Connect with us

رویداد های اخیر

پاکستان حصارکشی در امتداد خط دیورند را به زودی تکمیل می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۱۵, ۱۳۹۹)

ارتش پاکستان گفته است که حصار ۲۶۰۰ کیلومتری این کشور در امتداد مرزش با افغانستان طی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.

دفتر رسانه ای ارتش پاکستان در گفتگویی با صدای امریکا گفته است  حدود ۸۰ درصد حصار کشی تکمیل شده و صدها پاسگاه و برج نگهبانی در امتداد حصار نیز افراز شده است.

برنامه حصار کشی در سال ۲۰۱۷ جهت جلوگیری از تردد هراس افگنان، قاچاق و فعالیت های غیرقانونی دیگر آغاز شده بود.

ارتش پاکستان افزوده است که دو حصار موازی به ارتفاع سه متر، با فاصله چند متر، با سیم پیچ خاردار از زمین های هموار، کوه های بلند و پوشیده از برف تا ارتفاع ۴۰۰۰ متر عبور کرده است.

ارتش این کشور همچنین به صدای امریکا گفته است که “کاهش گسترده” تعداد حوادث هراس افگنانه در پاکستان وابسته به این پروژه مرزی است. اما آنها می گویند که نیروهای پاکستانی که در ساخت حصار مشارکت داشته اند نیز از جانب افغانستان مورد حملات شورشیان قرار گرفته اند و در بعضی موارد با نیروهای امنیتی افغانستان نیز درگیری هایی داشته اند.

 این مرز یا همان خط دیورند که معمولا در افغانستان به آن اشاره می شود، در طول تاریخ اختلاف برانگیز بوده است زیرا این یک مرزبندی دوران استعمار انگلیس در سال ۱۸۹۳ بود.

پاکستان اعتراض ها را رد می کند و می گوید پس از استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۷ مرز بین المللی را به ارث برده است.

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حادثه ترافیکی در هرات یک کشته و چهار زخمی برجای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی در هرات می‌گویند که در نتیجه برخورد موتر لوکسل با یک کاماز ساعت ۸:۰۰ شب گذشته در قریه خواجه چهارشنبه ولسوالی کرُخ این ولایت یک ‌تن جان باخته و چهار نفر دیگر رخمی شده‌اند.

به گفته آنان، مجروحان این رویداد توسط پرسونل قوماندانی امنیه ولسوالی کرخ به شفاخانه حوزوی هرات انتقال داده شده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

صندوق نجات کودکان: ۲۵۰ هزار کودک بازگشت‌کننده افغان از پاکستان به آموزش و غذا نیاز دارند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

به‌دنبال آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناه‌جویان افغان از پاکستان، صندوق بین‌المللی نجات کودکان (Save the Children) می‌گوید که دست‌کم ۲۵۰ هزار کودک بازگشت‌کننده به افغانستان، به آموزش، غذا و جای بودوباش نیاز دارند.

صندوق نجات کودکان روز پنج‌شنبه (۳۰ حمل) در بیانیه‌ای نگاشته است که حدود نیمی از بازگشت‌کننده‌گان افغان از پاکستان کودک هستند و بیشتر خانواده‌های بازگشت‌کننده تقریباً بدون هیچ چیزی وارد کشور شده‌اند.

گفتنی است که از زمان آغاز مرحله نخست اخراج اجباری پناه‌جویان افغان در اکتوبر گذشته از پاکستان تا کنون، دست‌کم ۵۲۰ هزار پناه‌جو داوطلبانه به کشور برگشته‌اند و یا هم به‌گونه اجباری اخراج شده‌اند.

به گفته این نهاد بین‌المللی، مرحه دوم اخراج پناه‌جویان از پاکستان، بیشتر پناه‌جویان افغان را هدف قرار می‌دهد.

یک نظرسنجی که توسط صندوق نجات کودکان انجام شده است، نشان می‌دهد که بیشتر خانواده‌های بازگشت‌کننده برای یک تا دو ماه آینده غذای کافی نداشته‌اند.

در بیانیه این نهاد آمده است که برخی از بازگشت‌کننده‌گان و خانواده‌های میزبان مجبور شده‌اند که برای تهیه غذا پول قرض بگیرند.

بربنیاد اطلاعات صندوق نجات کودکان، دو سوم کودکانی که به افغانستان بازگشته‌اند در مکتب ثبت نام نکرده‌اند.

بیشتر این کودکان اسناد لازم برای ثبت‌نام در مکاتب را ندارند.

ممنوعیت رفتن دختران به مکتب بالاتر از صنف ششم از سوی امارت اسلامی در افغانستان، چالش دیگری فرا راه بازگشت‌کننده‌گان عنوان شده است.

ارشد مالک، مسوول بخش افغانستان صندوق نجات کودکان گفته که بازگشت این شمار از پناه‌جویان سبب افزایش مشکلات موجود در افغانستان شده است.

وی افزوده است: «سال گذشته در کنار بازگشت پناه‌جویان از پاکستان، ۶۰۰ هزار افغان نیز از ایران وارد افغانستان شده‌اند.»

این در حالی است که پاکستان دوشنبه گذشته مرحله دوم اخراج پناه‌جویان را که بیشتر آن‌ها شهروندان افغان است، آغاز کرده است.

بربنیاد آمار نهادهایی بین‌المللی، حدود ۲.۱۸ میلیون پناه‌جوی افغان دارای مدرک، از جمله ۱.۳ میلیون تن دارای کارت راجستریشن و بیش از ۸۸۰ هزار تن با داشتن کارت اقامت موقت در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!