Connect with us

رویداد های اخیر

نظامیان امریکایی: توافقنامه دوحه عامل اصلی فروپاشی حکومت قبلی است

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۸, ۱۴۰۰)

مقام‌های ارشد وزارت دفاع امریکا که در نشست کانگرس آن کشور سخنرانی میکرد توافقنامه دوحه را عامل اصلی فروپاشی حکومت قبلی و نیروهای امنیتی پیشین افغانستان میدانند.

جنرال  کنت مک‌کنزی، قومندان قوای مرکزی امریکا، می گوید امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخرب بر نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان داشت و ریشه فروپاشی حکومت افغانستان را کلید زد.

جنرال مک کنزی در این باره گفت:” امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخربی بر دولت و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان داشت و بیش از هر چیزی تاثیر روانی آن بیشتر بود. ما تاریخ مشخصی را برای خروج نهایی کردیم و آن‌ها دریافتند که چی وقت تمام کمک‌ها خاتمه می‌یابند.”

در همین حال، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، نیز می پذیرد که علت اصلی وضعیت پیش آمده در افغانستان امضای توافقنامه دوحه بوده است.

به گفته‌ای آستین با امضای توافقنامه دوحه حملات هوایی بر امارت اسلامی متوقف شد و ختم این حملات باعث تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان شد.

آستین در این باره گفت:”توافق دوحه در حقیقت باعث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغان گردید، و این کاملاً برای تعداد زیادی نا امید کننده بود که نیروهای امنیتی به چه تعداد، برای کی و چه هدف باید بجگند.”

مقام‌های پنتاگون اما باور دارند که جنگ بیست ساله در افغانستان یک شکست راهبردی بوده است.

مارک میلی، رییس لوی درستیزان امریکا، در این باره گفت:”تسخیر افغانستان به دست طالبان حفاظت از جان آمریکایی‌ها در برابر حملات تروریستی را سخت تر خواهد کرد. شکست در جنگ افغانستان حاصل ۲۰ روز یا حتی ۲۰ ماه آخر جنگ نبوده بلکه نتیجه مجموعه ای از تصمیم‌های استراتیژیک از مدت‌ها قبل بوده است.”

توافق دوحه که میان امریکا و امارت اسلامی، دوسال پیش امضا شد دارای ضمایمی بود که هرگز همگانی نشد.

بر بنیاد این توافق امارت اسلامی، تعهد کرده بود که با گروه‌ القاعده روابط خود را قطع میکند و همچنان از اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر حملات راه اندازی خواهد شد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!