رویداد های اخیر

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد ریاست نشست دوحه درباره افغانستان را بر عهده خواهد داشت

در ۲ جولای در دوحه، دی کارلو و فرستادگان خاص قرار است با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان از جمله مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان دیدار کنند.

Published

on

(Last Updated On: )

نشست آینده دوحه به رهبری سازمان ملل متحد در مورد افغانستان به ریاست رزماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، به نمایندگی از آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلامیه‌ای سازمان ملل، در این نشست که برای ۳۰ جون و ۱ جولای برنامه ریزی شده است، چگونگی پیشبرد تعاملات بین المللی در مورد افغانستان به شیوه‌ای منسجم تر، هماهنگ تر و ساختاریافته تر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این نشست به دنبال مذاکرات دوحه در ماه می ۲۰۲۳ و فبروری ۲۰۲۴ انجام می‌شود.

مذاکرات دوحه گفتگوهای مستقیم میان فرستادگان خاص کشورهای منطقه و سراسر جهان و امارت اسلامی در مورد افغانستان را فراهم می کند. حدود ۳۰ کشور و مؤسسه بین المللی برای شرکت دعوت شده اند.

نشست دوحه همچنین در مورد ارزیابی مستقل در مورد تعامل با افغانستان که در نوامبر ۲۰۲۳ به شورای امنیت ارائه شده است، بحث خواهد کرد.

در ۲ جولای در دوحه، دی کارلو و فرستادگان خاص قرار است با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان از جمله مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان دیدار کنند.

رزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در گفتگوهای دوحه شرکت خواهد کرد.

دی کارلو پیش از این نشست گفت: «مذاکرات دوحه بخشی از یک فرآیند است. به یکباره‌گی نیستند. هدف نهایی این روند، صلح افغانستان با خود و همسایگانش است که به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شده و به تعهدات بین‌المللی خود، از جمله در مورد حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان و دختران، عمل کند.»

به گفته کارلو، در نشست‌های این هفته، چالش‌های متعدد پیش روی مردم افغانستان، همسایگان افغانستان و منطقه و جامعه بین‌المللی گسترده‌تر را مورد بحث قرار خواهیم داد. همچنین فرصتی برای دریافت راه‌ها برای تعامل اصولی بیشتر با مقامات عملی به نفع همه افغان ها وجود خواهد داشت.»

امارت اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد که ذبیح‌الله مجاهد، هیئت امارت اسلامی را در این نشست رهبری خواهد کرد.

 

 

خبرهای مرتبط:

 

 

 

ذبیح الله مجاهد هیات امارت اسلامی را در نشست دوحه رهبری خواهد کرد

 

 

 

سازمان ملل: افغانستان جز هفت کشور جهان است که هیچ زنی در کابینه‌اش حضور ندارد

Trending

خروج از نسخه موبایل