Connect with us

رویداد های اخیر

کمپاین «نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید» در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۵, ۱۴۰۰)

در پی افزایش حملات علیه غیرنظامیان در غرب کابل، ده‌ها هزار افغان در اعتراض به آنچه «نسل کشی هزاره‌ها» گفته اند، در سراسر جهان طوفان توییتری راه اندازی کرده اند.

هشتگ «#StopHazaraGenocide» در حال حاضر به ترند اول در افغانستان و شماری از کشورهای جهان مبدل شده که تا هنوز بیشتر از ۱۰۰ هزار توییت شده است.

این در حالی است که جامعه هزاره ها در چند سال پسین آماج حملات خونین در کابل و شماری از ولایت دیگر قرار گرفته که تا هنوز صدها تن کشته و زخمی شده اند.

یک بانو در توییترش نگاشته است: “هزاره ها به طور سیستماتیک در افغانستان کشته میشوند که این مصداق یک نسل کشی است.”

یک کاربر دیگر توییتر گفته است: “هزاره ها هر روز گورهای دسته جمعی برای عزیزان شان حفر میکنند. تپه های کابل به ویرانه ای از ناامیدی تبدیل شده؛ جایی که نوزادان، دختران مکتب و مادران برای همیشه در آنجا خوابیده اند.”

این کاربر افزوده است: “آنهایی که برای حقوق بشر و صلح کار میکنند باید امروز در امر جلوگیری از نسل کشی هزاره ها ما را یاری کنند.”

یکی دیگر از کاربران توییتر گفته است: “عادی سازی خشونت علیه هزاره ها، انکار آزار و اذیت سیستماتیک یک جامعه صرفا به دلیل اینکه آنها به یک قوم خاص تعلق دارند، واقعیت ناگفته و نسبتا غیرمعمول، آنچه در مورد هزاره ها در افغانستان اتفاق می افتد است.”

این کاربران گفته اند که در چند سال پسین صدها نفر در حضور نیروهای ناتو در کشور قربانی حملات طالبان، داعش و گروه های هراس افگن دیگر شده اند.

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد برای جلوگیری از کشتار جمعی و مجازات آن نسل کشی «جینوساید» یکی از موارد زیر است:  قتل اعضا یک گروه، صدمه شدید نسبت به سلامت جسمی و یا روحی افراد آن گروه، قراردادن عمدی گروه در معرض وضعیات زندگانی نامناسبی که منتهی بزوال قوای جسمی‌کلی یا جزئی آن بشود، اقداماتی که به منظور جلوگیری از توالد و تناسل آن گروه صورت گیرد و انتقال اجباری اطفال آن گروه به گروه دیگر.

در همین حال شماری از افغان ها گفته اند با آنکه تمام اقوام افغانستان قربانی خشونت ها در کشور اند اما “هزاره ها به خاطر نژاد شان به طور عمد مورد حمله قرار میگیرند.”

موسا ظفر یکی از نویسندگان افغان گفته است: ” اگر کسی بپرسد در بیست سال گذشته کدام قوم بیشترین تلفات را در افغانستان متحمل شده، هیچ کسی نمی‌تواند پاسخی جز پشتون بدهد. پشتون‌ها در دو طرف منازعه کشته داده‌اند. کودکان‌شان از حقوق اولیه محروم شده‌اند. عوام پشتون دربه‌در شده. اما کشتار هدفمند هزاره‌ها مصداق نسل‌کشی است.”

وی افزوده است: “اقرار به این امر به معنی انکار کشتار و تلفات پشتون‌ها و یا سایر اقوام نیست. دنیا باید بداند که طالب و تروریست‌های همفکرشان در کنار جنایات بی‌شمار دیگر، نسل‌کشی نیز انجام می‌دهند.”

محمد امین احمدی یکی از اعضای تیم مذاکرده کننده حکومت گفته است: “هزاره‌ها صرفا به دلیل قومیت و مذهب خود، مورد حملات هدفمند قرار گرفته و کشته می‌شوند.”

شجاع ذکی یکی از گویندگان تلویزیون طلوع گفته است: ” کشتار غیر نظامیان در هر جا و از سوی هر طرفی که باشد محکوم است و به شدت نگران کننده؛ اما حمله‌های هدف‌مند در برابر هزاره‌ها این نگرانی را به مراتب افزایش داده است.”

از سوی هم عارف رحمانی نماینده مردم در مجلس گفته است که” دنیا باید چشم‌ خود را بر روی این نسل کشی سیستیماتیک نبندد.”

این در حالی است که تنها در هفته گذشته چهار موتر مسافربری در غرب کابل آماج انفجار ماین قرار گرفتند که در نتیجه ده ها تن به شمول مینا خیری یکی از گویندگان شبکه های آریانانیوز و آریانا که خود وی نیز هزاره بود، جان باختند.

نمایندگی سیاسی اتحادیه‌ اروپا در کابل روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) در توییترش نوشت: “کشتار هزاره‌ها باید متوقف و جرایم علیه آنان هم باید تحقیق شود.”

نمایندگی سیاسی این اتحادیه در کابل این موضوع را همزمان با اعلام دیدار توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌ اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان با دانش‌آموزان دختر مکتب سیدالشهدا که در تاریخ ۱۸ ثور، مورد حمله قرار گرفت، ‌مطرح کرده است.

نمایندگی سیاسی اتحادیه‌ی اروپا در کابل به نقل از گفته‌های دانش‌آموزانی که از این حمله جان سالم به‌در برده‌اند، گفته که آنان متوقف نمی‌شوند و به راه‌شان ادامه می‌دهند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از حکومت خواسته است که از هزاره ها در برابر «نسل کشی» محافظت کند.

این نهاد در اعلامیه ای گفته است: “مطابق ‌قانون بین‌المللی حقوق بشر، حمایت ویژه‌ از هزاره‌ها و دشت برچی. دولت افغانستان طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل ‌بشر ‌موظف است از جمعیت در معرض خطر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاکسازی قومی یا نسل‌کشی محافظت کند.”

این کمیسیون افزوده است که قوانین بین‌المللی دولت را موظف به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت بر اساس قومیت و جنسیت‌ می‌کند.

در اعلامیه آمده است: “در اکتبر سال ۲۰۲۰، حدود شش ماه پیش‌ از حمله دیروز، بیش از ۲۰ دانشجو در حمله به مرکز آموزشی کوثر دانش جان خود را از دست دادند. در ماه مه سال ۲۰۲۰، نزدیک یک سال پیش، ۱۱ مادر باردار، ۲ پسر و ۱ قابله به‌صورت بی‌رحمانه به قتل رسیدند و ۵ تن از مادران زخمی شدند؛ این عمل آشکارا زن‌کشی و کودک‌کشی بود.”

این نهاد تاکید کرده است که حکومت افغانستان باید به تعهدات خود طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی عمل کند و به کشتار هدفمندانه هزاره‌ها اذعان کند.

کمیسیون همچنان گفته است که دولت افغانستان باید فورا طرح حمایتی‌ای را مبتنی بر حقوق بشر برای دشت ‌برچی و مناطق غرب کابل تهیه و ‌ابلاغ کند.

در اعلامیه آمده است: “این باید شامل برنامه‌هایی برای جبران خسارت جمعی نیز باشد.”

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!