Connect with us

اخبار ویژه

نور از هند خواست تا بدون دادن مشروعیت به طالبان وارد گفتگو شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی پیشین بلخ از هند خواسته است که با ایفای نقش فعال‌تر در گفتگوهای صلح با طالبان وارد مذاکرات شود.

این در حالی است که روند مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه به دلیل اختلاف های اساسی همچنان متوقف است.

آقای نور که در حال حاضر در سفری در هند است – پس از دیدار عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، معاون مارشال عبدالرشید دوستم پیشین رییس جمهوری و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، چهارمین رهبر برجسته افغانستان است که طی چند هفته گذشته برای گفتگوها در مورد روند گفتگوهای صلح به هند سفر کرده است.

هفته گذشته، آقای نور در یک گفتگو با روزنامه‌ی “د پرنت” در دهلی،  گفته است که وی در سال ۲۰۱۶ زمانی که قنسولگری هند در ولایت بلخ مورد حمله قرار گرفت برای حمایت هند و حفاظت از جان کارمندان قنسولگری هند در محل رویداد حضور یافته و خود سلاح برداشته بود.

وی گفته است که: “در حال حاضر اوضاع در افغانستان کاملا پیچیده است. به همین دلیل من اینجا در هند هستم. من واقعا امیدوارم که هند فعال‌تر عمل کند زیرا هند کشور قدرتمند است و از اهرم فشار برخوردار است و در منطقه نیز نفوذ دارد.”

وی در ادامه گفت:” اگر هند این کار را انجام ندهد، این زمینه بیشتری به پاکستانی‌ها فراهم می سازد. با ترک امریکایی ها، پاکستانی ها در افغانستان به فضای بیشتری دست پیدا می کنند.”

این در حالی است که، تاکنون سیاست هند این بوده که با طالبان درگیر نشود؛ زیرا که هنوز گروه طالبان توسط پاکستان کمک می شود.

آقای نور به روزنامه “د پرنت” از حمله به قنسولگری هند یادآوری کرده و گفته است که یک روز بارانی زمستان بود که قنسولگری هند مورد حمله قرار گرفت.

نور گفت که وی در ۱۲ دقیقه به محل رویداد رسید و “با اسلحه تک تیرانداز M4 ام شروع به تیراندازی بالای طالبان و سایر هراس‌افگنان کردم.”

و در ادامه گفت:” من زندگی خود را به خطر انداختم، اما مجبور شدم از دیپلمات‌ها و دوستان هندی محافظت کنم. فکر کردم ما باید از آنچه هند برای ما در هنگام مشکلات انجام داده است، آنرا جبران کنیم. در آن رویداد برخی از هراس‌افگنان کشمیری نیز حضور دارشتند.”

نور گفت:” من در آن زمان والی ولایت بلخ بودم و بیش از ۱۰ هزار سرباز تحت اداره من بودند. اما دفاع از برادرانم که در آنجا گیر مانده بودند را مسوولیت شخصی خود دانستم.”

به گفته وی ، مهاجمان تلاش کردند وارد قنسولگری شوند اما نیروهای امنیتی مانع این کار شدند، ولی موفق شدند به یک ساختمان در نزدیکی محل داخل شوند و شروع به تیراندازی کنند.

به گفته‌ی آقای نور این محاصره ۲۴ ساعت طول کشید و کارکنان قنسولگری مجبور بودند در تمام این مدت به اتاق های امن پناه ببرند.

نور گفت:” من با افرادم تیراندازی کردیم و تا صبح تیراندازی را ادامه دادیم تا آنها نتوانند حمله کنند. من مطمین هستم که این من بودم که اولین مهاجم را از پا درآوردم و سرانجام همه آنها (مهاجمان) را از پا درآوردیم. آنها با خون خود کشمیر و افضل را بر روی دیوار نوشته بودند.”

Atta Noor at the scene of the attack on the Indian Consulate in Mazar-e-Sharif in 2016

آقای نور می افزاید که در مهار کردن آن رویداد از چرخبال های برای رساندن نیروهای کمکی نیز استفاده کردند.

وزیر خارجه هند جی شنکر نیز پس از دیدار با آقای نور در اوایل هفته گذشته در تویتی از نور به عنوان “دوست دیرینه هند” یاد کرده است.

از سوی دیگر آقای نور نگرانی خود را مبنی بر اینکه افغانستان ممكن است به آنچه كه در زمان طالبان بوده است دوباره برگردد ابراز کرده و افزوده است که هند این توانایی را دارد كه “تسهیل كننده” گفتگوهای صلح شود و به كشورهای دیگری كه همان نقش را بازی می كنند بپیوندد.

وی گفت:” گفتگوهای صلح در قطر هنوز نتیجه ای نداشته است و طالبان هنوز تهاجمی تر هستند. به نظر می رسد که آنها از سوی دیگران حمایت می شوند … هند کشوری بزرگ و قدرتمند است و باید یکی از تسهیل کنند‌گان (در مذاکرات صلح) باشد.”

در غیر آن آقای نور گفته است که، ممکن است شرایطی پیش آید که برخی از رهبران طالبان به قدرت رسیده و بخشی از دولت شوند و برخی دیگر آنان به حملات شان ادامه دهند.

وی افزود: “اگر چنین اتفاق بیافتد، ما به آنچه در سال ۱۹۹۶ اتفاق افتاده بود باز خواهیم گشت. وضعیت می تواند از این بدتر شود.”

نور گفت كه هند به عنوان یكی از ذینفعان مهم فرآیند توسعه در آنجا (افغانستان)، توانایی تحمل چنین اتفاقی را ندارد. وی افزود: “من واقعا امیدوارم كه هند بتواند عملكرد بیشتری نشان دهد. هند دوستان ملی گرایانه و استراتژیک بیشتری در افغانستان دارد.”

نور همچنین اشاره کرد که مذاکرات صلح کنونی می تواند نتایج بسیار متفاوتی را با پیامدهای متفاوت برای هند به همراه داشته باشد.

وی گفت: “از مذاکرات صلح کنونی می توان دو وضعیت را داشت. یا دولت جدیدی تشکیل می شود یا مذاکرات صلح شکست می خورد و جنگ ادامه خواهد داشت. در صورت ورود دولت جدید، هند مانند همیشه با خنثی سازی تمام توطیه های طراحی شده توسط کشورهای دیگر، شرکای استراتژیک خود را در دولت جدید خواهد داشت.”

آقای نور همچنان گفته است:”هر دو کشور (هند و افغانستان) در حال مبارزه با هراس افگنی هستند … ما نمی خواهیم هند را در یک جنگ طولانی وارد سازیم، اما هند باید با طالبان وارد گفتگو شود … من می خواهم هند با طالبان وارد گفتگو شود، اما به آنها مشروعیت ندهد. “

وی همچنان گفته است که چین نقش خود را در مذاکرات صلح بازی می کند و روس ها و ایرانی ها نیز همین کار را می کنند.

این درحالی است که هفته گذشته آقای نور از جی شنکر، وزیرخارجه هند خواست که مذاکرات با طالبان را آغاز کند، کاری که گفته می شود دولت افغانستان از دهلی نو نیز خواسته است، اما وی گفت اگر مذاکرات شکست بخورد، شورشیان “دست برتر” خواهند داشت و این آزادی بیشتری به پاکستان خواهد داد.

نور گفت: “در آن زمان ، ما باید در كنار دولت افغانستان باشیم … اگر اوضاع چنین شود ، ما یک جبهه متحد در برابر طالبان خواهیم داشت.”

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!