Connect with us

انتخابات ۹۸

نگرانی نهادهای ناظر از پائین بودن سطح اشتراک مردم در انتخابات ششم میزان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بی‌باوری شهروندان کشور نسبت به روند انتخابات از عمده‌ترین دلایلی است که سبب کاهش سطح اشتراک مردم در روز رأی‌‍‌‌‌‎دهی بوده است.

نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند که مشکلات تخنیکی در فهرست رأی‌دهنده‌گان، گرفتن تصویر از خانم‌ها و تهدید‌های بلند امنیتی از سوی طالبان مواردی دیگری است که شمار زیاد مردم نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تاکید دارد که کمبود اوراق در مرکزهای رای‌دهی و پایین بودن کارکرد دستگاه های بایومتریک نیز سبب کاهش سطح اشتراک شهروندان در انتخابات شده است.

نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) میگوید: “این ۹ میلیون واقعی نیست در افغانستان، دوم این که بدون شک سطح اشتراک کنندگان بسیار پایین بوده، که این می تواند دو تاثیر منفی داشته باشد، یکی مشروعیت انتخابات را با چالش مواجه کند و دوم انتخابات را به دور دو ببرد و هیچ یک از این کاندیدها نتوانند به نتیجه ی برسند.”

همچنان، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه نیز از بسته بودن مراکز رأی‌دهی در شماری از ولسوالی ها خبر می دهد و می افزاید که اگر کمیسیون انتخابات ارقام دقیق از این مراکز ارایه ندهد زمینه را برای تقلب فراهم خواهد کرد.

این نهاد  تاکید دارد که حتی در برخی ولایت ها برای ناظران شان اجازه ورود داده نشده بود.

نعیم اصغری، عضو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) اظهار میدارد: “مشارکت پایین می تواند که مشروعیت سیاسی پروسه را صدمه بزند، اما از لحاظ حقوقی چون در قوانین در رابطه به این که چه تعدادی رای دهنده باید رای بدهد که مشروع باشد انتخابات چیزی پیش بینی نشده است.”

از سویی هم، آگاهان می‌گویند که دلیل دستبرد و تقلب گسترده در انتخابات های قبلی مردم را نسبت به این روند بی باور ساخته و نظام سیاسی برامده از سطح اشتراک پایین مردم ضعیف خواهد بود. گاهان نیز تاکید دارند که سطح پایین اشتراک مردم در انتخابات سبب بوجود آمدن یک نظام سیاسی ضعیف خواهد شد. 

فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، میگوید: “سطح پایین اشتراک می تواند نظام سیاسی بعدی را آنچنان قوی به بار نیاورد اما قانون اساسی افغانستان کدام معیار مشخص را برای مشروعیت قید نکرده است”

پیش از برگزاری انتخابات برنامه های آگاهی دهی کمیسیون مستقل انتخابات بارها مورد انتقاد قرار گرفت. گفته می شود یکی از دلایل دیگری که مردم در انتخابات شرکت پر رنگ نداشتند نبود آگاهی بوده است.

انتخابات ۹۸

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!