رویداد های اخیر

معاون سرمنشی سازمان ملل: امارت اسلامی بر تعهدات‌شان با جامعه جهانی عمل نکرده‌ است

Published

on

(Last Updated On: )

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های عاجل می‌گوید که امارت اسلامی بر تعهدات‌شان در زمینه تامین حقوق بشر عمل نکرده‌ است و جامعه جهانی دیگر امیدی از امارت اسلامی ندارد.

گریفیتس روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۵ جوزا) در افتتاحیه‌ای نشست توجیهی شورای امنیت گفته که امارت اسلامی پس از تسلط دوباره بر افغانستان، تعهداتی را در مورد تامین حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان به جامعه جهانی سپرده بود.

به گفته وی، امارت اسلامی به این تعهدشان عمل نکرده‌ و جامعه جهانی دیگر امیدی از امارت اسلامی ندارد.

گریفیتس افزوده است: «من از طرف سرمنشی به کابل رفتم تا به حاکمان جدید [امارت اسلامی] صحبت کنم. یک عمر در افغانستان به این صورت کار کرده بودم. ما در آن زمان امیدهایی داشتیم، در واقع تعهدات کتبی داشتیم که چگونه می‌توانیم با طالبان [امارت اسلامی] پیش برویم. این امیدها از بین رفته است.»

این مقام سازمان ملل تصریح کرده است که امارت اسلامی طی بیش از دو سال گذشته یکی پس از دیگر احکامی را علیه زنان و دختران در افغانستان صادر کرده‌ است.

گریفیتس که ماموریت وی در اخیر ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرده که جامعه جهانی به نماینده‌گی از مردم افغانستان روی مسایلی زیادی با امارت اسلامی به توافق نرسیده است.

با این حال، امارت اسلامی بارها گفته است که حقوق زنان در افغانستان مطابق شریعت اسلامی تأمین شده و هم‌چنان این موضوع یک مسئله داخلی است و کشورها نباید مداخله کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل