Connect with us

اخبار ساحوی

فتح‌الله گولن از مخالفان سیاسی رییس جمهور ترکیه در امریکا درگذشت

مقام‌های ترکی فتح‌الله گولن را در دست‌داشتن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده‌اند، ادعا‌های که از سوی گولن رد شد.

منتشر شده

در

فتح‌الله گولن، سیاست‌مدار و از مخالفان رجب‌طیب‌ اردوغان، رییس جمهور ترکیه در  سن ۸۳ سالگی به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

رسانه‌های ترکی گزارش دادند که آقای گولن شام‌ گذشته (یک‌شنبه،۲۹میزان) در ایالت پنسیلوانیا امریکا درگذشته است.

او از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کرد و شبکه عظیم تربیتی-جاسوسی خود در کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد.

مقام‌های ترکی فتح‌الله گولن را در دست‌داشتن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده‌اند، ادعا‌های که از سوی گولن رد شد.

گولن در رابطه با کودتای ناکام در ترکیه افزوده بوده که «اگر تحقیقات “بی‌طرفانه، مستقل و بین‌المللی” درباره نقش او در کودتای ۲۰۱۶ انجام شود او به ترکیه بازگشته تا در دادگاه‌ حاضر شود.»

مقام‌های ترکیه بعد از این کودتای ناکام ده‌ها هزار نفر را بازداشت کردند. قاضی‌ها، سارنوال‌ها و اعضای پولیس و اردو جزء بازداشت شدگان بودند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت از جمله داکتران، کارمندان و استادان پوهنتون‌ها و معلمان نیز با اتهام ارتباط با آقای گولن تعلیق یا اخراج شدند.

 او در سال‌های اخیر تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا(سی آی ای) قرار داشت و علیرغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچگاه حاضر به عودت وی نشد.

جنبش خدمت گولن، که ازسوی این روحانی دینی ترکیه اساس گذاشته بوده دارای هزاران هوادار و حامی مالی و بیش از هزار مرکز آموزشی است که به دانش‌آموزان برای ورود به پوهنتون‌ها کمک می‌کنند.

این جنبش که به ارائه خدمات اجتماعی همراه با ارزش‌های دینی محافظه‌کارانه شهرت دارد از سوی دولت اردوغان به عنوان گروه تروریستی معرفی شد.

او در جریان حیات‌ش ده‌ها کتاب به نشر رسانده که به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و در لست پرفروش‌ترین کتاب‌ها همچنان قرار گرفته است.

اخبار ساحوی

رهبر ایران: بدون شک از دست دادن سنوار برای محور مقاومت، دردناک است

خامنه‌ای در این پیام گفت السنوار «ضربه‌ جبران‌ناپذیر هفتم اکتوبر را به یادگار گذاشت» و در ادامه اعلام کرد با کشته‌شدن السنوار «مقاومت کمترین توقف» نخواهد داشت.

Published

on

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دو روز پس از تایید خبر کشته‌شدن یحیی السنوار، رهبر حماس، با انتشار بیانیه‌ای، مرگ او را دردناک خواند.

خامنه‌ای در این بیانیه مدعی شد این جبهه با وجود از دست دادن شخصیت‌های برجسته، به مسیر خود ادامه خواهد داد.

خامنه‌ای در این پیام که روز شنبه (۲۸میزان) منتشر شد، گفت السنوار «ضربه‌ جبران‌ناپذیر هفتم اکتوبر را به یادگار گذاشت» و در ادامه اعلام کرد با کشته‌شدن السنوار «مقاومت کمترین توقف» نخواهد داشت.

در این پیام، علی خامنه‌ای برخلاف پیام‌های مشابه دیگرش در ماه‌های اخیر، به انتقام‌گیری یا مجازات اسرائیل هیچ اشاره‌ای نکرده است.

اسرائیل سنوار را به‌عنوان طراح اصلی حمله گسترده حماس به این کشور در هفت اکتوبر ۲۰۲۳ می‌داند؛ حمله‌ای که باعث آغاز درگیری‌های اخیر در غزه شد. سنوار تابستان امسال پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس پیشین حماس در تهران، به این سمت منصوب شد.

پیش از انتصاب او به رهبری حماس، وب‌سایت خامنه‌ای ویدیویی از دیداری با سنوار در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرده بود که در جریان سفر هیئتی به رهبری اسماعیل هنیه به تهران صورت گرفته بود.

Continue Reading

اخبار ساحوی

بایدن: می‌دانم که اسرائیل چگونه و چه زمانی از ایران انتقام می‌گیرد

Published

on

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا می‌گوید فرصت آن وجود دارد که درگیری میان اسرائیل و ایران در شرق میانه برای مدتی متوقف شود.

بایدن روز جمعه در پایان سفر خود به برلین در گفتگو با خبرنگاران همچنین گفت که می‌داند که اسرائیل چگونه و چه زمانی قرار است در برابر حملات راکتی ایران انتقام بگیرد. او اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

تنش‌ها در منطقه بالا است و اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به حمله راکتی در اول اکتوبر توسط تهران است.

بایدن گفت که او معتقد است که امکان تلاش برای آتش بس در لبنان وجود دارد اما چنین تلاش‌هایی در غزه سخت تر خواهد بود.

با وجود جان باختن یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، اسرائیل، حماس و حزب الله لبنان گفته اند که به جنگ ادامه می‌دهند.

Continue Reading

اخبار ساحوی

صدر اعظم لبنان: مداخله ایران در امور لبنان را نمی‌پذیریم

میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد، موضوعی است که مربوط دولت لبنان می‌شود.

Published

on

پس از آنکه رئیس پارلمان ایران گفت که تهران آماده مذاکره با فرانسه در باره اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد جنوب لبنان است، صدر اعظم موقت لبنان روز جمعه اظهار کرد که بیروت مداخله تهران در امور لبنان را نمی‌پذیرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، خواستار عاری بودن منطقه مرزی جنوب لبنان از سلاح یا نیروهای خارج از کنترول دولت لبنان با هدف حفظ آرامش در مرز با اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان ایران اظهارات خود را در مورد جنوب لبنان در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان کرده است.

در بیانیه دولت لبنان به نقل از صدر اعظم نجیب میقاتی آمده است: «ما از این موضع تعجب کردیم که مداخله آشکار در امور لبنان و تلاش برای ایجاد قیمومیت رد شده بر لبنان است.»

میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد، موضوعی است که مربوط دولت لبنان می‌شود.

بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱، شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک مأموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد موسوم به «یونیفل» اجازه داد تا به نیروهای لبنانی کمک کند تا اطمینان حاصل شود که جنوب لبنان «عاری از هر گونه پرسونل مسلح، دارایی و سلاح غیر از نیروهای دولت لبنان» است.

اسرائیل می‌گوید اردوی لبنان و یونیفل در تامین امنیت منطقه ناکام مانده اند. اسرائیل عملیات زمینی را در اول اکتوبر در لبنان پس از تقریبا یک سال درگیری مداوم با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان همزمان با جنگ در غزه آغاز کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از اینکه چندین مواضع حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفت، ابراز نگرانی شدید کرده است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل به انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که زمان خروج «یونیفل» فرا رسیده است.

دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به رویترز گفت که او می‌خواهد «ماموریت قوی‌تری برای یونیفل برای بازدارندگی حزب‌الله ببیند.»

ماموریت حافظ صلح ملل متحد در حال حاضر تا ۳۱ آگست ۲۰۲۵ اجازه دارد کار کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!