Connect with us

رویداد های اخیر

«پوهنتون آنلاین زن» برای ۱۴هزار دختر افغان زمینه تحصیلات عالی را فراهم کرده است

منتشر شده

در

پوهنتون آنلاین زن برای ۱۴هزار دختر افغان زمنیه فراگیری تحصیلات عالی را در چهارده پوهنځی فراهم کرده است. در این پوهنتون ۴۵۰ استاد از افغانستان و کشورهای دیگر به صورت رایگان برای این دختران آموزش می‌دهند.

عادله زمانی، استاد پوهنتون آنلاین زن، در این ارتباط می‌گوید: «ما در چهارده پوهنځی، حدود ۱۴ هزار محصل را از سرتاسر افغانستان حتا از ولایات دورافتاده با خود داریم. با وجود تمام مشکلات اقتصادی و یا مشکلاتی که در زمینه اینترنت وجود دارد، دختران بازهم با ما پیوستند تا از محیط‌ های اکادمیک دور نمانند. ما اعتقاد بر این داریم که هیچ گونه گسستی نباید در روند تعلیمی دختران شکل بگیرد چرا که تعلیم دختران فرض و لازمه‌ای پیشرفت یک اجتماع است.»

در این پوهنتون استادان به‌گونه رایگان برای دختران افغان تدریس می‌کنند و مواد درسی در وبسایت در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وحیدالله سادات، استاد این پوهنتون نیز گفت: «احساس خرسندی دارم که منحیث یک استاد در دانشگاه آنلاین زن مصدر خدمت برای بانوان سرزمین ما هستیم. دانشگاه آنلاین زن زمینه تحصیل را در داخل خانه‌ها و به صورت آنلاین برای بانوان سرزمین ما فراهم ساخته است.»

در همین حال، محصلان این پوهنتون از امارت اسلامی می‌خواهند که محدودیت‌های آموزشی و تحصیلی را بردارند.

از سویی هم، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز بر رفع محدودیت‌های تحصیلی و آموزشی در افغانستان تاکید کرده است.

جان کربی گفته است: «اگر طالبان می‌خواهند که به رسمیت شناخته شوند، اگر می‌خواهند به آنان به‌گونه یک حکومت مشروع دیده شود، باید تعهداتی را که گفته اند، از جمله نحوه برخورد با زنان و دختران که شامل آموزش دختران و زنان جوان است، عملی کنند.»

مسوولان امارت اسلامی اما بارها تأکید کرده‌اند که در چارچوب شریعت اسلامی به زنان و دختران حقوق قایل هستند.

این در حالی است که بیش از دو سال می‌شود دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم اند و یک سال می‌شود که تحصیل دختران به حالت تعلیق در آمده است. اخیراً سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفته که حق آموزش زنان داده می‌شود ولی نیاز به زمان دارد.

رویداد های اخیر

انس حقانی: خون یحیی سنوار نقشه آزادی نسل‌های آینده را ترسیم می‌کند

Published

on

انس حقانی، یکی از اعضای برجسته امارت اسلامی در واکنش به کشته‌شدن یحیی سنوار، رهبر حماس گفته است: «یحیی سنوار یکی از بزرگترین مبارزان تاریخ امت اسلامی بود که زندگی خاص و شیوه شهادتش خاص بود.»

انس حقانی در شبکه ایکس خود افزوده است: «خون قهرمان شهید‌الاقصی معنای واقعی زندگی را برای بسیاری از نسل‌های آینده مشخص خواهد کرد و برای بسیاری نقشه راه آزادی را ترسیم خواهد کرد.»

گفتنی است که سنوار روز چهارشنبه در درگیری با نظامیان اسرائیلی در جنوب غزه جان باخت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

گزارش: ۱۳ جسد در پی تیراندازی نیروهای ایرانی به سوی افغان‌ها به شفاخانه منتقل شده اند

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

Published

on

سازمان حقوق بشری حال وش می‌گوید که ۱۳ جسد در پی تیراندازی به سوی مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی، به شفاخانه رازی سراوان در ولایت سیستان و بلوچستان منتقل شده اند.

این سازمان در خبرنامه‌ای نوشته است که به دلیل کمبود جای در سردخانه این شفاخانه، از محل نگهداری اجساد سایر قربانیان تاکنون اطلاعی در دست نیست.

بر بنیاد خبرنامه، هفت تن از مجروحان این رویداد از این شفاخانه رخصت شده و سه تن از مجروحان که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، هنوز هم بستری هستند.

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

این در حالیست که مقام‌های ایرانی وقوع این حادثه را تکذیب کرده اند.

امارت اسلامی اما هیاتی را برای انجام تحقیقات در مورد این حادثه توظیف کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برنامه جهانی غذا به حدود ۲۵۰هزار افغان مواد غذایی کمک کرده است

Published

on

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که با کمک چین به حدود ۲۵۰هزار تن در افغانستان طی ماه‌های گذشته مواد غذایی کمک نموده است.

این نهاد روز پنجشبه، ۲۶ میزان گفته است، این کمک‌ها شامل دو هزار تُن مواد غذایی مشمول آرد، گندم، روغن نباتی، دال، نخود و نمک بوده است.

براساس گزارش، این کمک‌ها دست‌کم به ۳۵ هزار خانواده در سراسر افغانستان توزیع شده است. این سازمان بیان کرده که کمک‌های غذایی چین به افغان‌هایی که در ناامنی غذایی به سر می‌برند، در شرایطی انجام شده است که این سازمان با کمبود بودجه روبه‌رو است.

رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت: «افغانستان یک کانون گرسنگی در جهان است و بیش از سه چهارم مردم در سراسر این کشور نمی‌توانند یک رژیم غذایی مغذی داشته باشند که آن‌ها را از سوءتغذیه باز دارد».

مشاور امور اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در افغانستان گفته است که درحال حاضر بسیاری از مردم افغانستان «ناامیدی و گرسنگی» را تجربه می‌کنند.

این نهاد تاکید کرده است که بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان برای گذراندن ماه‌های زمستان به کمک‌های غذایی اضطراری دوامدار نیاز دارند.

سازمان ملل گفته است که سال گذشته به دلیل کمبود بودجه قادر به ارائه کمک‌های غذایی به ۱۰ ملیون افغان نشده است و در تابستان امسال نیز ۱۱ میلیون افغان از کمک‌های غذایی این سازمان بازمانده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!