Connect with us

انتخابات ۹۸

کمیسیون انتخابات: بیش از ۸۰۰۰۰۰ رأی فاقد شناخت بایومتریک باطل اعلام خواهد شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گویند که قرار است که بیش از هشت‌صد هزار رأی استمال شده در انتخابات ریاست جمهوری که فاقد شناخت بایومتریک اند، باطل اعلام شوند.

نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که بین آرای بایومتریک شده و بدون بایومتریک، تفاوت زیادی است که با باطل شدن آرای غیربایومتریک شده، در شمار رأی‌دهنده‌گان کاهش چشم‌گیری هویدا خواهد شد.

نعیم اصغری، مدیر برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، میگوید: “وقتیکه هردوی اش دستگاهای بایومتریک که قرنطین شده معلومات آن معلوم شود، این شاید در حدود هشت لک یا یک میلیون یا یک چیز کمتر و بیشتر باشد، این آرای تقلبی.”

همزمان با این، آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که در بیست و سه‌هزار محل‌رای دهی، نزدیک به سه‌صد و شصت‌هزار رأی، تفاوت میان اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک و برگه‌های فزیکی نتایج بوجود آمده است.

حبیب الله شینواری، عضو بنیاد انتخابات افغانستان، اظهار میدارد: “از کدام کاندیدان است، چرا این بدون بایومتریک بوده، طبعاٌ تلاش برای تقلب صورت گرفته و آنان هم با درنظرداشت قوانین انتخاباتی باید هم جریمه شوند و هم با مردم همین معلومات شریک ساخته شود.”

با این حال، هنوز اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک نزدیک به سه‌هزار محل رای‌دهی، در جریان انتقال به سرور مرکزی کمیسیون قرار دارد که با ورود اطلاعات این دستگاه‌ها، مسئولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که در شمار رای‌دهنده‌گان کاهش خواهد آمد و این کاهش چشم‌گیر خواهد بود.

هنوز روند جداسازی آرای پاک از ناپاک آغاز نشده، اما انتظار شریکان انتخاباتی کمیسیون این است که با آغاز این روند، نزدیک به یک میلیون رأی بدون بایومتریک و جعلی از آرای سفید جدا شوند و با ابطال آنها، نتیجه انتخابات رقم خواهد خورد.

رحیمه ظریفی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات، میگوید: “بحث‌های جدی جریان دارد، که ما چگونه به سوی بازشماری و تفتیش می‌رویم، در این مورد کار جریان دارد که بعداٌ رئیس عملیاتی کمیسیون به ما پاسخگو خواهد بود، همچنان یک تعداد «کیس‌ها» و قضایا بود.”

هنوزهم روشن نیست که چه زمانی روند انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعات پایان خواهد یافت تا کمیسیون به مرحله تصفیه آرا و بالاخره اعلام نتایج برود.

گزارشگر: باعث حیات

انتخابات ۹۸

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!