Connect with us

رویداد های اخیر

کابلوف: امارت اسلامی بر افغانستان کنترول قاطع دارد و این برای روسیه مهم است

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است که امارت اسلامی بر افغانستان کنترول قاطع دارد و این برای مسکو مهم است.

به گزارش خبرگزاری تاس، ضمیر کابلوف در مصاحبه با تلویزیون «روسیه ۲۴» هشدار داده است که بی ثباتی در افغانستان عواقب منفی را در سراسر منطقه به دنبال خواهد داشت.

او گفته است: «ما معتقدیم که این حکومت (امارت اسلامی) کنترول مداوم بر کشور (افغانستان) دارد. این برای ما اساسا مهم است، چون هرنوع فروپاشی افغانستان تاثیرات منفی زیادی را در سراسر منطقه خواهد داشت.»

کابلوف به این باور است که روسیه می‌تواند در زمینه صادرات تولیدات نفتی و تامین امنیت غذایی افغانستان با این کشور همکاری کند.

او گفت: «امنیت غذایی همچنین یک موضوع [بحث] برای مقامات افغانستان به منظور افزایش همکاری و تامین مواد غذایی مورد نیاز است.»

هفته گذشته، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که ابتکار عمل برای حذف امارت اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی «منعکس کننده آگاهی از واقعیت است.»

کابلوف هم به خبرگزاری تاس گفته بود که وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور اطلاع داده‌اند که ممکن است امارت اسلامی از فهرست سازمان‌های ممنوعه حذف شود.

پوتین همچنین ضمن اشاره به کنترول امارت اسلامی بر افغانستان بر ضرورت ایجاد روابط با آن تاکید کرده است.

رویداد های اخیر

سخنگوی سازمان ملل: نمی‌توانستیم به کشورها بگوییم حتماً در نشست جامعه مدنی در دوحه باشند

آقای دوجاریک می‌افزاید که موضوع زنان و حقوق بشر چیزی است که سازمان ملل هر روز به آن می‌پردازند و در رآس تمام مباحث این سازمان است.

Published

on

(Last Updated On: )

سخنگوی سرمنشی سازمان ملل درباره حضور نداشتن نمایندگان خاص برخی کشورها در نشست با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در نشست سوم دوحه گفت این سازمان در موقعیتی نیست به نمایندگان بگوید در چه نشستی شرکت بکنند یا نکنند.

استفان دوجاریک گفت نشست سوم دوحه اجلاس بین‌الافغانی نبود.

حذف زنان و نمایندگان جامعه مدنی از نشست سوم دوحه به یک مبحث داغ در روزهای برگزاری این نشست تبدیل شده بود. منتقدان گفتند که سازمان ملل به طالبان به خاطر حضور در نشست دوحه امتیاز داد.

سخنگوی سرمنشی سازمان ملل درباره دعوت نشدن نمایندگان جامعه مدنی، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که این نشست بین نمایندگان خاص کشورها و امارت اسلامی بود و نشست بین‌الافغانی نبود.

دو جاریک گفت که هر نماینده‌ خاص می‌توانست درباره حقوق بشر، حقوق زنان و موضوع مواد مخدر حرف بزند.

او افزود که خانم دی کارلو و رزا اوتونبایوا، رئیس یوناما موضوع زنان را در این نشست و در نشست‌های قبلی شان در کابل با امارت اسلامی مطرح کرده بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی که در رآس هیأت امارت اسلامی در نشست سوم دوحه اشتراک کرده بود می‌گوید که موضوع حقوق بشری زنان به خصوص کار و تعلیم مسئله داخلی افغانستان است و نمی‌خواهند که کشورها در این زمینه مداخله کنند.

اما دید سازمان ملل این است که افغانستان تعدادی از معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی را امضا کرده که بر حقوق بشر متمرکز است از این رو موضوع حقوق بشری زنان نمی‌تواند مسئله داخلی افغانتان باشد.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل گفت: «خانم دی کارلو در جریان گفتگوها به صراحت گفته است که افغانستان تعدادی از معاهدات و موافقت نامه‌های بین‌المللی را امضاء کرده است که بر حقوق بشر و مدنی متمرکز است و افغانستان به عنوان یک کشور به این قراردادها متعهد است، بناب راین یک موضوع داخلی نیست.»

آقای دوجاریک می‌افزاید که موضوع زنان و حقوق بشر چیزی است که سازمان ملل هر روز به آن می‌پردازند و در رآس تمام مباحث این سازمان است.

بحث تعلیم و کار زنان موضوع حل نشده میان کابل و جامعه جهانی است، زیرا یکی از شرایط جهان برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی فراهم شدن زمینه آموزش و کار برای زنان است هرچند که امارت اسلامی می‌گوید که این یک بهانه‌ای بیش نیست.

 

خبرهای مرتبط:

مجاهد پس از پایان نشست دوحه؛ یک چیز را درک نمودیم که اکثر کشورها اراده کمک و همکاری با افغانستان را دارند

دی‌کارلو: مشارکت معنادار زنان افغان در روندهای سیاسی یک اصل اساسی است

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر دفاع پاکستان: ما در افغانستان عملیات انجام داده ایم و به آن ادامه خواهیم داد

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید که تی تی پی موضوع داخلی پاکستان است و نباید اسلام آباد، این مشکل را ربطی به افغانستان دهد.

Published

on

(Last Updated On: )

وزیر دفاع پاکستان می‌گوید که به حملات شان علیه تحریک طالبان پاکستانی حتی در خاک افغانستان نیز ادامه خواهند داد.

خواجه آصف گفته است عملیات‌های را که بر ضد تی تی پی انجام می‌دهند امارت اسلامی را در جریان نخواهند گذاشت.

پس از این‌که پاکستان اعلام کرد که عملیات سرتاسری را بر ضد هراس افگنی در این کشور راه اندازی می کنند. حالا وزیر دفاع پاکستان می‌گوید که آنان حتی در بیرون از خاک پاکستان نیز عملیات راه‌اندازی می‌کنند به خصوص در خاک افغانستان.

خواجه آصف می‌افزاید که عملیات‌های را که بر ضد تی تی پی انجام می‌دهند امارت اسلامی را در جریان نخوهاند گذاشت.

آقای آصف در گفتگو با بی‌بی‌سی اردو گفته است: «این حقیقت دارد که ما در افغانستان عملیات انجام داده ایم و به آن ادامه خواهیم داد. ما به آنها کیک و شیرینی تقدیم نمی‌کنیم. اگر مورد حمله قرار گیریم، ما نیز حمله می‌کنیم.»

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید که تی تی پی موضوع داخلی پاکستان است و نباید اسلام آباد، این مشکل را ربطی به افغانستان دهد. ذبیح الله مجاهد می‌افزاید که سخنان وزیر دفاع پاکستان وضعیت را وخیم و روابط دو کشور را آسیب می‌زند.

امارت اسلامی بارها گفته است که خاک افغانستان بر ضد کشورها استفاده نشده و نمی‌شود. آگاهان باور دارند که کابل و اسلام‌آباد باید مشکلات را از راه گفتگو حل کنند.

پیش از این وزارت دفاع ملی کشور نیز هشدار داده است که هر عملی را که حاکمیت مالی افغانستان را نقض کند پاسخ خواهند داد.

این درحالیست که در نزدیک به سه سال گذشته بارها نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان با هم درگیر شده اند.

 

خبرهای مرتبط: 

واکنش تند امارت اسلامی به حمله هوایی پاکستان در خاک افغانستان

امریکا از پاکستان خواست پس از حملات هوایی در افغانستان از خویشتن‌داری کار بگیرد

Continue Reading

رویداد های اخیر

دی‌کارلو: مشارکت معنادار زنان افغان در روندهای سیاسی یک اصل اساسی است

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

Published

on

(Last Updated On: )

روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی گفته است که دیدگاه‌های زنان و جامعه مدنی افغانستان در محراق نشست اخیر دوحه قرار داشت.

دی‌کارلو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست دوحه تاکید کرد که مساله آموزش دختران نه تنها از نظر حقوق بشری مهم است بلکه موضوع مربوط به حقوق اساسی نیمی از نفوس افغانستان هم است.

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

به گفته معاون سرمنشی ملل متحد، تا زمانی‌که نیمی از جمعیت افغانستان از حقوق شان محروم باشند، افغانستان نمی‌تواند مجدداً به جامعه جهانی مدغم شود و اقتصاد پیشرفته داشته باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز گفته است که نمایندگان امریکا برای افغانستان، توماس ویست و رینا امیری، در نشست سوم دوحه درباره افغانستان اشتراک کرده و خواستار رفع محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران افغان شده اند.

به گفته ودانت پتیل، دلیل وضع تحریم‌های بانکی، اقدامات امارت اسلامی در زمینه حقوق بشر است.

پتیل گفت: «بحث‌ها مخصوصاً در مورد حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران بود و مهم‌تر از همه این‌که فرصت‌هایی برای مشارکت با زنان افغان و جامعه مدنی در دوحه وجود خواهد داشت. در یکی از جلسات این نشست در مورد اقتصاد، نمایندگان ویژه ما تام ویست و رینا امیری تاکید کردند که اقتصاد افغانستان وقتی حقوق نیمی از جمعیت آن رعایت نشود، رشد نخواهد کرد.»

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که موضوع حقوق زنان یکی از اولویت‌ها در نشست سوم دوحه بود و حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «در نشست دوحه نظریاتی وجود داشت و کسانی بودند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دادند، ما نیز می‌گوییم که حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود و این‌که دولت افغانستان باید فراگیر باشد نه فقط از نظر ملیت‌ها، بلکه از نظر طیف سیاسی. اما آن‌چه امروز است را ما باید بپذیریم و با مقامات کنونی افغانستان تعامل را ادامه دهیم زیرا آنان این کشور را اداره می کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، رئیس هیات امارت اسلامی در نشست دوحه، اما آموزش دختران و حقوق بشر را مسایل داخلی افغانستان می‌داند و می‌گوید که این موضوعات با گذشت زمان حل خواهد شد.

در دور سوم نشست دوحه که روز گذشته پایان یافت، نمایندگان حدود ۳۰ کشور و نهاد در آن اشتراک کرده بودند.

 

مطالب مرتبط:

از ارائه اسامی اعضای جامعه مدنی در حاشیه سومین نشست دوحه خودداری شد

مجاهد پس از پایان نشست دوحه؛ یک چیز را درک نمودیم که اکثر کشورها اراده کمک و همکاری با افغانستان را دارند

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!