Connect with us

رویداد های اخیر

گفتگوی ویژه با ستیفانو پونتیکوروو فرستاده ملکی ناتو در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

گفتگوی ویژه ستیفانو پونتیکوروو نماینده ملکی ناتو در افغانستان با آریانانیوز با میزبانی زمریالی اباسین:

سفیر مالکی ناتو بلند بودن سطح خشونت ها را از سوی طالبان را پذیرفتنی ندانسته و نگرانی های دولت مبنی بر رها نکردن زندانیان باقی مانده طالبان را مشروع می گوید.

متن کامل مصاحبه آقای پونتیکوروو:

زمریالی اباسین: تشکر سفیر صاحب از اینکه به ما فرصتی دادید تا این مصاحبه ی اختصاصی را انجام بدهیم. می‌خواهم از شما و ماموریت شما در افغانستان بشنوم و شما را به ماموریت تان در افغانستان خوش آمد میگویم.

ستیفانو پونتیکوروو: تشکر که مرا در برنامه ی تان دعوت کردید. در واقع اولین بار نیست که در افغانستان هستم. بعد از ترک افغانستان در سال  ۱۹۸۶ حالا بار دیگر فرصت حضور در اینجا را یافتم. من خاطرات بسیار واضحی از زمان خود در اینجا دارم و امیدوارم که خاطرات بیشتری داشته باشم.

اباسین: خیلی ممنون، به عنوان اولین سوال؛ پیشرفت روند صلح افغانستان را تاکنون چگونه می بینید؟ ما در ۲۹ فبروری توافق نامه ای صلح را در دوحه داشتیم که هم اکنون در حال تطبیق است، و هنوز هم برخی از چالش ها در راستای انجام مفاد این توافق نامه وجود دارد. اما شما چه پیشرفت ها و تغییر ها را میبینید؟

پونتیکوروو: دستیابی به صلح پس از چهل سال درگیری در این کشور آسان نیست. اما پیشرفت بزرگی در مورد گفتگوی میان افغان ها انجام شده است. ناتو از تلاشهای سفیر خلیلزاد برای دستیابی دو طرف به میز صلح حمایت کرده است. من فکر می کنم یک حرکت خاص وجود دارد. هر دو طرف درک کرده اند که هیچ راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. مردم افغانستان خواستار صلح هستند. آنها کسانی که در راه صلح ایستاده اند را فراموش نخواهند کرد و نخواهند بخشید. بنابر این فکر می کنم که در مسیر صلح هستیم.

اباسین: روندی که شما درباره آن صحبت کردید. البته برای هر روند صلح به ویژه روند صلح افغانستان پس از چهار دهه جنگ بسیار خونین و طولانی، رسیدن به بخش های خوش آیند بسیار حساس و بسیار دشوار خواهد بود. چالش ها را در اینجا چگونه می بینید؟ مقابل این روند و به ویژه برای مذاکرات میان افغانی هنوز مشکلاتی وجود دارد. بنابراین شما چالش ها و مشکلات زیر نظر دولت توسط طالبان و احزاب دیگر را چطور می بینید؟

پونتیکوروو: پاسخ من دارای دو بخش است. نکته اول این است که شرایط توافق نامه همه انجام شده است به جز میزان خشونت بسیار بالا. طالبان باید نشان دهند که نه تنها در مورد صلح بلکه در پایین آوردن سطح خشونت و ایجاد شرایط برای رفتن به سمت مذاکرات میان افغانی جدی هستند. حملات به غیرنظامیان افغانستان کاملا غیرقابل قبول است. تلفات غیرقابل قبول است. آنها باید ثابت کنند که به عنوان شرکای صلح خوب و قابل اعتماد خواهند بود. از طرف دولت، من فکر می کنم آنها هر چه که میتوانند انجام دهند را انجام میدهند. مساله زندانیان وجود دارد که نه تنها یک مساله سیاسی بلکه یک مساله حقوقی است. ما از همه طرف ها خواستار انعطاف پذیری هستیم تا به آزادی ۵ هزار زندانی از سوی دولت و یک هزار عدد از طرف طالبان برسیم. ما هرگز نباید فراموش کنیم که این یک توافق دو طرفه است. ما می دانیم که در یک نقطه معین در حالت درنگ هستیم اگرچه میدانیم که آزادی زندانیان به آهستگی ادامه دارد، ما دوست داریم که این مرحله کمی سرعت بگیرد، اما نگرانی هایی از سوی دولت از بهر رهایی زندانیان باقی مانده وجود دارد که نگرانی های مشروع هم است.

اباسین: به دولت چه پیشنهاد می کنید؟ آیا آنها باید روند آزادی زندانیان را تسریع ببخشند؟

سفیر ناتو: من فکر می کنم که ما راه طولانی را آمده ایم. دولت افغانستان علنی کرده و به ما نیز گفته است که برخی از نگرانی ها وجود دارد، آنها به ایالات متحده که واسطه این صلح است نیز گفتند. نگرانی های واقعی وجود دارد ، به همین دلیل ما خواستار انعطاف پذیری از هر دو طرف هستیم. هر دو طرف شامل طالبان نیز هستند. رییس جمهور غنی خودش نیز روشن کرده بود که نگرانی ها وجود دارد. مشکلاتی وجود دارد. مشکلات قانونی وجود دارد. مشکلاتی مربوط قانون اساسی وجود دارد. و اینکه آنها مایل هستند به آزادی ۵۰۰۰ زندانی برسند را زیر سوال نبرده اند. از سوی دیگر اما اگر فقط به یک لیست اتکا کنید به جایی نخواهید رسید. بنابراین برای رسیدن به صلح به انعطاف پذیری نیاز داریم. من فکر می کنم دولت افغانستان تمایل خود را نشان داده است که آنها مایل به آزادی ۵۰۰۰ زندانی هستند. یک نگرانی در مورد هزار زندانی باقی مانده وجود دارد. بنابراین باید به این موضوع پرداخته شود. اینها نگرانی های مشروع هستند. و این نگرانی های مشروع باید مورد توجه قرار گیرد.

اباسین: همزمانی که ما داریم در مورد چالش ها صحبت میکنیم، یکی از مهم ترین نکاتی که برای بیرون رفت از این مشکلات هست مساله نیاز به اجماع هست. شما خود بهتر میدانید. دو نوع اجماع داریم. اولا رسیدن به یک اجماع داخلی از بهر پروسه صلح افغانستان. شاهد مشکلات و تنش های زیادی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله بودیم. به نظر میرسد که آنها دو دید متفاوت نسبت به پروسه صلح، آزادی زندانیان، و گفتگوهای میان افغانی دارند. به نظر شما این را چگونه میبینید و چطور میتوانیم به این اجماع برسیم؟

پونتیکوروو: تیم باید متحد باشد و برای اتحاد ، شما در سطح رهبری نیاز به وحدت دارید. من فکر می کنم که توافق سیاسی اخیر مسیری طولانی را طی کرده است. اکنون این توافق باید عملی شود. این توافق نامه در مرحله نهایی اجرایی شدن است. اکنون ما انتظار داریم که دولت افغانستان پاسخی به درخواست مردم افغانستان بدهد که همانا صلح است. و برای رسیدن به آن صلح، باید به سر میز مذاکره بروید.

اباسین: علاوه بر اجماع داخلی، ما به اجماع جهانی و منطقه ای نیز نیاز داریم. این مساله را چگونه می بینید، زیرا ما شاهد بسیاری از اختلافات و موضوعات جدید به ویژه بین واشنگتن و روسیه هستیم. اجماع جهانی و منطقه ای را تا کنون چگونه می بینید؟

سفیر ناتو: من می گویم که یک اجماع متفق القول منطقه ای و بین المللی وجود دارد که در آن هدف نهایی صلح در افغانستان توسط همه پشتیبانی می شود. من از ابتکار اتمر وزیر امور خارجه که یک انجمنی را برای شرکای منطقه ای و بین المللی بوجود آورد استقبال می کنم. اجماع در آنجا، بدون استثنا، این است که ما از توافق مسالمت آمیز بین افغان ها و مذاکرات میان افغانی حمایت می کنیم و امیدواریم که هرچه سریعتر به این ها برسیم. در این اجماع از موضع دولت حمایت شد. برای داشتن یک افغانستان پایدار و آرام، باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته جامعه افغانستان محفوظ نگه داشته شود. ما نمی توانیم به این دست آورد ها پشت پا بزنیم زیرا این دستاوردهایی است که جامعه و مردم افغانستان به دست آورده اند و برای ایجاد یک کشور باثبات و صلح آمیز ضرورت است. ما افتخار داریم که بخشی از آن هستیم. ما یک چتر امنیتی داریم که تحت آن نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان روز به روز بهتر می شود و نشان داده است که این درگیری از نظر نظامی قابل پیروزی نیست.

اباسین: به عنوان آخرین سوال؛ تجربه شما از تعامل با جامعه افغانستان، دولت، مقامات و سایر طرف های سیاسی افغانستان چیست؟ شما حساسیت جامعه افغانستان را می دانید. بدون شک مشارکت با هر حزب با در نظرداشت اندازه اختلافات و احزاب سیاسی دشوار است. تجربه خود را چگونه می بینید و تجربیات خود را با دولت و چهره های سیاسی در افغانستان چگونه مشاهده می کنید.

پونتیکوروو: من حدود ۱۴۰ تعامل با مقامات دولتی از رییس جمهور غنی گرفته الی داکتر عبدالله و کلیه شخصیت های اصلی سیاسی در این کشور داشته ام. من با گروه ها، احزاب، زنان ، جوانان و رسانه ها سر و کار داشته ام. فهمیدم که این یک جامعه بسیار پیچیده است. این جامعه ای است که به خوبی می داند چه می خواهد که همانا صلح ، ثبات و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته است. بنابراین، من فکر می کنم که همه مردم افغانستان می دانند چه می خواهند، می دانند چگونه به آنجا بروند، و آنها بسیار آماده هستند تا وارد مذاکرات میان افغانی شوند. ما امیدواریم که اتحاد پیروز شود، و مطمین هستیم که پیروز خواهد یافت. زیرا اتحاد و تیم در میز مذاکره میتواند نتیجه بخش باشد.

اباسین: با تشکر از شما سفیر ستیفانو پونتیکوروو که زمان این مصاحبه اختصاصی را در اختیار ما گذاشتید و از حوصله‌مندی شما تا کنون تشکر می کنم.

سفیر ناتو: از شما بسیار سپاسگزارم. من واقعا امیدوارم … من اطمینان دارم که همه چیز نتیجه خواهد داد. مردم افغانستان اختلافات را حل می كنند و قادر خواهند بود ابتدا افغانستان صلح آمیز را به مردم افغانستان و سپس منطقه تحویل دهند. تشکر میکنم.

اباسین: امیدوارم و بدیهی است که ما به حمایت جامعه جهانی، ناتو و هر بخشی که در این پروسه دخیل است، نیاز داریم. یک بار دیگر از وقت شما و آنچه شما با مردم ما در افغانستان به اشتراک گذاشتید قدردانی می کنم. بهترین موفقیت ها را در ماموریت های آینده شما آرزو دارم.

پونتیکوروو: به عنوان سخن پایانی، ما نمی خواهیم برای همیشه در اینجا بمانیم، اما ما متعهد هستیم تا زمانی كه لازم باشد در اینجا همکاری كنیم، اینکه تا چه زمانی در افغانستان خواهیم ماند تصمیمی است که دولت افغانستان خواهد گرفت.

اباسین: خیلی متشکرم آقا!

رویداد های اخیر

گزارش سازمان ملل: میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۵.۸ میلیون تن در افغانستان با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد. سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش نتایج سالانه‌ سال ۲۰۲۳ می‌گوید که میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند و اکثریت مردم نیازهای اولیه خود را تامین کرده نمی‌توانند.

ملل متحد در این گزارش تصریح کرده است که بحران بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و این کشور در یک توسعه غیرقابل ملاحظه در این سال، یک دهه عقب‌گرد داشته است و در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در بخشی از گزارش سالانه‌ی سازمان ملل متحد در باره افغانستان آمده است که: «اکنون افغان‌ها دسترسی به غذا را به عنوان ضروری‌ترین نیاز خود ذکر می‌کنند. میلیون‌ها تن که قادر به پرداخت یا تهیه نیازهای اولیه‌ی خود نیستند، با گرسنگی و سوءتغذیه روبه رو هستند.»

در این گزارش آمده است که با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱ به این‌سو، یک چهارم کاهش یافته است و بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در گزارش آمده است که: «بحران انسانی در طول سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و نشانه‌های کمی از کاهش آن دیده می‌شود. افغانستان در یک توسعه غیرقابل توجه، یک دهه عقب‌گرد داشته است. با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱، یک چهارم کاهش یافته است، نیمی از جمعیت در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد خانواده‌ها کمتر از یک دالر امریکایی در روز به اعضای هر عضو خانواده درآمد دارند.»

در این گزارش آمده است که مساعدت‌های ملل متحد به افغانستان از تطبیق اهداف توسعه پایدار در این کشور حمایت می‌کند و سه مورد از اهداف توسعه پایدار که مورد حمایت قرار گرفته اند؛ صحت و سلامت خوب، برابری جنسیتی و از بین بردن فقر است.

سازمان ملل با اشاره به نظرسنجی اخیر گالوپ گفته است که ۹۵ درصد از مردم افغانستان خود را در رنج می‌بینند و میانگین امید به زندگی در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال وزارت اقتصاد بر تداوم کمک‌های بشری به مردم افغانستان تأکید می‌کند و می‌گوید که این وزارت برای کاهش فقر در کشور برنامه‌هایی روی دست دارد.

این در حالیست که سازمان ملل همواره از وضعیت بد اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای ادامه کمک‌ها در افغانستان با کمبود بودجه مواجه ‌اند.

پیشتر این سازمان اعلام کرده بود که تنها شش درصد از بیش از سه میلیارد دالر بودجه مورد نیاز برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را دریافت کرده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان در چین برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان میان مقام‌های دولت چین و افغانستان در بیجنگ برگزار شد.

وزارت خارجه می‌گوید که هیأت اعزام شده افغانستان در این نشست پیشنهادها و توصیه‌های خود را با مقام‌های کشور چین به اشتراک گذاشته تا اثربخشی کمک‌های چین افزایش یابد.

در این نشست برگسترش روابط تجارتی و همکاری‌های اقتصادی میان دوکشور تأکید شده است.

در این نشست علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، در چارچوب میکانیزم بازسازی اقتصادی افغانستان، افزایش تجارت بین دو کشور به ویژه فراهم کردن فضا برای صادرات بیشتر کالاهای افغانی به چین، ظرفیت سازی و همکاری چین در زمینه‌های معدن و تجارت معاصر در افغانستان درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بحث شده است.

در همین حال، لیو جین سونگ، رئیس بخش آسیایی وزارت امور خارجه چین در این نشست تأکید کرده که بیجنگ از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد ایجاد حکومت فراگیر پاسخ دهد.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه چین آمده است که: «هم چین و هم افغانستان از کشورهایی که مسؤول اصلی وضعیت دشوار کنونی افغانستان هستند، می‌خواهند که مسؤولیت‌های خود را با جدیت انجام دهند، پول‌های منجمد شده مردم افغانستان را برگردانند و نمک به زخم‌های مردم افغانستان نزنند. چین از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد حکومت فراگیر افغانستان پاسخ دهد.»

هم‌زمان با این مقام‌های وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گویند که چین در این نشست تعهد کرده اند که کمک‌های بشردوستانه این کشور به افغانستان را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت‌های طرف افغانستان سازماندهی کرده و هم‌چنان پیشنهادهای طرف افغانستان را در زمینه کمک ۱۰۰ میلیون یوانی چین برای اسکان مهاجرین که مجبور به بازگشت به افغانستان شده اند، بررسی خواهد کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان ملل در یک سال گذشته ۴۷۰ کیلومتر کانال های آب در افغانستان ساخته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

برنامه جهانی غذا می‌گوید که سال گذشته به همکاری جوامع محلی در افغانستان، نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر کانال آب ساخته است.

بخش افغانستان این برنامه، به روز چهارشنبه (۲۹حمل) در شبکه ایکس گفته است که دهقانان در افغانستان بدون دسترستی به آب، به زنده‌گی شان ادامه داده نمی توانند.

در ادامه گفته شده که کانال‌های آب با دهقانان کمک کرده تا آنها خانواده‌های شانرا تغذیه کنند و محصولات اضافی شانرا به فروش برسانند.

این درحالی است که پس از چندین سال خشکسالی پیهم، بارنده‌گی‌های اخیر دهقانان در افغانستان را امیدوار ساخته که سال آینده حاصل خوب خواهند برداشت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!