Connect with us

رویداد های اخیر

قریشی: هنوز هیچ کشوری امارت اسلامی را از جمله پاکستان به رسمیت نشناخته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۳۰, ۱۴۰۰)

پاکستان برای به رسمیت شناختن دولت امارت اسلامی در افغانستان منتظر تصمیم کشورهای دیگر است.

شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان دریک نشست خبری پس از سفرش از کابل می‌گوید، هیچ کشور جهان هنوز برای به رسمیت نشاختن امارت اسلامی عجله ندارد و اسلام آباد هم این راه را دنبال می کند.

شاه محمود قریشی می‌افزایید که با سران امارت اسلامی گفته، در مورد این که اگر خواهان به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی و دریافت کمک استند باید حساسیت بیشتری نسبت به نظرات و ملاحظات بین المللی داشته باشند و آنها را بپذیرد.

وزیر خارجه پاکستان پس از سفر یک روزه به خانه برگشت، سفری که برای اسلام آباد و کابل حیاتی گفته می شود.

اما برای امارت اسلامی حیاتی تر موضوع به رسمیت شناختن دولت تازه تشکیل شان است که اسلام آباد در این مورد مکس کرده است.

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید، هنوز هیچ کشوری حاضر نیست دولت جدید افغانستان به رهبری امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد و اسلام آباد همچون دیگر همپیمانان جهانی اش منتظر تصمیم جمعی است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دراین باره گفت:” در مورد به رسمیت شناختن، هنوز هیچ کشوری در جهان دولت آنها را از جمله پاکستان به رسمیت نشناخته است. بدیهی است که این خواسته و آرزوی آنهاست که به رسمیت شناخته شوند. و در خلال گفتگوهایم با آنها، من به عنوان یک همسایه، به عنوان یک دوست، به عنوان یک خیرخواه، به آنها گفتم که چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند که شانس پذیرش بین المللی آنها را افزایش می‌دهد. ما در این مورد تبادل نظر کرده بودیم.”

اسلام آباد هنوز سیاست اش را در برابر همسایه با همان معادله که اگر وضعیت در افغانستان وخیم شود پاکستان آسیب می‌بیند به پیش میبرد.

از این رو سران نظامی و دیپلوماسی پاکستان یک روز تمام با رهبران دولت تازه افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

موضوعات سرحدات، تجارت و ترانزیت، وضعیت مهاجران و در اخیر هم دعوت مقام های امارت اسلامی به پاکستان خطوط درشت گفت‌وگو ها بود.

آقای قریشی گفت:” پس از جلسه اولی ما ، گروه‌های مختلف مجاز به نشستن و بحث در مورد مسائل خود طالبان در مورد ویزا ، تجارت و امکانات عبور از سرحدات شدند. ما نیز نگرانی‌های خود را با آنها در میان گذاشتیم. نشست خوبی بود. همچنین تصمیم گرفته شد که در ادامه جلسه، انشاءالله هیئتی از افغانستان به پاکستان سفر کند تا مذاکراتی که آغاز کردیم به نتیجه نهایی برسد و همه این مسائل کوچک، این جزئیاتی مسائل، بلافاصله حل می شوند.”

امارت اسلامی هم نگفته درهای تازه در روابط دیپلوماسی اش با پاکستان باز می‌کند، هنوز از اسلام آباد هم نخواسته است تا دولت تازه افغانستان را به رسمیت بشناسند، اما گفته از پاکستان می‌خواهیم با ما همکار باشد.

دولت جدید کابل حمایت گرم اسلام آباد را دارد، همسایه که رییس استخبارات وقتش اش پیش از هر کس و هرجای دیگر در بدترین شرایط افغانستان به ارگ پا نهاد و صدر اعظم افغانستان را ملاقات کرد.

ملاقاتی که پس از آن فیض حمید مهندس وضعیت افغانستان تعبیر شد و به شدت زیر موج از انتقادها قرار گرفت.

پیش از امارت اسلامی دولت قبلی رابطه چندان خوبی به عنوان همسایه با پاکستان نداشت، ۲۰ سال روابطی تیره و تاری که گاهی باعث تنش‌های لفظی میان مقام‌های دو کشور در نشست‌های بین المللی و یا هم نشست‌های داخلی میشد.

انتظار می رود امارت اسلامی این معادله را به زودی با پاکستان تغیر بدهد.

رویداد های اخیر

نتایج مزایده فریکانسی برای شرکت‌های مخابراتی اعلام شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۸, ۱۴۰۲)

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نتایج مزایده فریکانسی را برای شرکت‌های مخابراتی کشور اعلام کرده است.

نجیب الله حقانی، سرپرست این وزارت در یک نشست خبری دوشنبه هدف از این مزایده را بهره‌گیری موثر شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی و ایجاد فضای مناسب برای ارایه خدمات با کیفیت مخابراتی در کشور گفته است.

مزایده فریکانسی در بخش‌ باند‌های ۲۱۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۶۰۰ میگاهرتز انجام شده که شرکت اتصالات برنده ۱۵ میگاهرتز، شرکت ام‌تی‌ان برنده ۱۰ میگاهرتز، شرکت افغان بیسیم برنده ۱۰ میگاهرتز و شرکت روشن برنده ۵ میگاهرتز فریکانسی شده اند.

اززش مجموعی این قرارداد ۹۸ میلیون و ۵۲ هزار و ۵۱۴ دالر امریکایی اعلام شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی حملات هوایی پاکستان، امارت اسلامی سفیر این کشور را احضار کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۸, ۱۴۰۲)

وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه (۲۸ حوت) اعلام کرد که سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده و نامه اعتراضی خود را به او سپرده است.

این وزارت حملات هوایی پاکستان به خوست و پکتیکا را نکوهش کرده و به این کشور یادآوری کرده که «تجاوز بر خاک خود را به هیچ وجه تحمل نمی‌کند.»

در بیانیه رسمی این وزارت آمده که: «امارت اسلامی تجربه طولانی مبارزه برای آزادی در برابر ابرقدرت‌های جهان را دارد و تجاوز بر خاک خود را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.»

این وزارت از دولت جدید ملکی پاکستان و مردم این کشور خواسته است که اجازه ندهند برخی از حلقات با اقدامات غیرمسئولانه و سیاست‌های نادرست روابط دو کشور همسایه و مسلمان را پیچیده کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده‌ها خانواده نیازمند در هرات از بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات بهره‌مند شدند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۸, ۱۴۰۲)

ده‌ها خانواده‌ی فقیر در ولایت هرات دوشنبه (۲۸حوت) از بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات بهره‌مند شدند. مسوولان این بنیاد در هرات می‌گویند که نیازمندان پس از ارزیابی شفاف، شناسایی و از بسته‌های کمکی مستفید شدند.

به گفته‌ آنان، این بسته‌های کمکی شامل آرد، برنج و روغن می‌شود که تا پایان ماه مبارک رمضان، خانواده‌های نادار در دیگر ولایت‌ها نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

فقر و بیکاری در کشور سبب شده تا مردم بیشتر به کمک نیاز داشته باشند، از این رو بنیاد بیات به دنبال کمک به خانواده‌های نادار است.

دریافت کنندگان این بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات، از دیگر نهادهای خیریه نیز می‌خواهند که به آنان کمک کنند.

بنیاد بیات در دو دهه گذشته بر علاوه کمک‌های رمضانی و زمستانی، همواره به آسیب دیده‌گان حوادث کمک کرده و همچنان در نوسازی و باز سازی نهادهای تعلیمی، صحی و تطبیق پروژه‌های عمرانی نقش فعال داشته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!