Connect with us

رویداد های اخیر

عمران‌خان: پاکستان آماده همکاری در روند صلح است؛ اما میزبان پایگاه‌های امریکا نخواهد بود

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۱, ۱۴۰۰)

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در یک مقاله به واشنگتن پوست نگاشته است که پاکستان در روند صلح افغانستان همکار امریکا است، اما به پایگاه نیروهای امریکایی اجازه نخواهد داد.

عمران خان در این باره نگاشته:” کشورهای مان همچنان در آن کشور جنگ زده منافع مشابه دارد؛ راه حل سیاسی، ثبات، توسعه اقتصادی و رد پناه‌گاه‌های هراس‌افگنان.”

عمران خان افزوده:” ما مخالف هر نوع تصرف نظامی که باعث جنگ‌های داخلی در افغانستان شود هستیم. طوری که طالبان نمی‌توانند بر تمام کشور پیروز شوند و برای پیروزی باید در یک حکومت شامل شوند.”

نخست وزیر پاکستان اعتراف کرده که از تجارت گذشته‌ها عبرت گرفته و با حکومت که به نفع مردم افغانستان باشد کار خواهد کرد.

او در این باره گفته:” تاریخ ثابت کرده که افغانستان از بیرون اداره شده نمی‌تواند.”

عمران خان افزوده که کشورش پس از یکجا شدن با امریکا در باره صلح و ثبات افغانستان هدف حملات هراس افگنانه قرار گرفته است.

وی افزوده :”حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا باعث پیروزی در جنگ نمی‌شود، بلکی باعث نفرت از امریکا شده و باعث افزایش گروه‌های هراس‌افگن در هر دو کشور شده است.”

نخست وزیر پاکستان نوشته است که امریکا بر پاکستان فشار وارد کرده تا نیروهای خود را به مناطق قبایلی بفرستد، اما باوجودیکه این اقدام صورت نگرفت باز هم باعث بیجا شدن بیشتر از یک میلیون تن شدند.

عمران خان می‌گوید که زیان‌های وارد شده به غیرنظامیان در آن عملیات باعث افزایش حملات بر ارتش پاکستان شده و بیشترین سربازان آن کشور را به قربانی گرفت.

وی افزود که این عملیات باعث افزایش هراس‌افگنی در پاکستان شده است.

عمران در ادامه نوشته است که کشورش بیشتر از سه میلیون مهاجر افغان را میزبان است در صورت وقوع جنگ‌های داخلی این آمار بلند خواهد رفت و باعث بی‌ثباتی مناطق قبایلی خواهد شد.

وی می‌افزاید که اگر پاکستان به پایگاه نیروهای امریکای در خاک‌اش اجاز بدهد و از این جا افغانستان را هدف قرار بدهد، پاکستان مورد انتقام قرار خواهد گرفت.

او در این باره گفته:” ما این را قبول کرده نمی‌توانیم، ما پیش از این هزینه‌ای سنگینی پرداخت کرده ایم.”

عمران خان گفته امریکا سال گذشته با تجهیزات جدید نتوانست این جنگ را برنده شود، چگونه میتواند از خاک پاکستان آن را انجام دهد.

نخست وزیر پاکستان افزوده که کشورش و امریکا منافع مشترک دارد و هر دو کشور خواهان صلح درافغانستان هستند.

عمران گفته که پاکستان از توافقنامه ]درافغانستان[حمایت می‌کند که در آن دست آوردهای اقتصادی، توسعه‌ای، تجارتی دو دهه گذشته حفظ شود.

او در این باره نگاشته:” اگر جنگ داخلی به وقوع بپیوندد، همه تلاش‌های ما نقش بر آب خواهد شد.”

وی افزوده که پاکستان تلاش کرده تا طالبان را نخست با امریکا و سپس با حکومت افغان به میز مذاکرده بکشاند.

عمران خان می‌گوید اگر طالبان از راه نظامی بخواهد به قدرت برسد، این اقدام آنها باعث خونریزی‌ها پایان ناپذیر خواهد شد.

وی گفته است که اسلام آباد امیدوار است که دولت افغانستان انعطاف بیشتری در گفتگوها نشان دهد و متهم ساختنی پاکستان را متوقف دهد.

در پایان عمران خان گفته که وی باور دارد که ترویج اقتصادی و تجارت منطقه‌ای برای صلح افغانستان مهم است و اقدامات بیشتر نظامی بی‌فایده است.

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!