Connect with us

اخبار ویژه

کمک ۳۸۰ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان برای مبارزه با کووید-۱۹

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

هیات مدیره بانک جهانی، امروز یک بسته کمکی۳۸۰ میلیون دالری به افغانستان را تصویب کرد.

این نهاد گفته قرار است که این بسته مالی در راستای کاهش اثرات اقتصادی شیوع ویروس کوید-۱۹ بالای خانواده‌های آسیب پذیر افغان، حمایت از زنجیره‌های حیاتی عرضه کننده‌ی مواد غذایی، و فراهم کردن حمایت های اضطراری برای دهقانان، به مصرف برسد.

در اعلامیه بانک جهانی آمده است که ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی جهت تمویل پروژه کمک برای خانواده‌ها و  جوامع افغان متاثر از کوید-۱۹ اختصاص داده شده که این بسته کمک مالی شامل ۱۵۵ میلیون دالر سهم اداره انکشاف بین المللی که بخش فراهم کمک کننده کمک های مالی بانک جهانی برای فقیرترین کشور های جهان است و ۱۲۵ میلیون دالر سهم صندوق بازسازی افغانستان که به نماینده‌گی از ۳۴ تمویل کننده بین المللی توسط بانک جهانی مدیریت می‌ گردد، میشود.

از این پروژه در حدود ۲.۹ میلیون خانواده در سراسر افغانستان مستفید خواهند شد. پروژه کمک برای خانواده‌ها و  جوامع افغان متاثر از کوید۱۹ متمم یک پروژه موازی دیگر است که زیر چتر برنامه میثاق شهروندی افغانستان عملی خواهد شد.

بانک جهانی گفته است که انتظار میرود که هر دو پروژه با هم، ۹۰ در صد خانواده‌های نیازمند و بی بضاعت را در سراسر کشور زیر چتر برنامه «دسترخوان ملی» دولت افغانستان تحت پوشش قرار دهند. در مجموع این دو پروژه در حدود ۴،۱ میلیون خانواده افغان را  که میزان در آمد روزانۀ شان ۲ دالر امریکایی یا کمتر از آن است، تحت پوشش قرار میدهد.

همچنان کمک مالی بلاعوض ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی جهت تمویل پروژه کمک اضطراری به زراعت و تامین مواد غذایی است که این بسته مالی متشکل از ۵۵ میلیون دالر سهم اداره انکشاف بین المللی و  ۴۵ میلیون دالر سهم صندوق بازسازی افغانستان می باشد.

بانک جهانی گفته است که هدف این پروژه بهبود مصوونیت غذایی با افزایش محصولات غذایی محلی و تقویت زنجیره ‌های تجارتی عرضه مواد غذایی، به ویژه گندم منحیث غله اساسی برای بیشتر از ۷۰ در صد نفوس افغانستان، می‌باشد.

به همین گونه، این پروژه در محلات روستایی زمینه اشتغال زایی کوتاه مدت را  از طریق انکشاف و بازسازی زیربنا ها و تسهیلات زراعتی مانند ایجاد سیستم های آبیاری، فراهم خواهد کرد.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان میگوید: “به اثر شیوع  ویروس کووید-۱۹ شرایط زندگی میلیون‌ها خانواده افغان شدیداً آسیب دیده است. این کمک‌های مالی حکومت افغانستان را در رفع نیازمندی ‌های عاجل اکثر خانواده‌ها و حصول اطمینان از این که دهاقین افغان در زمانی که روند واردات و صادرات به شدت مختل گردیده اند، به کشت و  تولید مواد غذایی شان ادامه دهند، کمک خواهد کرد. این کمک فرصت‌های اقتصادی را توسعه بخشیده و برای تعداد زیاد اهالی روستاها زمینه های اشتغال زایی را ایجاد خواهد کرد”.

این نهاد افزوده، قرار است که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از  طریق پروژه کمک اضطراری به زراعت و تامین مواد غذایی، روند توزیع اضطراری تخم گندم به دهاقین را آغاز کرده و کمک های تخنیکی مورد نیاز را برای متشبثین کوچک و متوسط جهت فراهم سازی خدمات مورد نیاز در زنجیره عرضه و تجارت محصولات زراعتی فراهم کند.

از طریق این پروژه زمینه های اشتغال زایی کوتاه مدت برای مردم محلات روستایی ایجاد خواهد شود که در نهایت اثرات ناگوار اقتصادی کووید-۱۹در روستا های افغانستان را به گونه نسبی کاهش دهد.

 

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!