Connect with us

جهان

مجمع عمومی ملل متحد از درخواست فلسطین برای عضویت در این سازمان حمایت کرد

منتشر شده

در

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه با اکثریت آرا از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان حمایت کرد و گفت که فلسطین واجد شرایط پیوستن به این سازمان است و شورای امنیت باید به نحو مطلوب این موضوع را بررسی کند.

رای مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی، نظرسنجی جهانی از حمایت از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد بود – اقدامی که با آن عملاً فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته می‌شود. ایالات متحده ماه گذشته این موضوع را در شورای امنیت وتو کرده بود.

مجمع با ۱۴۳ رای موافق و ۹ رای مخالف - از جمله امریکا و اسرائیل - قطعنامه‌ای را در این باره تصویب کرد. ۲۵ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه «مشخص می‌کند که کشور فلسطین … باید به‌حیث عضو پذیرفته شود» و «توصیه می‌کند که شورای امنیت این موضوع را به نحو مطلوب بررسی کند.»

تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد با گذشت هفت ماه از جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه و در حالی که اسرائیل در حال توسعه شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی است که سازمان ملل متحد آن را غیرقانونی می‌داند، انجام می‌شود.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد پیش از رای گیری در مجمع گفت: «ما صلح می‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم. رای مثبت، رای به موجودیت فلسطین است، علیه هیچ کشوری نیست...این سرمایه گذاری در صلح است.»

او در اظهاراتی که مورد تشویق قرار گرفت، گفت: «رای دادن مثبت کار درستی است.»

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، «کشورهای دوستدار صلح» که تعهدات مندرج در این سند را می‌پذیرند و قادر و مایل به اجرای آن هستند، می‌توانند عضویت این سازمان را به‌دست آورند.

جهان

سویدن برای مهاجرانی که به کشورشان برگردند بیش از ۳۴ هزار دالر می‌دهد

Published

on

سویدن که سال‌ها به دلیل سیاست استقبال از مهاجران شناخته شده است، قصد دارد پیشنهاد نقدی خود را از ۹۷۸ دالر به حدود ۳۴ هزار دالر امریکایی برای کسانی که داوطلبانه به کشورشان باز می‌گردند، افزایش دهد.

سویدن اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۶ میلادی برای بازگشت داوطلبانه مهاجران پول نقدی تا ۳۵۰ هزار کرون سویدنی (معادل ۳۷۰۰۰ یورو/۳۴۰۰۰ دالر) در نظر گرفته شده است.

یوهان فورسل، وزیر مهاجرت سویدن گفت: «ما در میانه یک تغییر پارادایم در سیاست مهاجرت خود هستیم.»

در حال حاضر برای بازگشت داوطلبانه هر مهاجر بزرگسال حدود ۸۸۰ یورو و برای هر کودک ۴۴۰ یورو پرداخت می‌شود. فعلاَ حداکثر پاداش مالی برای هر فامیل بازگشت‌کننده ۳۵۰۰ یورو است.

لودویگ اسپلینگ، نماینده حزب راست افراطی دموکرات‌های سویدن گفت که پرداخت پاداش مالی از سال ۱۹۸۴ به این سو وجود داشته است، اما نسبتاً ناشناخته باقی مانده و «افراد محدودی از آن استفاده کرده اند.» به گفته او، افزایش این پاداش قرار است این وضعیت را تغییر دهد.

حکومت سویدن در حالی تصمیم به افزایش این پاداش مالی گرفته است که یک بررسی در ماه گذشته چنین افزایشی را توصیه نکرد. این بررسی که به سفارش حکومت انجام شده است، حاکی است که موثریت این طرح به میزانی نخواهد بود که هزینه‌های بالقوه آن را توجیه کند.

اولف کریسترسون، نخست وزیر محافظه کار سویدن، در سال ۲۰۲۲ با وعده کاهش مهاجرت و مبارزه با جرائم در کشورش قدرت را به دست گرفت. حکومت اقلیت او از سوی حزب دموکرات‌های سویدن حمایت می‌شود که در انتخابات پارلمانی با کسب ۲۰.۵ درصد آرا به دومین حزب قوی در این کشور تبدیل شد.

سویدن از سال ۱۹۹۰ به این سو شمار زیادی از پناهجویان به خصوص از کشورهای دچار جنگ و بحران مانند یوگسلاویای سابق، سوریه، افغانستان، سومالیا، ایران و عراق را پذیرش کرده است.

بعضی کشورهای دیگر اروپایی نیز برای بازگشت مهاجران به کشورهای شان کمک‌های مالی می‌دهند. به طور مثال دنمارک برای بازگشت هر نفر ۱۵ هزار دالر پرداخت می‌کند. ناروی حدود ۱۴۰۰ دالر، فرانسه ۲۸۰۰ دالر و آلمان ۲۰۰۰ دالر برای بازگشت داوطلبانه پرداخت می‌کنند.

 

Continue Reading

جهان

رویترز: موساد در ۵ هزار پیجر حزب‌ الله مواد منفجره کار گذاشته بود

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

Published

on

انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله تا کنون بیش از ۱۰ کشته و نزدیک به ۳ هزار زخمی به جا گذاشته است. خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده که اسرائیل ۵ هزار دستگاه پیجر را منفجر کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع بلند‌رتبه امنیتی در لبنان و یک منبع دیگر در گزارشی آورده است که سازمان اطلاعات و عملیات خاص اسرائیل، موساد ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه مواد منفجره‌ای را داخل ۵ هزار پیجر خریداری شده توسط حزب‌الله، کار گذاشته بود.

این عملیات که منجر به انفجار هزاران پیجر در سراسر لبنان شد و تعدادی کشته و مجروح به جا گذاشت بنا به گزارش رویترز، یک نقص امنیتی بی‌سابقه برای حزب‌ الله به شمار می‌رود.

به گفته یک منبع امنیتی لبنانی که نامش فاش نشده، پیجرهایی که حزب‌الله سفارش خرید آن‌ها را داده بود توسط یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» تهیه و به لبنان ارسال شده است.

مسئوولین این شرکت اما گفته‌اند که خود پیجرها را تولید نمی‌کنند بلکه شرکتی اروپایی با برند «گلد آپولو» سازنده این دستگاه‌ها است.

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان اما معتقدند که اسرائیل به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته و باید منتظر پاسخ انتقامی حزب‌الله باشد.

رویترز در گزارش خود به نقل از چندین منبع آورده است که به نظر می رسد این عملیات از ماه‌ها پیش طراحی شده بود.

بنا به این گزارش، حزب‌الله پیش‌تر برای ۵ هزار پیجر نزد شرکت تایوانی سفارش خرید داده بود که اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شدند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از این پیجرها که تنها پیام‌های متنی ارسال می‌کند به عنوان یک وسیله ارتباطی با تکنالوژی پایین استفاده می‌کردند تا از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

منبع بلند‌رتبه لبنانی نیز مدعی شده است که نهاد جاسوسی اسرائیل دستگاه‌های پیجر را در مرحله تولید دستکاری کرده است.

بنا به ادعای این منبع «موساد یک برد غیرقابل ردیابی حاوی مواد منفجره را که با ارسال کد فعال می‌شود و حتی با اسکنرها هم به سختی قابل تشخیص هستند از پیش داخل این دستگاه‌ها کار گذاشته است.»

این منبع افزود که ۳ هزار دستگاه از این پیجرها با ارسال پیام کدگذاری شده به صورت همزمان منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرام مواد منفجره در پیجرهای جدید خریداری شده جاسازی شده بود.

یکی از مقام‌های حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این انفجار‌ها «بزرگترین نقص امنیتی» این گروه از زمان آغاز درگیری‌های غزه میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتوبر گذشته بوده است که دامنه آن به مرزهای جنوبی لبنان نیز کشیده شده است.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با رویترز این انفجارها را «بزرگترین شکست اطلاعاتی و ضد جاسوسی حزب‌الله در دهه‌های اخیر» توصیف کرده است.

Continue Reading

جهان

هریس خواستار پایان جنگ در غزه و عدم اشغال مجدد سرزمین‌های فلسطینی شد

هریس تاکید کرد که اسرائیل نباید پس از پایان جنگ تقریباً یک ساله، منطقه تحت محاصره فلسطین را دوباره اشغال کند.

Published

on

 کامالا هریس، معاون جو بایدن رییس جمهور و نامزد دموکرات ریاست‌جمهور امریکا، روز سه شنبه (۲۷سنبله) خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه و عدم اشغال مجدد سرزمین‌های فلسطینی شد.

وی تاکید کرد که اسرائیل نباید پس از پایان جنگ تقریباً یک ساله، منطقه تحت محاصره فلسطین را دوباره اشغال کند.

او که در فیلادلفیا برای انجمن ملی روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست صحبت می‌کرد، خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، راه‌کار دو کشوری و ایجاد ثبات در خاورمیانه به‌گونه‌ای شد که ایران را قدرتمند نکند.

هریس، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «ما آشکارا اعلام کرده ایم که یک توافق باید به نفع همه در منطقه انجام شود.»

وزارت صحت فلسطین تازه‌ترین آمار قربانیان نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ تاکنون، ۴۱ هزار و ۲۵۲ نفر در این منطقه جان باخته اند.

واشنگتن قرار است طرح پیشنهادی اصلاح شده‌ای را برای توافق آتش بس در غزه به طرف‌های مصری و قطری ارائه کند.

در حال حاضر یکی از مهمترین نکات مورد اختلاف، اصرار صدراعظم اسرائیل بر اشغال محور فیلادلفیا در مرز غزه و مصر است و این درحالی است ‌که حماس بر عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیل از این منطقه اصرار دارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!