جهان

مارک روته جانشین استولتنبرگ به عنوان رئیس عمومی ناتو می‌شود

استولتنبرگ، سرمنشی ناتو چندین بار دوره ریاست خود را تمدید کرده است. این مرد نارویی حالا می‌خواهد در ماه اکتبر پس از یک دهه در راس ائتلاف نظامی، پست خود را رها کند.

Published

on

(Last Updated On: )

به نقل از روزنامه هامبورگر ابند بلات آلمان، علاوه بر سلواک، پولند هم اکنون می‌خواهد از مارک روته هالندی به عنوان سرمنشی جدید ناتو حمایت کند. ویکتور اوربان، صدراعظم پولند، این موضوع را روز سه شنبه در شبکه ایکس خود اعلام کرد.

روته در نشستی در بروکسل به اوربان اطمینان داد که از توافقی که پولند با ینس استولتنبرگ، سرمنشی فعلی ناتو به دست آورده بود، حمایت خواهد کرد. بر این اساس، هیچ کارمند پولندی نباید در فعالیت‌های ناتو در اوکراین شرکت کند. علاوه بر این، هیچ بودجه پولندی نباید برای حمایت از این فعالیت‌ها استفاده شود.

اوربان توضیح داد، از آنجایی که روته نیز به عنوان رئیس جدید ناتو از این توافق حمایت خواهد کرد، پولند آماده حمایت از درخواست روته برای این عهده داری این مقام در این ائتلاف نظامی است.

سلواک هم قبلاً در این زمینه چراغ سبز نشان داده بود. “پیتر پلگرینی” ،رئیس جمهور سلواک در این باره گفت: «پس از گفتگوی نهایی با مارک روته و مشوره با دولت سلواکی، این کشور می‌تواند مارک روته را به عنوان رئیس ائتلاف نظامی ناتو معرفی کند.

تنها چیزی که حالا کم است حمایت رسمی رومانیا است که کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور آن در ماه مارچ اعلام کرد که او نیز برای این پست عالی کاندید شده است.

بهر حال ناتو به دنبال یک رئیس جدید است. دوره ریاست استولتنبرگ به عنوان سرمنشی ناتو چند ماه دیگر به پایان می‌رسد. در این میان “مارک روته” نامزد هالندی بسیار برای عهده داری این سمت محبوب است.

استولتنبرگ، سرمنشی ناتو چندین بار دوره ریاست خود را تمدید کرده است. این مرد نارویی حالا می‌خواهد در ماه اکتبر پس از یک دهه در راس ائتلاف نظامی، پست خود را رها کند. سرمنشی ناتو معمولا با اجماع منصوب می‌شود و بنابراین نیاز به حمایت تمام ۳۲ عضو این ائتلاف نظامی دارد. بسیاری از کشورها قبلاً از روته، صدراعظم هالند حمایت کرده اند.

 

 

خبرهای مرتبط: 

 

توافق امنیتی ۱۰ ساله امریکا و اوکراین

 

 

دبیر کل ناتو: در صورت حمله روسیه به اوکراین نیروی رزمی اعزام نمی‌کنیم

Trending

خروج از نسخه موبایل