Connect with us

رویداد های اخیر

هشدار مشاور پیشین امنیت ملی امریکا از خروج نیروهای خارجی از افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۵, ۱۴۰۰)

اچ‌آر مک ماستر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی امریکا، روز گذشته (چهاشنبه، ۴ حمل) گفته است در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگران است و این اقدام میتواند سبب فاجعه در افغانستان و منطقه شود.

او که در یک مناظره مجازی در انستیتوت “هوور” سخنرانی می‌کرد گفته است که: “من بسیار نگران “پایان جنگ به اصطلاح مسوولانه” در افغانستان استم که می‌تواند نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای مردم منطقه و اروپا فاجعه بار باشد ، همچنین منجر به افزایش خطر سازمان‌های تروریستی و افراطی شود، آیا رییس جمهور جدید امریكا نگران همین اتفاق در افغانستان است كه باعث یك فاجعه انسانی می شود؟”

ماستر گفته است می‌خواهد از رییس جمهور امریکا بخواهد که “تا اصطلاح ختم مسوولانه جنگ را درست استعمال کند و در ادامه افزود که این اصطلاح در سال ۲۰۱۱ هنگام خروج از عراق استعمال شده است.

ماستر افزوده است که:” یقینأ ما میدانیم که چند سال بعد با حضور داعش چیزی اتفاق خواهد افتاد،”

او گفته است که این اقدام امریکا در افغانستان فاجعه به بار خواهد آورد.

این در حالی است که پیش از این آقای ماستر گفته بود که مذاکرات اداره ترمپ با طالبان “اشتباه محض” بوده است.

آقای مک‌ماستر گفته بود که: “من فکر می‌کنم که سیاست دولت ترمپ از زمان آغاز مذاکرات با طالبان کاملآ اشتباه بوده است.”

وی افزوده بود که: ” آنچه من فکر می‌کنم در این مورد متناقض است و از این بابت تاسف بار است که دولت ترمپ دقیقا اشتباه رویکرد دولت اوباما در افغانستان را تکرار می‌کند و این همان فرض نادرست است که گویا فرقی میان طالبان و القاعده وجود دارد.”

وی گفت، گرایش به “خودشیفتگی استراتژیک وجود دارد – جهان آنگونه که خود میخواهیم تعریف میکنیم و سپس منتظر نتیجه تعیین کننده استیم، در این صورت، ما دشمن تراشی میکنیم.”

اما چیزی که آقای مک‌ماستر را نگران چگونگی تقسیم قدرت با طالبان میکند این است؛ آیا اعدام‌های دسته جمعی شنبه‌ها در ورزشگاه فوتبال باز هم صورت میگیرد؟ آیا تمام مکتب های دخترانه مسدود میشود”؟

او گفت:”بنابراین من بسیار نگران هستم که این روند مذاکره امتیازات زیادی به طالبان بدهد.”

وی افزود : “وادار كردن دولت افغانستان برای آزاد كردن ۵۰۰۰ نفر از شرورترین افراد روی زمین كه می توانند ستون فقرات زیرساخت های تروریستی نو را تشکیل بدهد و همچنین توافق را بر هم بزنند.

او تاکید کرد که تنها با گفتن این که “علیه ایالات متحده توطیه نکنید” کار پیش نمیرود.

وی گفت که افغان‌های شجاعی وجود دارند که روزانه برای حفظ آزادی‌هایی که از زمان پایان رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ بدست آورده اند می جنگند و این بدان معناست که سیاست ترمپ بر خلاف هر چیزی است که ملت افغانستان برای آن جنگیده اند.

آقای مک‌ماستر گفته است: “روزانه حدود ۳۰ سرباز و پولیس افغان جان خود را از دست می دهند” تا از مردم افغانستان در برابر”این تروریست هایی که به عنوان تاکتیک اصلی خود در جنگ علیه بشریت، قتل عام مردم بی گناه را انجام می دهند ، محافظت کنند.”

وی گفت که سیاست دولت ترمپ در قبال طالبان”یک فاجعه است” و “این چیزی است که امیدوارم بتواند آن را جبران کند.”

رویداد های اخیر

مالیزیا تجارب اش را در بخش امنیت سایبری با امارت اسلامی شریک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل گفته است که مالیزیا یک کشور پیشرفته است و افغانستان باید از تجارب این کشور استفاده کند.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور داخله، در این دیدار که روز پنجشنبه صورت گرفت، سراج الدین حقانی تاکید کرد که امنیت در افغانستان تامین است و وحدت میان افغان‌ها اعاده شده است.

او تصریح کرده که امارت اسلامی می‌خواهد با تمام جهان بالخصوص کشورهای اسلامی، روابط نزدیک و تعامل داشته باشد.

هیات مالیزیا متشکل از نمایندگان وزارت‌های داخله و دفاع، و مشاوران دفتر صدر اعظم این کشور می‌باشد.

داتو شازلینا، یک عضو این هیات در رابطه به ظرفیت‌های مالیزیا در بخش امنیت سایبری و جرایم دیجیتلی معلومات ارایه کرده و گفت که مالیزیا تجاربش را در این بخش با امارت اسلامی شریک می‌کند.

در این دیدار، دو طرف همچنان در باره مبارزه با مواد مخدر، آموزش پولیس، همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجارب میان مالیزیا و افغانستان بحث کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!