Connect with us

تجارت

قزاقستان برای احداث خط آهن تورغندی-سپین‌بولدک اعلام آمادگی کرد

سیریک ژومانگارین، معاون صدراعظم می گوید که قزاقستان آماده است که تجهیزات و وسایل لازم برای ساخت خط‌آهن میان تورغندی و سپین‌بولدک را فراهم کند.

منتشر شده

در

قزاقستان برای همکاری در احداث خط‌آهن میان بندرهای تورغندی هرات و سپین‌بولدک کندهار ابراز آمادگی کرد.

در اعلامیه‌ای که روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۳اسد) از سوی حکومت قزاقستان منتشر شد، آمده است که سیریک ژومانگارین، معاون صدراعظم این کشور، روز دوشنبه پس از ملاقات با مومیتان چاکی‌یف، رئیس ترانسپورت و مواصلات، اعلام کرد که قزاقستان علاقه‌مند است با همکاری ترکمنستان، شاهراه بین‌المللی شمال-جنوب را احداث کند.

او افزود قزاقستان آماده است که تجهیزات و وسایل لازم برای ساخت خط‌آهن میان تورغندی و سپین‌بولدک را فراهم کند.

تجارت

کار ساخت سب استیشن ۲۵۲ میگاولت امپیر تره خیل در کابل آغاز شد

این پروژه ها توسط شرکت‌های داخلی با سرمایه گذاری مجموعی ۱۸.۷ میلیون دالر اجرا و پس از تکمیل آن مشکل برق دوصد و پنجاه هزار مشترک و پارک های صنعتی رفع می‌شود.

Published

on

کار ساخت سب استیشن ۲۵۲ میگاولت امپیر تره خیل در کابل و پروژه انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت از چمتله به این سب استیشن با حضور مقامات بلندپایه امارت اسلامی آغاز شد.

این پروژه ها توسط شرکت‌های داخلی با سرمایه گذاری مجموعی ۱۸.۷ میلیون دالر اجرا و پس از تکمیل آن مشکل برق دوصد و پنجاه هزار مشترک و پارک های صنعتی رفع می‌شود.

معاون سیاسی ریاست الوزرا در مراسم افتتاح این پروژه ها امروز (یکشنبه) گفت که کنترول آب های افغانستان، تامین آب، تولید انرژی بادی، خورشیدی و حرارتی و توسعه زراعت از اولویت های امارت اسلامی است و این اقدام به ضرر هیچ همسایه و هیچ کشور دیگری نیست. او هم‌چنان افزود که خاک افغانستان برضد هیچ کشوری استفاده نشده و جهان نیز خواهان تعامل با امارت اسلامی است.

او گفت: «جهان این را درک کرده که یک افغانستان باثبات و خودکفا تنها با موجودیت امارت اسلامی ممکن خواهد بود. امارت اسلامی در عمل ثابت کرده است که از خاک افغانستان هیچ کسی ضرر نمی‌بیند و امروز جهان علاقه‌مند همکاری و تعامل با افغانستان است.»

از سویی هم، مسوولان شرکت برشنا اعلام کردند که دو پروژه انتقال برق ۲ هزار میگاوات برق از ترکمنستان و ازبکستان جریان دارد و با تطبیق آن مشکل کمبود برق در داخل کشور حل و پارک های صنعتی هم از برق ۲۴ ساعته برخودار خواهند شد.

عبدالباری عمر، رئیس شرکت برشنا گفت: «با عملی شدن این پروژه ها برای همه صنعتکاران، تاجران و خانه های رهایشی در کابل برق ۲۴ ساعته فراهم خواهد شد.»

در همین حال نمایندگان بخش خصوصی می‌گویند که با تطبیق این پروژه مشکلات کمبود برق صنعت کاران حل خواهد شد. آنان همچنان از سرمایه گذاران افغان در خارج می‌خواهند که به کشور برگردند و سرمایه گذاری کنند.

به گفته‌ وزارت انرژی و آب، به زودی یک بند بزرگ آب در زابل به بهره برداری سپرده می شود؛ اعمار بند پشدان نیز تکمیل شده و تصفیه حساب برای واگذاری بند شاه و عروس کابل در جریان است که در نتیجه آن آب آشامیدنی ۲۰ هزار خانواده در شهر کابل تامین، هزاران هکتار زمین آبیاری و ۲ میگاوات برق تولید خواهد شد.

Continue Reading

تجارت

منصور با رئیس یک شرکت هندی در باره تسلیم دهی سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی گفتگو کرد

با تکمیل کار سب استیشین ارغندی و وصل شدن لین آن، برق کابل و ۱۲ ولایت دیگر تامین خواهد شد اما تکمیل کار این پروژه، دو سال را در بر می‌گیرد.

Published

on

سرپرست وزارت انرژی و آب با رئیس یک شرکت هندی درباره تحویل دهی سب‌استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی دیدار و گفتگو کرده است.

عبداللطیف منصور به مسوولان این وزارت دستور داده تا برای تحویل و چگونگی انتقال ترانسفارمرهای سب‌استیشن آمادگی‌های لازم را بگیرند.

با تکمیل کار سب استیشین ارغندی و وصل شدن لین آن، برق کابل و ۱۲ ولایت دیگر تامین خواهد شد اما تکمیل کار این پروژه، دو سال را در بر می‌گیرد.

امان‌الله غالب، رئیس پیشین شرکت برشنا می‌گوید: «ظرفیت این لین در حدود یک هزار میگاوات برق است. این می تواند برق ترکمنستان و ازبکستان را مستقیماً به کابل انتقال دهد و از کابل می‌تواند برق ولایت های مشرقی، جنوبی و حتی مرکزی را تامین کند.»

به باور آگاهان، هرگاه کار پروژه انتقال لین ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان تکمیل شود، حدود ۱ هزار میگاوات برق دیگر وارد افغانستان می‌شود و این برق تا جایی مشکلات مردم را در پایتخت و ولایت های دیگر حل خواهد کرد.

امین‌الله احساس، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «مشکل اینست که بخش زیادی از انرژی افغانستان از کشورهای همسایه تامین می‌شود و هرگاه این کشورها در داخل به انرژی نیاز داشته باشند، انرژی افغانستان را قطع می‌کنند و خانه ها و فابریکات با کمبود قابل ملاحظه برق مواجه می‌شوند.»

افغانستان با وجودی که منابع وافر در بخش تولید برق دارد اما بخش بزرگ برق مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد می‌‌کند و سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر را به کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ایران و ترکمنستان پرداخت می‌کند.

Continue Reading

تجارت

ملا برادر: افتتاح مرکز تجارت بین المللی ترمذ، فصل جدیدی از مشارکت افغانستان و ازبکستان است

معاون اقتصادی رئیس الوزرا تصریح کرد که این مرکز فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مناسبات تجارتی و کاری را در هر دو کشور افزایش می‌دهد، مارکیت جدیدی برای محصولات و تولیدات ایجاد می‌شود و رشد اقتصادی کلی سرعت خواهد یافت.

Published

on

معاون اقتصادی رئیس الوزرا در مراسم افتتاح یک مرکز تجارت بین المللی در شهر ترمذ ازبکستان امروز (پنجشنبه) گفت که افتتاح این مرکز، فصل جدیدی از دوستی، همکاری و مشارکت دو کشور است که زمینه رفاه و توسعه دراز مدت را برای ساکنان هر دو کشور مساعد می سازد.

طبق خبرنامه دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا، ملا عبدالغنی برادر در این مراسم گفت که با افتتاح این مرکز، امکانات تولید، پروسس محصولات و تسهیلات در بخش صادرات افزایش یافته و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و بین المللی آسان خواهد شد که نه تنها بر روابط اقتصادی دو کشور تأثیر مثبت خواهد داشت، بلکه مرکز مهم اقتصادی در سطح منطقه و دروازه تجارتی کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی خواهد بود.

وی افزود که این مرکز تجارتی باعث تقویت همکاری های مشترک دو کشور در زمینه تکنالوژی و نوآوری خواهد شد. به گفته وی، این مرکز امکانات و فرصت های لازم را برای تجار افغان و ازبک در عرصه تجارت فراهم می‌کند تا بازارهای مناسبی را برای فروش محصولات و تولیدات خود بیابند.

معاون اقتصادی رئیس الوزرا تصریح کرد که این مرکز فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مناسبات تجارتی و کاری را در هر دو کشور افزایش می‌دهد، مارکیت جدیدی برای محصولات و تولیدات ایجاد می‌شود و رشد اقتصادی کلی سرعت خواهد یافت.

ملا برادر گفت که امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط متقابل مناسب اقتصادی و تجارتی با همه کشورها بر اساس پالیسی اقتصاد محور بوده و در این رابطه متعهد به ارائه هر نوع همکاری و تسهیلات است.

قابل یاد آوریست که در مراسم افتتاح مرکز تجارت بین المللی ترمذ، مقام‌های ارشد ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان و قرغیزستان نیز حضور داشتند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!