Connect with us

رویداد های اخیر

پاکستان تجهیزات نظامی به جا مانده از امریکا در افغانستان را خریداری می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۰, ۱۴۰۰)

رسانه دان پاکستان گزارش کرده است که اسلام آباد می خواهد تسلیحات نظامی به جا مانده از اردوی امریکا در افغانستان را خریداری کند.

این تجهیزات است که امریکایی‌ها گفته بودند که برای آنها کار آمد نبوده است، حالا نگرانی از انتقال این تجهیزات نظامی به پاکستان وجود دارد.

نوارهای تصویری نشان میدهند که پس از سقوط نظام پیشین مقدار از تجهیزات نظامی افغانستان در کشورهای پاکستان، ایران، تاجکستان و ازبکستان انتقال یافته است.

با آنکه روزنامه دان پاکستانی می‌گوید امارت اسلامی بر مبنی نیازمندی جدی به پول این تجهیزات را به اردوی پاکستان خواهد فروخت، اما وزارت دفاع افغانستان تاکید دارد که تحت هیچ شرایطی این ساز و برگ نظامی به فروش نمی‌رسد و در افغانستان باقی می‌ماند.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع، در این باره گفت:” ما در بیست سال گذشته با موج از تبلیغات دشمن مواجه بودیم به نظر ما این تبلیغات قبل از فتح کابل و نظام پیشین بالای امارت اسلامی افغانستان وارد می‌شد البته شاید برخی از ویدویو‌ها تجهیزات نظامی است که از یک ولایت به ولایت دگیر انتقال می‌شود این شایعات است واقعیت ندارد.”

 اردوی افغانستان زمانی که از هم پاشید، با این تجهیزات مجهز بود و با توجه به گفته‌های مسوولان نظامی اکنونی این مقدار ساز و برگ نظامی باید در افغانستان وجود داشته باشد.

به اساس اسناد که در اختیار آریانانیوز قرار گرفته نشان میدهد که تا سه ماه پیش  این تجهیزات در کشور وجود داشت.

۱- ۲۲هزار ۱۷۴ تانک زرهی

۲- ۸ هزار موتر باربری نظامی

۳- ۶۳۴ تانک زرهی ضربتی m ۱۱۱۷

۴ – ۱۵۵ موتر زرهی ماین پاکی

۵- ۱۶۹ تانک چین دار m113 

۶ – ۴۲ هزار موتر رنجر و هایلکس

۷ – ۳۳ هلیکوپتر mi 17 

۸ – ۳۳ هلیکوپتر بلک هاک uh_60

۹- ۴۳ هلیکوپتر جنگی md 530

۱۰- چهار طیاره نظامی ترانسپورتی

۱۱ – ۲۳ طیاره جنگی A29  سوپر تکناو

۱۲ – ۲۸ طیاره ترانسپورتی ۸ نفره نظامی

۱۳- ۱۰ طیاره نظامی Ac208 

۱۴- ۱۶۲ هزار و ۴۳ دستگاه مخابره

۱۵ – ۱۶ هزار و ۳۵ دوربین شب بین

۱۶- ۳۵۸ هزار و ۵۳۰ میل سلاح M16 

۱۷ – ۱۲۶ هزار ۲۹۵ کمر تفنگچه

 ۱۸- ۱۷۶ فیر توب دیسی

که این تجهیزات نظامی در پایگاه‌های کابل، کندز، لشکرگاه ، مزار، هرات و گردیز نگهداری می‌شد.

صادق شینواری، نظامی پیشین، در این باره گفت:” پاکستان تلاش می‌کند که تجهیزات ۸۵ میلیارد دالری را که در افغانستان باقی مانده است به اشکال مختلف از خاک افغانستان انتقال بکند حرف‌های اخیر کشور پاکستان یک کمپاین است و در عقب این حرف‌ها هداف استخباراتی دیده می‌شود.”

از سوی دیگر ایالات متحده همچنین از سال ۲۰۱۷  تا ۲۰۱۹ تجهیزات ذیل به افغانستان کمک کرده است.

۱ – ۷۰۳۵ میل سلاح جنگی

۲ – ۴۷۰۲ موتر نظامی

۳ – ۲۰۰۴۰ قبضه نارنجک

۴ – ۲۵۲۰ بمب

۵ -۱۳۹۴ میل سلاح نارنجک انداز

بر بنیاد اسناد که در دسترس آریانا نیوز قرار دارد، اردوی افغانستان تا قبل از فروپاشی ۱۸۲ هزار ۷۱ نفر بود و نیروهای پولیس و امنیت ملی هم بالغ بر ۱۱۸ هزار و ۶۰۰ تن ثبت شده است.

وزارت دفاع امریکا گفت پس از ترک آخرین پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان ۱۳۰۰ قطعه از تجهیزات نظامی را در افغانستان منهدم کرده اند در حالیکه تجهیزات باقی مانده هم برای اردوی امریکا کار آمد نبوده است.

افغانستان در چند دهه اخیر شاهد فروپاشی نظام‌ها بوده اند، سقوط نظام‌های که سبب شد سیستم دفاعی و امنیتی افغانستان هم از بین برود در سال ۱۳۷۱ با سقوط حکومت داکتر نجیب الله پاکستان متهم به متلاشی کردن اردوی افغانستان شد سناریویی که باز در سال ۱۴۰۰ دقیق ۲۹ سال بعد تکرار شد و باز پاکستان متهم اصلی شناخته می شود.

رویداد های اخیر

وزارت داخله: انفجار ماین در ولایت بدخشان ۸ کشته و زخمی برجا گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در یک انفجار ماین چسپکی در ولایت بدخشان هشت تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

وزارت امور داخله با تایید این انفجار گفته است که دراین رویداد سه پولیس جان باخته و پنج تن دیگر خم برداشته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که: «با تاسف حوالی ساعت ۱۱ بجه قبل از ظهر امروز یک حلقه ماین چسپکی از قبل جاسازی شده در یک عراده موتر سایکل در منطقه جوزون شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان انفجار نموده است.»

به گفته‌ی قانع این ماین در حالی انفجار کرد که کاروان نیروهای پولیس به هدف نابودی کشت خشخاش از آن مسیر در حال عبور بودند.

وی افزوده است که این رویداد تحت بررسی و تحقیقات پولیس قراردارد.

تا هنوز گروه یا شخصی مسوولیت این رویداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تیم‌های خراسان و سرخ پوشان در مسابقات روز سه‌شنبه پیروز شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال کشور، تیم خراسان فاریاب در مسابقه سی‌وپنجم این لیگ روز سه‌شنبه (۱۸ ثور) با نتیجه ۱ بر صفر مقابل استقلال کابل پیروز شد.

فرید احمد از تیم خراسان فاریاب یک گول زد و بهترین بازیکن میدان نیز شد.

همچنان در سی‌وششمین دیدار، بازیکنان سرخ پوشان خوافی تیم سرسبز یشلر را ۴ بر ۱ شکست دادند.

گول های سرخ پوشان از سوی حبیب الله هوتک و امید رجبی به ثمر رسید و همچنان حبیب الله هوتک توانست لقب بهترین بازیکن میدان را کسب نماید.

بازی‌های امروز (چهارشنبه، ۱۹ ثور) ساعت یک پس از چاشت میان ابو مسلم فراه و عدالت‌فراه‌ و ساعت ۳:۳۰ میان تیم‌های میوند اف‌سی و جوانان‌واحدی برگزار خواهد شد.

قابل ذکر است که این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!