Connect with us

اخبار ویژه

نظرسنجی: ۸۵،۶ درصد مردم افغانستان نسبت به گفتگوهای میان افغان‌ها خوشبین اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۸, ۱۳۹۹)

در آستانه برگزاری مذاکرات میان افغان‌ها، نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر افغان ها در مورد این گفتگوها خوشبین اند.

به باور آنها این گفتگوها میتواند به جنگ ۱۹ ساله در کشور نقطه پایان بگذارد.

این نظرسنجی تحت عنوان «درک افغان ها از صلح» از سوی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح با همکاری دانشگاه امریکایی در افغانستان انجام شده هدف آن، ” مطرح کردن چشم اندازهای افغان ها و اطلاع رسانی به سیاست و تصمیم گیرندگان در مورد نگرانی های آنها”  بوده است.

این انستیتوت گفته است که این نظرسنجی به هدف کمک به مشارکت کنندگان در روند صلح از جمله سیاست گذاران، نخبگان سیاسی، جامعه مدنی و رسانه ها، برای تصمیم گیری آگاهانه و ایفای نقش سازنده در جریان مذاکرات صلح میان افغانان و تهیه پیش نویس توافقنامه صلح میباشد.

در گزارش آمده است: “هدف از این بررسی جمع آوری داده‌ها و ارزیابی روایت اصلی شامل نیازها، اولویت ها و نگرانی های مردم در مورد روند صلح بوده است. یافته های این نظرسنجی بیشتر به صورت نظری و روایت های فعلی را درباره روند صلح افغانستان که توسط رسانه های افغانستان، محافل دیپلماتیک و نخبگان برگزار شده است، به چالش می کشد.”

بر اساس نظرسنجی ۸۵،۶ درصد پاسخ دهندگان بررسی این انستیتوت هنوز هم به صلح خوشبین اند و معتقد اند که گفتگوهای صلح میتواند به جنگ ۱۹ ساله کشور خاتمه دهد.

با این حال ۶۹ درصد از پاسخ دهندگان جمهوری اسلامی و هفت درصد امارت اسلامی را را برای حفظ صلح پایدار ترجیح میدهند.

علاوه بر این ۸۱ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که یک ساختار متمرکز دولت بهترین گزینه پس از توافق صلح است در حالی که تنها ۱۰ درصد گفته اند که پس از توافق صلح، امیرالمومنین را به عنوان رییس دولت در افغانستان می پذیرند.

در همین حال ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که ظلم طالبان برای آنها نگران کننده است، در حالی که ۴۹،۵ درصد از پاسخ دهندگان در سراسر کشور گفته اند که هیچ یک آنها خدمات طالبان (عدالت اجتماعی، امنیت، انضباط و فرصت اقتصاد) را نمی‌خواهند.

اما ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان در جنوب افغانستان گفته اند که آنها فرصت های اقتصادی را که توسط طالبان ارایه شده می‌پسندند.

از سوی هم ۶۲ درصد دیگر از پاسخ دهندگان گفته اند که شخصا عضوی از گروه طالبان را نمی شناسند و ۴۰ درصد آنان گفته اند که نمی دانند چه کسی گروه طالبان را رهبری می کند.

اکثریت پاسخ دهندگان به جمهوری اسلامی افغانستان اعتماد داشته و گفته اند که امنیت آنها توسط دولت تامین میشود، در حالی که ۶۸،۴ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که برای حل اختلافات خود به دولت در تماس می شوند.

در همین حال ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان از عقب نشینی نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده و ۴۲ درصد گفته اند که آنها با ادامه حضور نیروهای بین المللی پس از توافق صلح موافق هستند.

بر اساس یافته‌های این انستیتوت سطح حمایت از حضور نیروهای بین المللی در افغانستان پس از توافق صلح در مناطق شرقی، مرکزی و جنوب شرقی کشور بیشتر بوده است.

هرچند که درصد طرفداران حضور امریکایی ها متفاوت بوده اما ۳۵ درصد گزارش داده اند که حضور نیروهای امریکایی در زندگی آنها تاثیر مثبتی داشته است.

همچنان ۵۶ درصد اشتراک کنندگان با یک انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام  یا تشکیل دولت موقت پس از امضای توافق نامه صلح موافق این بوده اند.

با این حال تقریبا ۴۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که در صورت داشتن فرصت کشور را ترک می کنند.

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!