Connect with us

اخبار ساحوی

معترضان خشمگین در پاکستان یک مرد را به اتهام آتش زدن قرآن کشتند

به گفته منبع، پولیس برای متفرق کردن مردم فیرهای هوایی انجام داد که باعث تحریک بیشتر جمعیت شد. معترضان این مرد را بیرون کشیدند و او را با چوب زدند و کشتند.

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

مقامات پاکستانی اعلام کرده اند که یک مرد پاکستانی متهم به آتش زدن قرآن روز پنجشنبه توسط گروهی از معترضان خشمگین کشته شد.

این حادثه در ساحه مدین ایالت خیبرپختونخوا رخ داده است.

یک منبع پولیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که باشندگان محل مرد متهم را بازداشت کردند و سپس پولیس مداخله نمود و او را به حوزه برد؛ اما مردم با تشویق مساجد، در نزدیکی حوزه تجمع نموده و به سوی حوزه سنگ پرتاب کردند.

به گفته منبع، پولیس برای متفرق کردن مردم فیرهای هوایی انجام داد که باعث تحریک بیشتر جمعیت شد. معترضان این مرد را بیرون کشیدند و او را با چوب زدند و کشتند.

این منبع افزود که بعداً عده‌ای روی بدن او تیل ریختند و آن را به آتش کشیدند.

یک مقام محلی با تایید این حادثه گفته است که پس از کشتن این مرد، معترضان خشمگین شروع به سنگسار پولیس نموده و آنها را مجبور به ترک حوزه کردند.

به گفته این مقام، وضعیت در منطقه همچنان متشنج است و معترضان جاده اصلی را مسدود کرده اند.

اخبار ساحوی

انتخابات ریاست جمهوری ایران رسماً آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: )

روند برگزاری انتخابات چهاردهمین دور ریاست جمهوری ایران از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه، ۸ سرطان) با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که در کنار آغاز رأی‌گیری در سفارت ایران در نیوزلند، صندوق‌های رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در دو شهر دیگر نیوزلند نیز گذاشته شده است.

شهروندان ایرانی خارج از این کشور نیز می‌توانند با پاسپورت معتبر به نامزد دل‌خواه‌شان رأی دهند.

پیش از این علی‌رضا محمودی، مسوول برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران در خارج از این کشور گفته بود که اولین نقطه آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران در نیوزیلند خواهد بود.

در چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برای به‌دست‌آوردن کرسی ریاست جمهوری این کشور با هم رقابت می‌کنند.

Continue Reading

اخبار ساحوی

به‌شمول خواهر رئیس گروه حماس دست‌کم ۲۴ فلسطینی در حملات هوایی اسرائيل در غزه کشته شدند

در خان یونس نیز منابع صحی گفتند که حملات توپخانه‌ای تانک‌های اسرائیلی چندین نفر را در یک کمپ چادری در غرب این شهر زخمی کرد.

Published

on

(Last Updated On: )

مقام‌های صحی غزه و منابع در شفاخانه گفتند که نیروهای اسرائیلی در سه حمله هوایی جداگانه، در ساعات اولیه روز سه‌شنبه دست‌کم ۲۴ فلسطینی را در شهر غزه (شمال باریکه غزه) کشتند. یکی از کشته‌شدگان خواهر اسماعیل هنیه، رئیس گروه اسلام‌گرای شبه‌نظامی حماس بود.

به گزارش رویترز ساکنان منطقه می‌گویند که تانک‌های اسرائیلی همچنین در طول شب، در عمق مناطق غربی رفح در جنوب باریکه غزه، چندین خانه را منفجر کردند.

به گفته منابع صحی، دو مورد از حملات هوایی اسرائیل دو مکتب در شهر غزه را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۴ نفر شد. حمله دیگری به خانه‌ای در اردوگاه شاطی (ساحل)، یکی از هشت اردوگاه تاریخی پناهندگان نوار غزه، ۱۰ نفر دیگر را کشت.

خانه هدف قرار گرفته شده در اردوگاه شاطی متعلق به خاندان هنیه، رئیس سیاسی گروه حماس است که مقر گروهش در قطر است. اعضای خانواده هنیه و منابع صحی گفتند که یکی از خواهران هنیه به همراه سایر بستگانش کشته شدند.

بسیاری از بستگان هنیه از جمله سه پسرش را از ۷ اکتبر به این سو در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. هنیه پس از حمله حماس به جنوب اسرائيل که باعث کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر طبق آمار اسرائيل شد، ابراز خوشحالی کرد و تصاویری از «سجده شکر» او در رسانه‌های ایران نیز منتشر شد. آن حمله جنگ کنونی در غزه را رقم زد.

اردوی اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آن شبه‌نظامیانی را در شهر غزه هدف قرار داده‌اند که در برنامه‌ریزی حملات به اسرائیل نقش داشته‌اند. این ستیزه جویان شامل برخی از کسانی بودند که در نگه داشتن گروگان‌ها و یا همچنین حمله فرا مرزی حماس در ۷ اکتوبر شرکت کرده بودند.

در بیانیه اردوی اسرائيل آمده است که نیروی هوایی این کشور به دو ساختمان «تروریست‌های حماس» در شاطی و درج تفاح در شمال نوار غزه حمله کردند. اردو اسرائیل گفت «تروریست‌ها از داخل مکاتبی که حماس از آنها به عنوان پوششی برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کرد فعالیت می‌کردند.»

حماس استفاده از امکانات غیرنظامی مانند مکاتب و شفاخانه‌ها را برای اهداف نظامی انکار می‌کند.

این گروه حملات به دو مکتب و خانه در اردوگاه شاطی را «قتل عام» توصیف کرد.

به طور جداگانه، شاخه‌های مسلح حماس و گروه‌ هم‌پیمان آن، «جهاد اسلامی» در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اعضای آن‌ها بمب‌های راکتی را در شبانه روز به سمت نیروهای اسرائیلی در شرق رفح پرتاب کردند.

در خان یونس نیز منابع صحی گفتند که حملات توپخانه‌ای تانک‌های اسرائیلی چندین نفر را در یک کمپ چادری در غرب این شهر زخمی کرد.

سازمان پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد اعلام کرد هرج و مرج در غزه در حال شکل گیری است، چرا که گروه‌های قاچاق در غزه شکل گرفته است و این امر بر مشکلات ارسال کمک‌ها می‌افزاید.

یک ناظر جهانی گرسنگی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که خطر بالای قحطی در سراسر نوار غزه همچنان ادامه دارد، چرا که درگیری‌ها بدون وقفه ادامه دارد و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه همچنان محدود است.

حماس می‌گوید هر توافقی باید به جنگ پایان دهد. اما اسرائیل می‌گوید که تنها با توقف موقت در نبرد موافقت می‌کند چرا که می‌خواهد حماس را ریشه کن کند. حماس از سوی برخی کشورها از جمله امریکا، گروهی تروریستی معرفی شده است.

 

 

 

خبرهای مرتبط: 

 

 

کربی حمله اسرائيل بر رفح را با بمباران امریکا در افغانستان و عراق تشبیه کرد

 

 

تشدید حملات اسرائیل در رفح منجر به کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی شد

Continue Reading

اخبار ساحوی

انتخابات ریاست جمهوری ایران تحت سلطه «وفاداران» به خامنه‌ای

 خامنه‌ای از هیچ نامزدی علناً حمایت نکرده است. با این حال، یحیی رحیم صفوی، مشاور او از رای دهندگان خواسته است که «رئیس جمهوری را انتخاب کنند که دیدگاه‌هایش با دیدگاه‌های رهبر معظم در تضاد نباشد.»

Published

on

(Last Updated On: )

رویترز در یک گزارش تحلیلی نوشت که نتیجه انتخابات کاملاً کنترول شده حکومتی، پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه چرخبال در ماه جوزا، بر «جانشینی علی خامنه‌ای، تصمیم گیرنده ارشد [حکومت] ایران تاثیر می‌گذارد.»

 با توجه به اینکه رهبر جمهوری اسلامی در حال حاضر ۸۵ سال دارد، این احتمال وجود دارد که «رئیس جمهور بعدی از نزدیک درگیر روند نهایی انتخاب جانشین خامنه‌ای باشد.»

 بنابراین روند این انتخابات حکومتی کنترول شده، باید تضمین کند نامزدهای مشترک با دیدگاه‌های وفادار به علی خامنه‌ای، بر رقابت‌های ریاست جمهوری تسلط دارند.

 گزارش رویترز می‌افزاید؛ این انتخابات همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای به دلیل درگیری اسرائیل و حماس، افزایش فشار غرب بر ایران به دلیل پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای‌اش و افزایش نارضایتی داخلی بر سر بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

 با این حال، مساله «جانشینی قریب‌الوقوع خامنه‌ای به‌شدت ضدغرب، نگرانی اصلی در میان نخبگان روحانی ایران است.»

 شورای نگهبان، «هیات تندرو» متشکل از روحانیون و حقوقدانان همسو با خامنه‌ای، به تعبیر رویترز پنج نامزد «تندرو» و یک نامزد «میانه رو» از میان ۸۰ نفر اولیه را تایید کرده است.

 در میان «تندروها» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و از قوماندانان سابق سپاه پاسداران و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای، برجسته‌اند.

 تنها نامزد به تعبیر رویترز «میانه رو»، مسعود پزشکیان، از اردوگاه «اصلاح طلبان ایران که از نظر سیاسی به حاشیه رانده شده‌اند» حمایت می‌کند.

 خامنه‌ای از هیچ نامزدی علناً حمایت نکرده است. با این حال، یحیی رحیم صفوی، مشاور او از رای دهندگان خواسته است که «رئیس جمهوری را انتخاب کنند که دیدگاه‌هایش با دیدگاه‌های رهبر معظم در تضاد نباشد.»

 صفوی، قوماندان سابق سپاه گفت: «مردم باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که خود را نفر دوم بداند… رئیس جمهور نباید تفرقه ایجاد کند.»

 رویترز می‌نویسد؛ در حالی‌که نقش رئیس جمهور دارای وجهه بین المللی بالایی است، قدرت واقعی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است، که در مورد مسائل دولتی مانند سیاست خارجی یا هسته‌ای حرف آخر را می‌زند و همه شاخه‌های دولت، اردو، رسانه‌ها و بخش عمده منابع مالی را کنترول می‌کند.

 این گزارش می‌نویسد که «رئیسی به عنوان جانشین بالقوه خامنه‌ای تلقی می‌شد» و مرگ ناگهانی او باعث ایجاد مسابقه‌ای در میان تندروها شده است که به‌دنبال تأثیرگذاری بر«انتخاب رهبر ارشد بعدی ایران» هستند.

 رویترز در ادامه این گزارش می‌نویسد؛ یکی از منابع ایرانی نزدیک به خامنه‌ای که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که رهبر انقلاب «در شرایطی که انسجام بین صاحبان قدرت ضروری است، درگیری‌های سیاسی را تحمل نمی‌کند.»

 این منبع آگاه گفت: «رئیس‌جمهوری که وفادار باشد و کاملاً با ولی فقیه همسو باشد و در عین حال از متحدان مورد اعتماد سپاه پاسداران نیز باشد، می‌تواند به طور قابل توجهی به انتقال بی‌وقفه قدرت کمک کند.»

 رویترز می‌افزاید؛ در حالی که انتظار می‌رود حامیان مذهبی نظام روحانی به تندروها رای دهند، «بسیاری از ایرانیان» ممکن است در میان گزینه‌های محدود انتخاباتی، نارضایتی از سرکوب مخالفان و خشم از بدتر شدن استانداردهای زندگی، رای خود را انتخاب کنند.

 شانس پزشکیان، که به شدت به خامنه‌ای وفادار است «به جذب میلیون‌ها رای دهنده عمدتاً جوان سرخورده که از سال ۱۳۹۹ در انتخابات خانه‌نشین شده‌اند و همچنین به انشعاب‌های مداوم میان پنج نامزد تندرو بستگی دارد.»

 رویترز در این گزارش تحلیلی می‌نویسد که با این حال «قدرت انتخاباتی اصلاح طلبان نامشخص است» زیرا برخی از رأی‌دهندگان بر این باورند که در دوران تصدی گذشته خود در قدرت، نتوانستند آزادی‌های بیشتری را ارائه کنند.

 ناآرامی‌های ناشی از مرگ مهسا امینی، زن جوان کرد در بازداشت در سال ۱۴۰۱، پس از آنکه «رهبران اصلاح‌طلب» از تظاهرکنندگانی که خواستار «تغییر رژیم» بودند، فاصله گرفتند، شکاف بین اصلاح طلبان و پایگاه قدرت آنها را آشکار کرد.

 رویترز می‌نویسد «ااصلاح طلبان به حکومت تئوکراتیک ایران وفادار مانده‌اند» اما از تنش زدایی با غرب، اصلاحات اقتصادی، آزادسازی اجتماعی و کثرت گرایی سیاسی «حمایت می‌کنند.»

 ناراضیان ایرانی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، با توزیع گسترده هشتگ «سیرک انتخاباتی» در شبکه اجتماعی ایکس، با این استدلال که مشارکت بالا به جمهوری اسلامی مشروعیت می‌بخشد، خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

 نرگس محمدی، ایرانی زندانی برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی از زندان اوین تهران گفت که این رای یک انتخابات «ساختگی» خواهد بود.

 او گفت که دولت برای حفظ قدرت بر سرکوب متکی بود و هدف آن از برگزاری انتخابات «حمایت از دموکراسی و حقوق مردم نیست، بلکه تقویت قدرت و استبداد است.»

 با این حال، سیاستمداران برجسته اصلاح‌طلب هشدار داده‌اند که مشارکت کم رای دهندگان به «تندروها» اجازه می‌دهد تا کنترل خود را بر تمام بازوهای دولت حفظ کنند.

 رویترز می‌افزاید؛ رئیسی در سال ۱۴۰۰ با مشارکت حدود ۴۹ درصدی به پیروزی دست یافت که کاهش قابل توجهی نسبت به ۷۰ درصد در سال ۱۳۹۶ و ۷۶ درصد در سال ۱۳۹۲ داشت.

 پنج نامزد «تندرو» تا حد زیادی از بحث درباره آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی خود اجتناب کرده‌اند، در حالی که مشکلات اقتصادی کشور را بدون ارائه برنامه‌های خاصی برای مقابله با بحران تأیید کرده‌اند.

 رویترز در پایان این گزارش می‌نویسد؛ پزشکیان، وزیر سابق صحت ۶۹ ساله «مدافع آزادی‌های اجتماعی است و از حقوق زنان و اقلیت‌های قومی» در جمهوری اسلامی سخن گفته است. او متعهد شده است که سیاست خارجی «عملگرایانه‌تری» را تقویت کند.

 اگر هیچ یک از نامزدها حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای از کل آرا، از جمله آرای سفید را کسب نکند، دور دوم بین دو نامزد برتر برگزار می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!