رویداد های اخیر

نظری: تحریم‌ها سبب تأخیر در ثبات اقتصادی افغانستان شده است

Published

on

(Last Updated On: )

عبدالطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌گوید که تحریم‌های وضع‌شده سبب تأخیر در رشد، توسعه و ثبات اقتصادی افغانستان شده است.

آقای نظری در این مورد گفته است: «تحریم‌های غیرعادلانه توسط شماری از قدرت‌ها باعث تأخیر در رشد اقتصادی کشور شده، امیدواری ما این است که هرچه زودتر این تحریم‌ها برداشته شود تا ما بتوانیم به طرف رشد، توسعه و ثبات اقتصادی حرکت بکنیم.»

سخنگوی امارت اسلامی نیز بیان کرده است که تحریم‌های نظام مالی و بانکی تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

ذبیح‌الله مجاهد از جامعه جهانی به ویژه امریکا می‌خواهد که این تحریم‌ها را برداشته و ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند.

آقای مجاهد گفته است: «به بعضی تحریم‌ها مواجه هستیم. متأسفانه تحریم‌ها از طرف کشورهای غربی اعمال شده چه در عرصه بانک چه در عرصه که پول افغانستان مسدود ساخته شده و گذاشته نشده که از آن در بانک مرکزی استفاده شود. این همه تاثیرات منفی خود را داشته است.»

در همین حال، بخش خصوصی همچنان گفته است که تحریم‌‎ها بر سکتور بانکی باعث شده که کشور نتواند به‌گونه‌ سریع رشد اقتصادی داشته باشد زیرا در انتقال پول از طریق بانک‌ها سرمایه‌گذاران نیز دچار مشکل هستند.

از سویی هم، آگاهان اقتصادی باور دارند که هرگاه تحریم‌ها برداشته شود، قیمت‌ کالاها کاهش یافته و زمینه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور فراهم می‌شود.

در حال حاضر هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی از سوی امریکا مسدود شده که ۳.۵ میلیارد آن به صندوق امانی در سویس انتقال یافته و همچنان رییس جمهور امریکا ۳.۵ میلیارد دالر دیگر آن را به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر اختصاص داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل