Connect with us

رویداد های اخیر

کرزی: کلید صلح و جنگ نزد پاکستان است

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲, ۱۴۰۰)

حامد کرزی، ریيس‌جمهوری پیشین افغانستان، درگفتگو با روزنامه اشپیگل روز گذشته (شنبه ۱جوزا) گفته است که افغان‌ها توسط نیروهای خارجی علیه یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و پاکستان می‌خواهد از طریق طالبان در افغانستان نفوذ استراتژیک داشته باشد.

او با بررسی نقش پاکستان در حمایت از طالبان و تلاش این کشور برای اعمال نفوذ به وسیله این گروه در افغانستان، به این روزنامه گفت:”حملات پاکستان با تمام قوت ادامه دارد و جنگ در جریان است؛ اما پاکستان باید بداند که نمی‌تواند از راه زور پیروز شود. آن‌ها شاید ما را بکشند، شاید بتوانند بمب و افراطیون را علیه ما به کار گیرند اما نمی‌توانند روحیه ما را در هم بشکنند. تسلط بر افغانستان از بیرون، هرگز جواب نداده است؛ نه برای بریتانیا، نه برای شوروی و نه برای ایالات متحده آمریکا با تمام منابعش.”

او در ادامه افزود:‌”پاکستان هم نمی‌تواند کامیاب شود. هم اکنون ما در حال تشکیل جبهه مقاومت هستیم. لذا خواهش من از پاکستان این است که بیایید معقول باشیم. بیایید بین کشورهایمان یک رابطه متمدنانه آغاز کنیم.”

این درحالی است که اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، این روزها تقریبا با تمام رهبران عمده این کشور، دیدارهای متعددی داشته است تا در پی خروج نیروهای امریکایی در ۱۱ سپتامبر از افغانستان، در مقابل طالبان موضع واحدی اتخاذ کنند.

با وجود تلاش‌های امریکا و جامعه جهانی برای دستیابی به توافق صلح با طالبان از طریق مذاکرات بین‌الافغانی، پیشرفت‌ها در این زمینه کند بوده و نگرانی‌ها از ادامه موج شدید جنگ و خونریزی و تلاش طالبان برای تصرف کشور از راه زور، افزایش یافته است.

آقای کرزی درباره گزارش‌ها مبنی بر برگزاری کنفرانسی در پاکستان که در آن اشرف غنی و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، برای نخستین بار رو در رو با یکدیگر دیدار خواهند کرد، می‌گوید:”هنوز هیچ چیز رسمی نیست. ما از چنین پیشنهادی با کمال میل استقبال می‌کنیم. همزمان به نشست ترویکا توسعه‌یافته هم که به ابتکار روسیه جریان دارد و چین و ایالات متحده نیز به آن پیوسته‌اند، خیلی امیدواریم.”

چند دور از این نشست‌ها در مسکو و دوحه با حضور فرستادگان ویژه روسیه، چین، امریکا و پاکستان در امور افغانستان برگزار شده است و براساس گزارش‌ها، آتش‌بس سه روزه عید فطر نیز در نتیجه همین جلسات حاصل شد. این کشورها از طالبان خواسته‌اند از آغاز حملات بهاری خودداری کنند.

آقای کرزی درباره ادعای نمایندگی از مردم طرف‌های جنگ نیز گفت:”ابتدا هر دو طرف، طالبان و دولت، که اسلحه قدرت‌های خارجی را در دست دارند، باید از این بحث خودداری کنند که از مردم افغانستان نمایندگی می‌کنند. توصیه من است که بگذارید طالبان بازگردند. بگذارید شرکت کنند و خود را در میان مردم ثابت کنند؛ از طریق لویه جرگه یا انتخابات یا همه‌پرسی که در سراسر جهان رواج دارد. آن وقت مشخص خواهد شد که واقعا چه کسی نماینده مردم است.”

او با صراحت اعلام کرد که در همان سال‌های نخست ریاست‌جمهوری‌ خود دریافته‌ است که این جنگ، منازعه میان افغان‌ها نیست و مردم افغانستان در شکل طالبان و جمهوریت، علیه یکدیگر استفاده می‌شوند و هر دو، قربانی قدرت‌های خارجی هستند.

آقای کرزی می‌افزاید:‌ «امریکا همزمان از هر دو طرف جنگ حمایت می‌کرد؛ بر روستاهای ما بمب می‌ریخت تا با طالبان مبارزه کند در حالی‌ که از همان کشوری که پیکارهای هراس افگنی طالبان را هماهنگ می‌کرد، حمایت مالی به عمل می‌آورد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا، یک بار گفت که در ۱۹ سال گذشته، این کشور ۳۵ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است. این سیاست متضاد، جان هزاران افغان نظامی و غیرنظامی را گرفته است. به من بگویید آیا قرار بود افغانستان به صلح برسد؟»

آقای کرزی همچنان در مورد مسئله مورد مناقشه مرزی – خط دیورند – بین دو کشور گفت: “ما خواهان تبادل علنی بین مردم هر دو طرف، بدون کنترل مرزها، و با آزادی حرکت هستیم، همان چیزی که اروپایی‌ها امروز بین آلمان و فرانسه دارند.”

وی در ادامه اظهار داشت که پاکستان دوست دارد افغانستان روابط خود را با هند قطع کند.

وی د راین باره گفت:”این غیر ممکن است. اگر تسلیم این امر شویم، از حاکمیت و استقلال خود دست می‌کشیم. اگر ما می‌خواهیم پولیس یا ارتش یا پسران و دختران خود را برای آموزش به هند بفرستیم زیرا این برای کشور ما مفید است، باید این کار را انجام دهیم. برعکس هند، اگر ما روابط دوستانه‌ای با پاکستان داشته باشیم ، نباید شکایت کند.”

وی همچنین اشاره کرد که پس از توافق طالبان در سال گذشته با ایالات متحده ، دیگر هیچ مشروعیت مذهبی یا میهنی برای حمله به هموطنان خود یا ایجاد درگیری در افغانستان وجود ندارد.

وی گفت”علاوه بر این، ما بدون مشارکت کامل زنان افغان نمی‌توانیم دستاوردهای 20 سال گذشته را حفظ کنیم. اتفاقاً من به خصوص از بازگشت آنها به زندگی عمومی افتخار و خوشحالم و مردم افغانستان نیز خوشحال اند. ما نمی توانیم اجازه دهیم دختران افغان به مدرسه نروند. طالبان این را می‌دانند.”

در پایان وی گفت که در نهایت، طالبان نیز افغان هستند، و او امیدوار است که آنها در برابر نفوذ خارجی در صورت لزوم مانند پاکستان مقاومت کنند.

وی گفت: “درخواست من از افغان‌ها، از جمله طالبان، این است كه ما دور هم جمع شویم و سرانجام سرنوشت خود را علیه همه قدرت‌های خارجی به دست خود بگیریم.”

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده نفر از اثر سیلاب‌ها در هلمند جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی هلمند می‌گویند که ده نفر از اثر سیلاب‌ها در یک هفته اخیر در این ولایت جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مسوولان، از این میان هفت تن اعضای یک خانواده بودند که شب گذشته (پنجشنبه) در ولسوالی کجکی جان باختند.

شیر محمد وحدت، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید: «اکثر مردم از ساحات آسیب پذیر به ساحات بلند و کوه‌ها بالا شدند که الحمد لله آمار تلفات پایین است. تیم‌های امداد رسان و نیروهای امنیتی برای کمک به مردم محل فرستاده شده اند.»

گفته می‌شود که سیستم مخابراتی هم از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولسوالی کجکی مختل شده است. سیلاب‌ها هزاران جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!