Connect with us

رویداد های اخیر

مقام‌های پاکستانی از کشف و ضبط سلاح‌های امریکایی در گذرگاه تورخم خبر دادند

چندی پیش اسلام‌آباد گفته بود که شبه‌نظامیان با استفاده از سلاح‌های امریکایی باقی مانده در افغانستان علیه نیروهای امنیتی پاکستان حمله می‌کنند.

منتشر شده

در

یک مقام اطلاعاتی پاکستان در گذرگاه تورخم می‌گوید که نیروهای این کشور یک موتر حامل سلاح‌های امریکایی قاچاق شده از افغانستان را کشف و ضبط کرده‌اند.

دمیدیالاین، روز دوشنبه (۲۳ میزان) گزارش داده که این تجهیزات شامل تفنگ‌های تهاجمی ام۴، تفنگچه، ابزار دید در شب و هزاران مرمی است.

براساس گزارش، این سلاح‌ها در یک موتر لاری حامل سبزی جابه‌جا شده بود.

مقام‌های پاکستان ارزش مجموعی سلاح‌های قاچاق شده را ۱۲۶هزار و ۳۵۴ دالر امریکایی تخمین زده‌اند.

طبق اطلاعات، در پیوند به قاچاق این تجهیزات نظامی راننده موتر و همکار وی بازداشت شده است.

براساس اطلاعات، این سلاح‌ها به هدف انتقال به شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان، از جمله تحریک طالبان پاکستانی (TTP) قاچاق شده بود.

چندی پیش اسلام‌آباد گفته بود که شبه‌نظامیان با استفاده از سلاح‌های امریکایی باقی مانده در افغانستان علیه نیروهای امنیتی پاکستان حمله می‌کنند.

امارت اسلامی تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

پیش از این مقام‌های امارت اسلامی قاچاق سلاح‌های امریکایی از افغانستان به پاکستان را رد کرده بودند.

گفتنی است که یک سال پس از خروج نیروهای امریکایی از کشور، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده بود که کشورهای عضو ناتو در جریان مأموریت‌شان به ارزش ۷.۲ میلیارد دالر تسلیحات و تجهیزات نظامی به نهادهای امنیتی افغانستان واگذار کرده‌اند.

پس از خروج امریکا از افغانستان، این مقدار سلاح و تجهیزات در اختیار امارت اسلامی قرار گرفته است.

چند ماه پیش هم دونالد ترمپ، رییس جمهور سابق امریکا و نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفته بود که پس از خروج ایالات متحده، افغانستان به بزرگ‌ترین مکان فروش تسلیحات باقی‌مانده از نیروهای امریکایی تبدیل شده است.

رویداد های اخیر

نشست دو روزه شانگهای در پاکستان آغاز شد

به گفته‌ای امارت اسلامی، کابل با بسیاری اعضای سازمان همکاری شانگ‌های روابط دوجانبه و بر اساس میکانیزم‌های مشخص دارد از این رو تلاش می‌کند تا در این‌گونه نشست‌ها حضور داشته باشد.

Published

on

در این نشست مقام‌های ارشد کشورهای عضو این سازمان اشتراک کرده اند. باوجودی که در این اجلاس، همکاری‌های منطقه‌ای در بخش امنیت و تجارت بحث می‌شود ولی افغانستان به عنوان عضو ناظر دعوت نشده، هرچند که امارت اسلامی می‌گوید تلاش دارند تا در نشست بعدی این سازمان حضور داشته باشند.

به گفته‌ای امارت اسلامی، کابل با بسیاری اعضای سازمان همکاری شانگ‌های روابط دوجانبه و بر اساس میکانیزم‌های مشخص دارد از این رو تلاش می‌کند تا در این‌گونه نشست‌ها حضور داشته باشد.

بیست وسومین نشست روسای دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در پاکستان آغاز شد. نشستی که در آن مقام‌های رده اول و دوم کشورهای، ایران، چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ازبکستان و هند اشتراک کرده اند.

در این نشست روی همکاری‌ها در زمینه‌های امنیت، اقتصاد، تجارت، محیط زیست، روابط اجتماعی و روابط فرهنگی و همچنان بودجه‌ای این سازمان بحث صورت می گیرد.

عقیل ملیک، مشاور نخست صدراعظم پاکستان می‌گوید که: «به نظر من نشست همکاری شانگهای یک قالب خوب برای رسیدن به اهداف بزرگ است و همچنان راهی است که بتوانیم اشتراکات خویش را پیدا کرده و آنان را برای بهبود امنیت، ثبات و اقتصاد در منطقه افزایش بدهیم. این‌ها همه می‌تواند از راه بهبود ثبات منطقه‌ای حاصل شود که اعضای این سازمان می‌تواند کمک کنند به آن دست یابیم.»

این نشست که زیر سایه تدابیر شدید امنیتی برگزار شده، مکتب‌ها و کسب و کار برای سه روز در اسلام آباد متوقف شده اند. از سویی هم افغانستان که عضو ناظر این سازمان است مقام‌های پاکستانی گفته اند که در سه سال گذشته عضویت افغانستان غیر فعال بوده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

پیمان امنیت جمعی در نزدیکی سرحد افغانستان تمرینات نظامی برگزار می‌کند

ین رزمایش نظامی که از چهار روز پیش در مرکز آموزشی حرب میدان تاجیکستان در نزدیکی سرحد افغانستان آغاز شده؛ روز دوشنبه (۲۳ میزان) پایان یافت.

Published

on

سازمان پیمان امنیت جمعی از برگزاری تمرینات نظامی به منظور مقابله با گروه‌های مسلح در نزدیکی مرز با افغانستان در تاجیکستان برگزار شده است.

بر بنیاد گزارش، این رزمایش نظامی که از چهار روز پیش در مرکز آموزشی حرب میدان تاجیکستان در نزدیکی سرحد افغانستان آغاز شده؛ روز دوشنبه (۲۳ میزان) پایان یافت.

پیمان امنیت جمعی گفته که در این تمرینات مبارزه با گروه‌های مسلح که قصد حمله دارند تمرین می‌شود.

این سازمان ویدئویی از اعزام نظامیان خود به تاجیکستان را منتشر کرده که در آن انواع تانک‌ها و موترهای نظامی دیده می‌شود.

این در حالیست که روسیه و کشورهای آسیای میانه از گسترش فعالیت گروه‌های افراطی در مناطق مرزی افغانستان نگران‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

گزارش جدید بانک جهانی: افغانستان در بین ۲۶ کشور فقیر جهان قرار دارد

گفتنی است که بودجه مورد نیاز انجمن توسعه بین‌المللی هر سه سال یک‌بار از سوی کشورهای عضو بانک جهانی فراهم می‌شود.

Published

on

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۲۳ میزان)، به نقل از گزارش تازه بانک جهانی نگاشته است که بیش‌ترین کشورهای کم درآمد در جنوب صحرای افریقا، از اتیوپی گرفته تا چاد و کانگو هستند.

براساس این گزارش، افغانستان و یمن نیز شامل این فهرست هستند.

در گزارش بانک جهانی آمده است که حدود ۴۰ درصد از مردم فقیرترین جهان در این کشورها زندگی می‌کنند.

این نهاد افزوده که درآمد سالانه خانواده‌ها در کشورهای فقیر یک هزار و ۱۴۵ دالر تخمین زده شده است.

ایندرمیت گیل، کارشناس ارشد اقتصادی بانک جهانی، در این مورد گفته است: «زمانی که بسیاری از نهادهای بین‌المللی به سادگی از فقیرترین کشورها عقب‌نشینی کردند، انجمن توسعه بین‌المللی (IDA) راه نجات آنان بوده است.»

طبق اطلاعات، این کشورها از سال ۲۰۰۶ میلادی به این‌سو بدهکار و از آفات طبیعی آسیب‌پذیر هستند.

بانک جهانی شرایط جاری در کشورهای فقیر را بدتر از زمان شیوع ویروس کروناعنوان کرده است.

این گزارش یک هفته پیش از برگزاری نشست‌ سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن نشر شده است.

قرار است تا چند روز دیگر نشست بزرگی از سوی انجمن توسعه بین‌المللی (IDA) به‌منظور تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن فقر شدید و جمع‌آوری ۱۰۰ میلیارد دالر به هدف رسیدگی به کشورهای فقیر در واشنگتن برگزار شود.

گفتنی است که بودجه مورد نیاز انجمن توسعه بین‌المللی هر سه سال یک‌بار از سوی کشورهای عضو بانک جهانی فراهم می‌شود.

این نهاد سال ۲۰۲۱ حدود ۹۳ میلیارد دالر برای رسیدگی به کشورهای فقیر جمع‌آوری کرده بود.

این در حالی است که پس از تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، به دلیل کاهش کمک‌های بین‌المللی، اقتصاد خانواده‌ها در کشور به‌شدت کاهش یافته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!