Connect with us

رویداد های اخیر

پاکستان و چین خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند

این دو کشور توافق کردند که نقش سازنده‌ای در حمایت از توسعه پایدار افغانستان و ادغام آن در جامعه بین‌المللی ایفا کنند.

منتشر شده

در

سران پاکستان و چین در یک بیانیه مشترک، از امارت اسلامی خواستند که سیاست «معتدل» در پیش گیرد و حکومت فراگیر تشکیل دهد. صدراعظم پاکستان و چین همچنین بر لزوم مبارزه‌ای موثر و قابل سنجش با تروریسم در افغانستان تاکید کردند.

وزارت خارجه پاکستان، روز سه‌شنبه (۲۴میزان) بیانیه مشترک شهباز شریف و لی چیانگ صدراعظم پاکستان و چین را منتشر کرد.

صدراعظم چین برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در سفری چهار روزه به اسلام‌آباد رفته است.آن‌ها روز سه شنبه در بیانیه مشترک بر ضرورت جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه همسایگان تاکید کردند.

پاکستان امارت اسلامی را متهم می‌کند که از گروه‌های مخالف این کشور، از جمله تحریک طالبان پاکستان، حمایت می‌کند. مقامات پاکستانی می‌گویند تحریک طالبان پاکستان با استفاده از خاک افغانستان، حملاتی را در این کشور انجام داده‌است.

درهمین حال امارت اسلامی نیز پاکستان را به حمایت از داعش متهم کرده‌است.

شریف و چیانگ بر لزوم تقویت همکاری‌های ضدتروریسم در سطوح دوجانبه و چندجانبه تاکید کردند و از حکومت سرپرست افغانستان خواستند که اقدامات ملموس و قابل تاییدی برای از بین بردن گروه‌های تروریستی فعال در این کشور انجام دهد.

صدراعظم پاکستان و چین همچنین بر اهمیت تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد وضعیت افغانستان تأکید کردند و خواستار «تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی برای تشویق امارت اسلامی به ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر و اجرای سیاست‌های معتدل شدند.»

این دو کشور توافق کردند که نقش سازنده‌ای در حمایت از توسعه پایدار افغانستان و ادغام آن در جامعه بین‌المللی ایفا کنند.

رویداد های اخیر

ده‌ها مهاجر افغان در تیراندازی نیروهای سرحدی ایران کشته شدند

حال وش روز سه‌شنبه با استناد به ویدیوها و تصاویر دریافتی و همچنین ادعای شاهدان گزارش داده است که از میان ۳۰۰ پناهجوی افغان، حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر زنده مانده و متباقی کشته یا زخمی شده‌اند.

Published

on

خبرگزاری حال‌وش ایران گزارش داده است که نیروهای سرحدی ایران در منطقه کلگان سراوان به مهاجران افغان که قصد ورود به ایران را داشتند، تیراندازی کرده و ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

حال وش روز سه‌شنبه (۲۴میزان) با استناد به ویدیوها و تصاویر دریافتی و همچنین ادعای شاهدان گزارش داده است که از میان ۳۰۰ پناهجوی افغان، حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر زنده مانده و متباقی کشته یا زخمی شده‌اند.

در همین‌حال، برخی رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی گفته‌اند که حدود ۳۰۰ مهاجر افغان از سوی نیروهای نظامی ایرانی هدف قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.

تاکنون مقام‌های ایرانی درباره این رویداد چیزی نگفته‌اند و آمار دقیق و تاییدشده از شمار تلفات در دست نیست.

امارت اسلامی افغانستان نیز در این مورد اظهار نظری نکرده‌است.

منطقه کلگان سراوان در ولایت سیستان و بلوچستان ایران و هم سرحد با منطقه پنج‌گور ایالت بلوچستان پاکستان است. ظاهرا پناهجویان افغان از طریق پاکستان قصد ورود به ایران را داشته‌اند.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که به تازگی خلیل‌الرحمان حقانی؛ سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در دیدار با حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده‌ خاص ایران در کابل گفته است که امارت اسلامی نیز تصمیم دارند تا مهاجران را به کشور بازگردانند؛ اما باید یک مکانیسم مشترک ایجاد شود تا روند بازگشت با عزت انجام شود.

این مقام امارت اسلامی از میزبانی ۴۰ ساله‌ ایران از مهاجران تشکر کرده و افزوده که امارت اسلامی نیز «تصمیم گرفته است که مهاجران را به کشور بازگرداند؛ اما برای این کار باید یک مکانیسم مشترک ایجاد شود تا این روند با عزت انجام شود.»

سفیر ایران هم گفته است که کشورش در هر شرایط سخت در کنار افغانستان است و تا آخر خواهد ایستاد.

وی گزارش‌ها درباره‌ بدرفتاری با مهاجران در ایران را «جعلی» خوانده و افزوده است که ایران به «تمام حقوق» مهاجران رسیدگی می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس بخش آسیایی وزارت خارجه چین با سفیر امارت اسلامی در بیجینگ دیدار کرد

در این دیدار، دو طرف همچنان در مورد تداوم تجارت، تقویت اقتصاد و تعاملات مثبت دوجانبه با منطقه و کشورهای همسایه، همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی نیز بحث کرده‌اند.

Published

on

بلال کریمی، سفیر امارت اسلامی در چین در دیدار با لیو جین سونگ، رئیس بخش آسیای وزارت خارجه بیجینگ درباره توسعه و تقویت روابط سیاسی دو کشور گفتگو کرده است.

سفارت افغانستان در بیجینگ طی خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار، دو طرف همچنان در مورد تداوم تجارت، تقویت اقتصاد و تعاملات مثبت دوجانبه با منطقه و کشورهای همسایه، همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی نیز بحث کرده‌اند.

براساس خبرنامه، آقای سونگ از تلاش‌های امارت اسلامی در خصوص فعال‌سازی دهلیز واخان میان چین و افغانستان قدردانی کرده و آمادگی کشورش را برای برداشتن گام‌های تدریجی برای فعال‌سازی این دهلیز نشان داده است.

وی افزوده که از جنوری سال ۲۰۲۵، رئیس جمهور چین تعرفه‌های گمرکی صادرات حدود ۴۰ کشور از جمله افغانستان را معاف کرده که این خبر خوبی برای تجار افغان است.

آقای سونگ تصریح کرد که شرکت‌های نفت‌وگاز آسیای مرکزی تشویق خواهند شد تا روند استخراج نفت از حوزه نفتی آمو دریا و کارهای در حال انجام پروژه میس‌عینک را گسترش و تسریع بخشند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان مهاجرت: ۶۰ درصد مهاجران برگشته از ایران اجباری بوده است

Published

on

سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی می‌گوید که ۶۰ درصد مهاجران برگشته از ایران به‌گونه اجباری بوده و در این مدت، ۸۴۱هزار و ۵۲۱ بازگشت‌کننده از ایران از سوی این سازمان کمک دریافت کرده‌اند.

این سازمان از همه کشورها خواستار توقف فوری بازگشت اجباری افغان‌ها چه در کوتاه ‌مدت و چه در درازمدت تا زمان فراهم‌شدن زمینه مناسب شده است.

در همین حال، یک مقام ایرانی گفته است که دو میلیون مهاجر غیرقانونی را اخراج خواهند کرد که اکثریت آن افغان‌ها خواهند بود.

احمد رضا رادان، قوماندان عمومی نیروی انتظامی ایران در این مورد گفته است: «اتباع غیرمجاز نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی در کشور بمانند.

از سویی دیگر، خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان با سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کرده و از ایران خواسته است که با مهاجران افغان تا زمان فراهم‌شدن زمینه برگشت آن‌ها، برخورد درست نماید.

در همین حال، هیأتی از وزارت امور مهاجرین به ایران اعزام می‌شود تا مشکلات مهاجران را از نزدیک بررسی کند و با مقام‌های ایرانی برای حل مشکلات آن‌ها گفتگو نماید.

این در حالی است که پیش از نیز عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه گفته بود که مهاجران افغان در ایران با مشکلات زیادی مواجه اند و از مقام‌های ایرانی خواست تا با مهاجران «ترحم و شفقت» کنند.

آقای ستانکزی همچنان تاکید کرد که برخی رسانه‌ها و افراد در ایران اطلاعات نادرستی را علیه مهاجران افغانستان پخش می‌کنند و مهاجران افغان بار دوش ایران نیستند و آن‌ها در آن کشور، در زمینه‌های مختلف کار کرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!