Connect with us

جهان

وزیرخارجه امریکا: اسرائیل آتش‌بس تحت حمایت امریکا برای پایان دادن به جنگ غزه را پذیرفت

آقای بلینکن در اشاره‌ای پنهان و غیرمستقیم به ایران گفت: «اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنیم هیچ‌کس اقدامی انجام نمی‌دهد تا این روند از مسیر خود خارج شود.»

منتشر شده

در

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که به خاورمیانه سفر کرده می‌گوید که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده را پذیرفته است.

به گزارش رویترز، آقای بلینکن با اعلام این خبر از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز خواست که دست به اقدامی مشابه بزند.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه امریکا در همین خصوص تصریح کرد که اکنون زمان امضای توافق آتش‌بس غزه است تا بواسطه آن گروگان‌های اسیر در دست حماس آزاد شوند و درد و رنج فلسطینی‌ها پس از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ و درگیری ویرانگر در غزه تسکین یابد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا نیز پیش‌تر با اشاره به پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری میان اسرائیل و میانجی‌گران بین‌المللی نسبت به حصول توافق آتش‌بس تا پایان هفته جاری ابراز امیدواری کرده بود.

نهمین سفر عاجل و اضطراری آنتونی بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون، چند روز پس از آن صورت گرفت که میانجی‌گران مناقشه، از جمله ایالات متحده، بار دیگر از روند گفتگوها ابراز خوش‌بینی کرده و از نزدیک بودن حصول توافق خبر داده بودند.

با این حال، حماس، طرف اصلی مناقشه با اسرائیل در غزه، نسبت به شرایط مطرح در آخرین پیشنهاد آتش‌بس ابراز نارضاتی کرده و خواستار توقف حملات برای حضور در مذاکرات شده بود؛ از سوی دیگر اسرائیل نیز اعلام کرده بود که در برخی موارد حاضر به مصالحه نیست.

سفر آقای بلینکن، چند روز پیش از دور تازه مذاکرات با میانجی‌ها در مصر و در شرایطی انجام شد که نگرانی‌هایی درباره گسترش درگیری‌های جاری در غزه و لبنان و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافته است.

نگرانی‌ها در این خصوص، به ویژه پس از ترور هدفمند دو تن از رهبران و قومندانان نظامی حماس و حزب‌الله در تهران و بیروت که به اسرائیل نسبت داده شد، و متعاقب آن احتمال حمله نظامی ایران قوت گرفت.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در ابتدای دیدارش با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در تل‌آویو گفت: «در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قرار داریم، احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، برقراری آتش‌بس و هدایت همه به مسیری بهتر برای صلح و امنیت پایدار پیش روی ما است.»

آقای بلینکن در اشاره‌ای پنهان و غیرمستقیم به ایران گفت: «اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنیم هیچ‌کس اقدامی انجام نمی‌دهد تا این روند از مسیر خود خارج شود.»

وی افزود: «ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود هیچ تحریکی در جهت تشدید تنش روی ندهد و هیچ اقدامی صورت نگیرد که به هر شکلی ما را از دستیابی به این توافق دور کند یا منجر به گسترش بیشتر درگیری‌ها به مناطق دیگر و افزایش شدت آن شود.»

اسحاق هرتزوگ نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های دولت بایدن، نسبت به حملات اخیر صورت گرفته علیه اسرائیلی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهوری اسرائیل در این خصوص تصریح کرد: «این شیوه زندگی ما در این روز‌ها است؛ ما از چهار گوشه زمین توسط تروریسم احاطه شده‌ایم و به عنوان یک ملت مقاوم و قوی در حال مبارزه هستیم.»

به گزارش رویترز، میانجی‌های مناقشه اخیر در تلاشی دیگر برای توقف درگیری‌ها در غزه و نزدیک شدن به یک توافق آتش‌بس بار دیگر این هفته در قاهره گردهم می‌آیند.

آنتونی بلینکن پس از اتمام این مرحله از سفر خود در اسرائیل، روز سه شنبه برای ملاقات با مسوولین مصری عازم شهر ساحلی العلمین در مصر می‌شود.

وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه (۲۹اسد) همچنین به مدت ۲ ساعت و نیم با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار و گفتگو کرده بود.

جنگ غزه هفت اکتوبر گذشته همزمان با حمله بی‌سابقه و غافل‌گیر کننده شبه نظامیان حماس به اسرائيل که گفته می‌شود حدود ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت و ۲۵۰ نفر نیز در جریان آن ربوده شدند، آغاز شد.

بنا به برخی گزارش‌ها از این تعداد افراد به گروگان گرفته شده، حدود ۱۱۰ نفر هنوز در غزه تحت اسارت حماس هستند، هرچند مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حدود یک‌سوم از آن‌ها کشته شده‌اند.

بیش از ۱۰۰ فرد به گروگان‌گرفته شده در جریان حمله هفت اکتوبر حماس نوامبر گذشته در پی وقفه‌های چند روزه درگیری در غزه با شماری از اسیران فلسطینی مبادله شدند.

حمله متقابل اسرائیل به غزه که در واکنش به عملیات هفت اکتوبر حماس صورت گرفت، به گفته مقام‌های صحی در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته، عمدتا غیرنظامی به جا گذاشته است.

مصر، قطر و ایالات متحده به عنوان سه کشور میانجی مذاکرات آتش‌بس اواخر هفته گذشته اعلام کردند که پیشرفت‌هایی در دستیابی به توافقی تازه حاصل شده است که طبق آن، اسرائیل بخش عمده‌ای از عملیات نظامی خود را در غزه متوقف می‌کند و در ازای آن گروگان‌ها و شماری از اسیران فلسطینی آزاد خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه اندکی پیش از ورود آنتونی بلینکن به تل‌آویو، در جلسه اعضای کابینه خود گفته بود که اسرائیل در برخی موارد می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد، اما در مواردی که مشخص نکرد حاضر به مصالحه نیست.

نخست وزیر اسرائیل در همین راستا تاکید کرده بود که «ما در حال مذاکره هستیم و قرار نیست فقط یک‌طرفه امتیاز بدهیم.»

به گزارش رویترز، پیشنهاد در حال تکامل توافق آتش‌بس شامل یک فرآیند سه مرحله‌ای است که طی آن حماس تمام گروگان‌های ربوده شده در حمله ۷ اکتوبر را آزاد می‌کند و در مقابل، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج کرده و زندانیان فلسطینی را رها خواهد کرد.

حماس اسرائیل را متهم کرده است که مطالبات جدیدی را به پیشنهاد قبلی اضافه کرده که از نظر آنها غیرقابل قبول است.

حفظ حضور نظامی در امتداد سرحد غزه و مصر برای جلوگیری از قاچاق سلاح و همچنین باقی ماندن نظامیان اسرائیلی در امتداد خطی که غزه را به دو نیم تقسیم می‌کند تا بدین ترتیب امکان بازرسی از فلسطینیانی که به خانه‌های خود در شمال بازمی‌گردند، فراهم شود از جمله شروط تازه اسرائیل عنوان شده است.

اسرائیل اما ادعای حماس را رد کرده و می‌گوید که این‌ها خواسته‌های جدیدی نیستند، بلکه توضیحاتی شفاف‌تر درباره پیشنهاد قبلی است.

جهان

وزرای خارجه امریکا و انگلیس وارد کی‌یف شدند

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

Published

on

وزرای امور خارجه امریکا و انگیس روز چهارشنبه (۲۱سنبله) وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شدند تا درباره میزان و چگونگی کمک‌های نظامی غرب به اوکراین با مقام‌های این کشور بحث و تبادل نظر کنند.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته وارد پایتخت اوکراین شدند تا با مقام‌های بلند ربته دولت اوکراین دیدار و گفتگو کنند.

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

زلنسکی به احتمال زیاد درخواست‌های خود را از متحدانش برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از راکت‌های دوربرد از جمله اتکمز آمریکا و استورم انگلیس علیه خاک روسیه تکرار خواهد کرد.

در واشنگتن و برخی از پایتخت‌های اروپایی نگرانی وجود دارد که صدور این مجوز احتمال درگیری مستقیم غرب با روسیه را افزایش خواهد داد.

بلینکن از اظهار نظر درباره اینکه آیا واشنگتن اجازه استفاده از این سلاح‌های دوربرد را خواهد داد یا نه، خودداری کرد اما گفت که عوامل متعددی در هر تصمیمی دخیل هستند.

وی افزود که «فقط خود سیستم نیست که مهم است. شما باید بپرسید: آیا اوکراینی‌ها می‌توانند به طور موثر از آن استفاده کنند و توانایی حفظ آن را دارند؟»

به گزارش ایرنا، زلنسکی بارها از غرب خواسته است تا به نیروهایش اجازه دهد از سلاح‌های دوربرد خود برای حمله به روسیه استفاده کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده کی‌یف از سلاح‌های دوربرد مثل اتکمز را لغو خواهد کرد، گفت که دولت او اکنون در حال بررسی این موضوع است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که به نظر می رسد واشنگتن قبلاً تصمیم گرفته است به اوکراین اجازه دهد از این سلاح‌ها برای حملات دوربرد در داخل روسیه استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، مسکو پاسخ مناسبی خواهد داد، افزود فعلا عملیات خاص نظامی روسیه به عنوان پاسخ کافی به همه این حملات است.

Continue Reading

جهان

در حمله به کمپ خیمه‌ای غزه ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

در بیانیه نیروهای اسرائیلی آمده است: «تروریست‌ها پیشروی کرده بودند و حملات تروریستی را علیه نیروهای اسرائیل و کشور اسرائیل انجام داده‌اند.»

Published

on

سازمان «عاجل مدنی» غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد که راکت‌های اسرائیل اردوگاه آوارگان فلسطینی را در جنوب غزه «به آتش کشیدند و ۶۵ نفر» را کشته یا زخمی کردند. اردوی اسرائیل گفته است که «تروریست‌های مهم حماس را که در یک مرکز قوماندانی و کنترل مستقر در منطقه بشردوستانه در خان یونس فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر رسانه‌ای دولتی غزه که تحت مدیریت حماس است، تعداد کشته شدگان را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرد. به گفته این مجموعه، «دست‌کم ۶۰ نفر دیگر در این حملات زخمی شدند و بسیاری ناپدید شدند.» بنابر این گزارش جستجوهای نیروهای کمکی در اوایل روز سه شنبه نیز ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز ساکنان و داکتران گفتند که اردوگاه خیمه‌ای در نزدیکی خان یونس در منطقه «المواسی» که اسرائیل آن را منطقه امن بشردوستانه برای آوارگان فلسطینی تعیین کرده است، با حداقل چهار راکت مورد اصابت قرار گرفته است. این اردوگاه مملو از خانواده‌هایی است که اردوی اسرائیل به آنها دستور داده از سایر نقاط غزه به آنجا فرار کنند.

سازمان «عاجل مدنی» ادعا کرد که در این حمله حداقل ۲۰ خیمه آتش گرفت. این گزارش می‌گوید ۶۵ قربانی «شامل زنان و کودکان می‌شوند»، اما فوراً آماری از کشته‌ها و جراحات ارائه نشده است.

در رابطه با همین حمله، اردوی اسرائیل گفته است که «تروریست‌های مهم حماس را که در یک مرکز قوماندانی و کنترل مستقر در منطقه بشردوستانه در خان یونس فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است.»

در بیانیه نیروهای اسرائیلی آمده است: «تروریست‌ها پیشروی کرده بودند و حملات تروریستی را علیه نیروهای اسرائیل و کشور اسرائیل انجام داده‌اند.»

درگیری در اسرائیل در ۱۵ اکتوبر سال گذشته آغاز شد، زمانی که حمله تروریستی حماس بر اساس آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت. به ادعای وزارت صحت غزه، واکنش نظامی اسرائیل به غزه بیش از ۴۰ هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

Continue Reading

جهان

۱۳تن فلسطینی در حملات نیروهای اسرائیلی بر غزه جان باختند

از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در هفتم ماه اکتوبرتاکنون بیش از ۴۰ هزار و ۸۰۰ فلسطینی جان باختند و تقریباً تمام جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه بی‌خانمان شده است.

Published

on

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به یک مکتب، که پناهجویان در آن جا گرفته بودند و یک ساختمان مسکونی در غزه، حداقل ۱۳ تن جان‌باختند و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

رویترز به نقل از این خبرگزاری گفته است که حداقل هشت نفر از جان‌باختگان در خیمه‌های پناهندگان در مکتب حلیمه سعدیه در جبالیا در شمال غزه بودند.

اما اردوی اسرائیل ادعا کرد: «یک حمله دقیق به تروریست‌هایی که در داخل مرکز قوماندانی و کنترول حماس… درون مجموعه‌ای که پیشتر به عنوان ‘مکتب حلیمه سعدیه’ در شمال نوار غزه استفاده می‌شد، انجام داده است.»

در همین حال، در یک رویداد جداگانه، پنج فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه کشته شدند.

از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در هفتم ماه اکتوبرتاکنون بیش از ۴۰ هزار و ۸۰۰ فلسطینی جان باختند و تقریباً تمام جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه بی‌خانمان شده است.

براساس گزارش ملل متحد، حداقل ۱.۹ میلیون نفر در سراسر نوار غزه آواره داخلی هستند،که شماری بیش از ۱۰ بار مجبور به رفتن از یک منطقه به منطقه دیگر شده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!