تجارت

علاقه‌مندی شرکت‌های بیرونی برای ایجاد تصفیه‌گاهای معیاری نفت در افغانستان

مسؤولان اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری نیز از وزارت معادن و پترولیم می‌خواهند که به جای تمرکز به جلب سرمایه‌گذاری بیرونی، بلندبردن ظرفیت کارخانه‌های فعال به خصوص در حوزه تصفیه گاهای نفت خام را در محراق توجه خود قرار دهند.

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت معادن پترولیم می‌گوید که روند استخراج نفت کشور به گونه‌ی روزافزون در حال گسترش است. مقام های‌این وزارت می‌افزایند که با توجه به ظرفیت بالای افغانستان در بخش نفت شماری از شرکت‌های ترکی، ایرانی، روسی و ازبکستانی برای ساخت کارخانه‌های معیاری در تصفیه‌گاهای نفت کشور علاقه‌مندی دارند.

مقام‌های این وزارت می‌افزایند که افغانستان در بخش استخراج و پروسس نفت از ظرفیت بالای برخوردار است و از همین‌رو روند استخراج نفت کشور در حال گسترش است.

وزارت معادن همچنان به سرمایه‌گذاران کشور فراخوان می‌دهد تا از فُرصت های سرمایه‌گذاری در بخش معدن بهره جُسته و دامنه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها را گسترش دهند.

درهمین حال، اعضای اتحادیه تصفیه گاهای نفت خام می‌گویند که اگر امارت اسلامی سرمایه‌گذاران افغان را پشتیبانی کند آنان با ایجاد تصفیه گاه‌های معیاری مشکلات در راستای پروسس نفت خام در کشور را برخواهند چید.

ذبیح‌الله نظری، معاون اتحادیه تصفیه گاه‌های نفت می‌گوید که: «تاجران ما بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما به سرمایه‌گذاران خارجی مثل ایرانی، ازبکستانی نیاز نداریم چون تاجران بسیار خوب داریم و سرمایه‌گذاران بسیار قوی داریم که می‌توانند از هر کشوری فابریکه‌های معیاری در افغانستان ایجاد بکنند و برای تولید تیل با کیفیت آغاز بکنند.»

مسؤولان اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری نیز از وزارت معادن و پترولیم می‌خواهند که به جای تمرکز به جلب سرمایه‌گذاری بیرونی، بلندبردن ظرفیت کارخانه‌های فعال به خصوص در حوزه تصفیه گاهای نفت خام را در محراق توجه خود قرار دهند.

یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که: «خواست ما این است که تصفیه گاه‌های که مردم در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده اند برای بقا شان باید حمایت شوند.»

اتحادیه‌ی فابریکه‌های پروسس یا تصفیه گاهای نفتی آمار می‌دهد که در این راستا بیش از ۳۰۰ میلیون دالر امریکایی در کشور سرمایه‌گذاری شده است و در حال حاضر هزاران تن در این فابریکه‌ها مشغول کار هستند.

 

 

خبرهای مرتبط: 

 

تلاش وزارت صنعت و تجارت برای ایجاد پالایشگاه معیاری

 

وزارت صنعت و تجارت به پالایشگاه‌ها نفتی زمین اختصاص می‌دهد

Trending

خروج از نسخه موبایل