Connect with us

رویداد های اخیر

گسترش روابط اقتصادی محور دیدار سفیر حکومت سرپرست افغانستان با نماینده چین

سفیر حکومت سرپرست افغانستان در بیجنگ با نماینده خاص چین برای افغانستان درباره گسترش روابط اقتصادی دو کشور گفتگو کرد.

منتشر شده

در

بلال کریمی، سفیر حکومت سرپرست افغانستان در بیجنگ در دیدار با یو شیائویونگ، نماینده خاص چین برای افغانستان درباره گسترش روابط سیاسی میان افغانستان و چین و تقویت روابط اقتصادی گفتگو کرد.

بر اساس اطلاعیه سفارت افغانستان در بیجنگ، دو طرف همچنین درباره روابط حسنه برمبنای احترام متقابل با کشورهای همسایه و منطقه، روابط تجاری، ترانزیتی و قنسولی میان دو کشور و دیگر موضوعات بحث و تبادل نظر کردند.

اطلاعیه افزوده است که، دوطرف روابط سیاسی و اقتصادی میان چین و افغانستان را مثبت خوانده و بر تلاش‌های بیشتر برای تحکیم این روابط تأکید کردند.

رویداد های اخیر

افزایش کشت ریحان در هلمند و کندهار پس از ممنوعیت خشخاش

مسوولان محلی این ولایت‌ها می‌گویند که امسال در بیش از ۲ هزار هکتار زمین ریحان کشت شده که از آن بیش از ۳ هزار متریک تُن حاصلات به دست می‌آید.

Published

on

پس از ممنوعیت کشت خشخاش در کشور، حالا دهقانان در ولایت های هلمند و کندهار به کشت ریحان رو آورده اند.

مسوولان محلی این ولایت‌ها می‌گویند که امسال در بیش از ۲ هزار هکتار زمین ریحان کشت شده که از آن بیش از ۳ هزار متریک تُن حاصلات به دست می‌آید.

در کندهار بیش از یک هزار هکتار جریب ریحان کشت شده که از این زمین‌ها بیش از یک‌هزار تُن ریحان به دست خواهد آمد.

محمد حنیف حقمل، سخنگوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار می‌گوید: «کشت ریحان در کندهار امسال افزایش یافته است. بیشتر دهقانان به کشت ریحان رو آورده اند. دلیل آن آب فراوان و بارندگی‌ها است.»

در ولایت هلمند نیز کشت ریحان افزایش یافته است. بر اساس معلومات مسوولان این ولایت، در بیش از ۱۴۰۰ جریب زمین ریحان کشت شده که از آن نزدیک به ۲ هزار متریک تُن حاصلات به دست خواهد آمد.

اما دهقانان در این ولایت‌ها می‌گویند که به دلیل نبود بازار مناسب، قیمت ریحان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است، از این رو آنان متحمل زیان های زیادی شده اند.

بر اساس معلومات مسوولان، سال گذشته قیمت یک کیلو ریحان در بازارها تا ۵۰۰ افغانی بود، اما در سال جاری یک کیلو ریجان ۲۸۰ افغانی تا ۳۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفارت افغانستان در بریتانیا مسدود می‌شود

زلمی رسول، سفیر حکومت پیشین افغانستان در لندن در حساب ایکس خود نوشته که به اساس درخواست رسمی دولت میزبان سفارت افغانستان در لندن به تاریخ ۲۷ سپتامبر مسدود می‌شود.

Published

on

زلمی رسول، سفیر حکومت پیشین در لندن در حساب ایکس خود نوشته که بنابر درخواست رسمی دولت بریتانیا قرار است فعالیت سفارت افغانستان در آن کشور به تاریخ ۲۷ سپتامبر متوقف گردد.

درحالی که پس از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان شماری از کشور‌ها سفارت خانه‌های افغانستان را به دیپلومات‌های امارت اسلامی واگذار کرده اند، حالا دولت بریتانیا تصمیم گرفته است سفارت افغانستان را که در حال حاضر از سوی دیپلوماتان حکومت پیشین اداره می‌شود مسدود بسازد.

زلمی رسول، سفیر حکومت پیشین افغانستان در لندن در حساب ایکس خود نوشته که به اساس درخواست رسمی دولت میزبان سفارت افغانستان در لندن به تاریخ ۲۷ سپتامبر مسدود می‌شود.

آقای رسول نگاشته است که: «سفارت افغانستان در کشور بریتانیا بر اساس درخواست رسمی کشور میزبان، به‌طور رسمی قرار است بتاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ بسته شود. این تصمیم به اساس لزوم دید مقام‌های کشور میزبان اتخاذ گردیده است.»

از سویی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران در پیوند به ‌خبر بسته شدن سفارت‌های افغانستان در برخی کشورهای اروپایی این کار را متناقض دانسته و گفته که این مسیری است تا سفارت خانه‌های افغانستان در نخست از کنترول مخالفان امارت اسلامی خارج ساخته شود و پس از مدتی به عنوان ارایه خدمات قونسلی در هماهنگی با کابل بازگشایی شوند.

سیدرسول موسوی پیش‌بینی کرده است که این کشورها با خدمات قنسولی سفارت‌ها در هماهنگی با امارت اسلامی موافقت می‌کنند.

امارت اسلامی هرچند تا کنون در این مورد چیزی نگفته است، اما پیش از این از کشورها خواسته است که سفارت خانه‌های افغانستان را به دیپلومات‌های امارت اسلامی واگذار کنند تا راه تعامل هموار گردد.

این درحالیست که اخیراً وزارت خارجه آلمان اذعان کرد که مکاتبه رسمی با وزارت خارجه افغانستان را آغاز کرده‌است. دولت آلمان همچنان از سفارت و قنسولگری افغانستان در برلین و بن نیز خواسته است که با کابل روابط برقرار کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

درگیری میان نیروهای سرحدی امارت اسلامی با نیروهای پاکستانی در ولایت خوست به پایان رسید

مسؤولان در این وزارت می‌گویند که حفاظت و حراست از سرحدات از اولویت‌های این وزارت است و در یک سال گذشته در این بخش تلاش‌های جدی صورت گرفته است.

Published

on

درگیری میان نیروهای سرحدی امارت اسلامی با نیروهای پاکستانی در ولسوالی زازی میدان ولایت خوست با پا درمیانی کمیته امنیتی وزارت سرحدات اقوام و قبایل حل شده است.

مسؤولان وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گویند که آنان کار بخش بزرگ از تازه ساختن نشانه‌گذاری در سرحدات را تکمیل کرده اند. این وزارت هم‌چنان در یک سال گذشته ۳۰۴ منازعه بزرگ، ۵۲۵ مورد دشمنی‌های کوچک را که در نیتحه آن صدها تن کشته و میلیون‌ها افغانی خسارات مالی به میان آورده حل نموده است.

مسؤولان در این وزارت می‌گویند که حفاظت و حراست از سرحدات از اولویت‌های این وزارت است و در یک سال گذشته در این بخش تلاش‌های جدی صورت گرفته است.

این وزارت به منظور حفظ سرحدات رسمی، نشانه‌ها را در نقاط صفری کشور بررسی کرده اند که که شامل سرحدات مشترک با کشورهای ایران و ترکمنستان و همچنان خط فرضی دیورند میشود.

هم‌چنان، این وزارت در یک سال گذشته ۷۰۰ مشکل محیطی را برای رسید‌گی با ادارات مربوطه شریک ساخته و ۴۰۰ پروژه را دراین راستا نیز عملی کرده‌اند.

این وزارت تحقیقات را در بخش‌های زراعت، نفوس، مساحت، انکشاف، مالداری و انکشاف در هشت ولایت کشور انجام داده اند و در لیسه‌های مربوط این وزارت هم‌اکنون بیش از ۷ هزار تن مصروف فراگیری آموزش هستند.

این وزارت برای شماری از خانواده‌های متضررکوچی کمک‌های نقدی انجام داده اند و در سراسر کشور برای درمان کوچی‌ها ۱۰۰ تیم سیار صحی، ۱۱ کلنیک و ۶۰ مرکز تداوی حیوانی ساخته اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!