کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنان از کشورها خواست که به جای تعامل از زاویه رقابت‌های منفی و مسایل امنیتی، به مسایل از زاویه مثبت و منفعت دوجانبه بنگرند.

آقای متقی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح پروژه های بزرگ اقتصادی، تحول بزرگ اقتصادی در منطقه رونما گردد.

او گفت که توسعه روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه نشان می‌دهد که حکومت افغانستان، هم اراده و هم ظرفیت دارد تا روابط سیاسی را گسترش دهد.

وی افزود: «مهم اینست که احترام متقابل موجود باشد و به منافع مشروع یکدیگر احترام بگذاریم.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!