رویداد های اخیر

پیشنهاد حذف «امارت اسلامی» از فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی وزارت خارجه روسیه به پوتین

Published

on

(Last Updated On: )

به گفته ضمیر کابلوف، نماینده خاص رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، وزارت خارجه و وزارت عدلیه روسیه بررسی‌های خود درباره حذف احتمالی امارت اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی را به اتمام رسانده و پیشنهاد مربوطه به کرملین ارائه شده است.

کابلوف به خبرگزاری تاس گفته که «وزراتخانه‌های امور خارجه و عدلیه به رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین گزارش داده‌اند که طالبان (امارت اسلامی) می‌تواند از فهرست سازمان‌های ترورستی این کشور خارج شود».

کابلوف افزوده که این موضع مورد حمایت تعدادی از نهادهای دولتی قرار گرفته و این اقدام باید انجام شود و بدون آن صحبت درباره به رسمیت شناختن (حکومت سرپرست افغانستان) زودهنگام خواهد بود.

بر اساس گفته وی، «کار روی این موضوع ادامه دارد همه ملاحظات به رهبری روسیه گزارش شده و منتظر تصمیم هستیم».

به گفته وی، امارت اسلامی از زمان روی کار آمدن در افغانستان در سال ۲۰۲۱ راه درازی را برای به رسمیت شناختن طی کرده، اما هنوز چند مانع وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد و بعد از آن مسکو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف گفته است: «طالبان (امارت اسلامی) قدرت واقعی در افغانستان است و ابتکارعمل برای حذف آن از فهرست سازمان‌های ممنوعه نشان‌دهنده آگاهی از واقعیت است».

درهمین حال، کابلوف به یک شبکه خبری روسیه گفت که، امارت اسلامی اشتراک در مجمع بین المللی اقتصادی سن پیترزبورگ را تایید کرده است.

وی گفت: «وزیر کار دولت طالبان (امارت اسلامی) و رئیس اتاق تجارت و صنایع در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ شرکت خواهند کرد.ة

کابلوف افزوده: “انتظار دارم که آنها (هیئت امارت اسلامی) و تاجران افغان با شرکای روسی و دیگر شرکای خارجی بر سر ایجاد همکاری به توافق برسند.”

وی تصریح کرد: «در مورد طرف روسی، من قبلاً اشاره کردم که چنین همکاری هایی در حال حاضر وجود دارد، اما پتانسیل آن به پایان نرسیده و امکانات گسترده‌تری وجود دارد.

کابلوف گفت: “انتظار دارم که هیئت افغانستان از این فرصت برای تقویت و گسترش همکاری‌ها با تجارت روسیه و سایر کشورهای دوست نهایت استفاده را ببرد.”

این  درحالیست که امارت اسلامی افغانستان در نشست سال گذشته این مجمع نیز اشتراک کرده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل