Connect with us

رویداد های اخیر

مینا خیری به خاک سپرده شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۵, ۱۴۰۰)

پیکرهای مینا خیری گرداننده برنامه های رادیویی و تلویزیونی شبکه های آریانانیوز و آریانا و مادرش امروز در شهر کابل به خاک سپرده شدند.

خانم خیری شام روز پنجشنبه در پی انفجار در مربوطات حوزه ششم کابل با مادرش جان باخت و یک خواهرش نیز به گونه  شدید. زخمی شد.

مرگ خانم خیری و مادرش به سوختگی زیاد پس آزمایش دی‌ان‌ای تایید شد.

محمد داوود از نزدیکان مینا خیری میگوید:” بس است، به لحاظ خدا بس است. مردم تباه شد. همه روزه ما دست و پای مردم جمع می‌کنیم.”

پدر مینا خیری که بغض گلویش را می‌فشارد کشته شدن دختر و خانمش را پرسش بر انگیز میداند. او نه از حکومت توقعی دارد و نه هم خواستی؛ اما از کسانی که دست به چنین اقدام می‌زند می‌خواهد که به کشتار غیر نظامیان پایان دهد.

عارف خیری پدر مینا میگوید: ” از حکومت هیچ توقعی نداریم، مانند ما چندین خانواده در سوگ نشسته است. سالها از طریق رسانه ها شنیدیم، تمام گپ ها تکراری شده است.”

محمد پسر مامای مینا خیری میگوید:”هر روز ما شاهد از دست دادن عزیزان مان استیم. این یک خبر بسیار تکان دهنده است. اگر جلو این حملات گرفته نشود مردم خود برای تامین امنیت دست به کار خواهند شد.”

بر اساس آمارهای رسمی در جریان سال جاری ۱۲ خبرنگار به شمول مینا خیری در حملات گوناگون جان باخته اند.

خبرنگاران  می‌گویند که چنین حملات جلو کار آنان را گرفته نمی‌تواند.

شریف حسنیار رییس تلویزیون آریانا نیوز میگوید:” هرچند جان باختن مینا خیری یکی از همکاران ما، همه راه اندوهگین ساخته، اما چنین رویدادها جلو کار ما را گرفته نمی‌تواند. ما به کار مان ادامه می‌دهیم.”

در همین حال سرپرست سفارت امریکا نیز جان باختن مینا خیری را تسلیت گفته و خواهان اقدامات سریع برای حفاظت از خبرنگاران شده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز در پیامی گفته است که هراس افگنان با قتل غیر نظامیان اوج وحشت و جنایت شان را به نمایش می گذارند.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!