Connect with us

رویداد های اخیر

گزارش: ذخایر دالری بانک مرکزی قبل از تسلط امارت اسلامی تخلیه شده بود

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۸, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که گزارش‌های تهیه‌شده برای تمویل کنندگان بین‌المللی افغانستان نشان می‌دهد که بانک مرکزی افغانستان قبل از تسلط امارت اسلامی بیش‌تر ذخایر دالری خود را کاهش داده و سبب تشدید بحران اقتصادی کنونی شده است.

بر بنیاد این گزارش، مقام‌های بلند پایه اقتصاد بین‌المللی در یک نامه دو صفحه‌ای که در دسترس رویترز قرار گرفته برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نوشته کرده که ذخایر نقدی بانک مرکزی قبل از سقوط کابل شدیدا کم شده بود.

در این گزارش، بر چگونه‌گی مدیریت بانک مرکزی در مورد بحران ماه‌های پیش از تسلط امارت اسلامی، از جمله لیلام بی‌رویه دالر و انتقال پول از کابل به نماینده‌گی‌ها در ولایات، انتقاد شده است.

در این گزارش آمده است:”ذخایر ارزی پول خارجی در خزانه بانک مرکزی در کابل تمام شده است. بانک مرکزی نمی‌تواند درخواست‌های نقدی را اجرا کند.”

گزارش می‌افزاید:”بزرگ‌ترین عامل این مشکل، سوءمدیریت در بانک مرکزی پیش از تسلط امارت اسلامی است.”

شاه‌ محمد محرابی، رییس کمیته بررسی داخلی که پیش از روی کار آمدن امارت اسلامی بر بانک مرکزی نظارت داشت و هم‌اکنون نیز در این پُست حضور دارد، از اقدامات بانک مرکزی دفاع کرد و گفت که این بانک در تلاش بود جلو افزایش پول افغانی [حجم نقدینه‌گی] را بگیرد.

میزان کمبود پول را می‌توان در سرک‌های افغانستان به وضوح دید؛ جایی که مردم با وجود اعمال محدودیت‌های شدید در مورد برداشتن پول [۲۰۰ دالر و ۲۰ هزار افغانی در هر هفته]، ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا پس‌انداز دالری‌شان را بگیرند.

گزارش افزوده که قبل از فروپاشی حکومت اشرف غنی اقتصاد کشور با چالش روبه‌رو بود، اما تسلط امارت اسلامی و منجمد شدن ناگهانی میلیاردها دالر از کمک‌ها خارجی سبب عمیق‌تر شدن این بحران شده است.

قیمت مواد اساسی، از جمله آرد، در حالی افزایش یافته که کارها متوقف شده است و میلیون‌ها نفر هم‌زمان با نزدیک شدن زمستان در خطر گرسنه‌گی قرار دارند.

کمک‌ها خارجی به افغانستان در حال متوقف شدن است

رویترز به نقل ازسه فرد که از این موضوع آگاهی دارند گزارش کرده که بانک مرکزی در گذشته بر محموله‌های نقدی ۲۴۹ میلیون دالری متکی بود که تقریباً هر سه ماه یک‌بار در جعبه‌های پول بانک‌نوت‌های ۱۰۰ دالری انتقال می‌یافت و در ذخیره‌گاه‌های بانک مرکزی و ارگ ریاست جمهوری ذخیره می‌شد.

این میزان از پول در حالی کاهش یافت که قدرت‌های خارجی از رویارویی با امارت اسلامی که در برابر نیروهای بین‌المللی و دولت افغانستان می‌جنگیدند کنار کشیدند.

در این میان هزاران تن جان باختند که بیش‌تر آنان غیرنظامیان بودند.

بانک مرکزی که به دلیل توزیع کمک‌های کشورهای چون امریکا، نقش مهمی را در افغانستان بازی می‌کرد، روز چهارشنبه اعلام کرد که طرحی را برای تامین نیازهای ارزی این کشور نهایی کرده است.

با این حال هیچ جزییاتی در این مورد ارایه نشده است.

محدودیت‌های سخت ارزی سبب می‌شود که امارت اسلامی در راستای رفع نیازهای اساسی، از جمله پرداخت بل صرفیه برق یا پرداخت معاش کارمندان دولت که از ماه‌ها به این‌سو پرداخت نشده است، با مشکل روبرو شوند.

منجمد شدن حدود ۹ میلیارد دالر از ذخایر بیرون‌مرزی افغانستان به محض تسلط امارت اسلامی بر کابل، سبب شد که بانک مرکزی تنها پول نقد [دالری] را در خزانه‌هایش نگه‌دارد.

براساس این گزارش، بانک مرکزی ۱.۵ میلیارد دالر ارز خارجی را از تاریخ اول جون تا ۱۵ آگست لیلام کرد که به گفته [نویسنده‌گان] گزارش بسیار بالا بود.

این گزارش می‌افزاید: “بانک مرکزی تا پانزدهم آگست به گونه قابل توجهی ۷۰۰ میلیون دالر و ۵۰ میلیارد افغانی [معادل ۵۶۹ میلیون دالر] از بانک‌های تجارتی بدهکار بود.”

محرابی، مقام ارشد بانک مرکزی، گفت که هرچند ۱.۵ میلیارد دالر لیلام شده بود؛ اما مبلغ فروش واقعی ۷۱۴ میلیون دالر بود.

او افزود که بانک مرکزی روند “لیلام ارز خارجی‌اش را به دلیل کاهش استهلاک آن و هم‌چنان کاهش تورم پولی ادامه داده است.”

از دست رفتن پول:

این گزارش هم‌چنان تصمیم بانک مرکزی مبنی بر انتقال بخشی از ذخایر اش به نماینده‌گی‌های در ولایات را زیر سوال برده و گفته که هم‌زمان با پیش‌روی امارت اسلامی در کشور این ذخایر در معرض خطر قرار داده شده است.

در این گزارش آمده است: “گزارش‌ها می‌رساند که مقداری از پول در برخی از نماینده‌گی‌های ولایات گم (سرقت) شده است.”

محرابی گفت که بانک مرکزی در حال تحقیق روی پول سرقت‌شده در سه نماینده‌گی خود است، هرچند این کار از سوی امارت اسلامی صورت نگرفته است. او اما در این مورد جزییات بیش‌تری ارایه نکرد.

اجمل احمدی، رییس پیشین بانک مرکزی، که کابل را یک روز پس از سقوط آن ترک کرد، به ایمیل‌ها و دیگر پیام‌ها در مورد اقدامات خودش و بانک مرکزی طی ماه‌های پیش از برگشت امارت اسلامی به قدرت، پاسخ نداد.

احمدی در هفته‌های اخیر در توییترش گفت که همه تلاش‌ها را برای مدیریت اوضاع انجام داده است و هرگونه کمبود پول نقد را تقصیر منجمد کردن دارایی‌های بانک مرکزی در خارج از کشور می‌داند.

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده نفر از اثر سیلاب‌ها در هلمند جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی هلمند می‌گویند که ده نفر از اثر سیلاب‌ها در یک هفته اخیر در این ولایت جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مسوولان، از این میان هفت تن اعضای یک خانواده بودند که شب گذشته (پنجشنبه) در ولسوالی کجکی جان باختند.

شیر محمد وحدت، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید: «اکثر مردم از ساحات آسیب پذیر به ساحات بلند و کوه‌ها بالا شدند که الحمد لله آمار تلفات پایین است. تیم‌های امداد رسان و نیروهای امنیتی برای کمک به مردم محل فرستاده شده اند.»

گفته می‌شود که سیستم مخابراتی هم از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولسوالی کجکی مختل شده است. سیلاب‌ها هزاران جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!