Connect with us

رویداد های اخیر

صدراعظم موقت پاکستان: امارت اسلامی به نگرانی‌های ما گوش می‌دهد

منتشر شده

در

انوارالحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان این تصور را رد کرده که گویا امارت اسلامی افغانستان به حرف پاکستان گوش نمی‌دهد.

آقای کاکر در مصاحبه با تلویزیون صدای امریکا اردو که روز شنبه پخش شد، گفت: «من فکر نمی‌کنم که این تصور وجود داشته باشد که طالبان (امارت اسلامی) به حرف‌های پاکستان گوش نمی‌‌دهد و چنین چیزی هم وجود ندارد که پاکستان تقاضای خاصی در رابطه با طالبان (امارت اسلامی) داشته باشد.»

او مطلب فوق را در پاسخ به این سوال بیان کرد که امارت اسلامی به حرف پاکستان گوش نمی‌دهد، در حالی که اسلام آباد از جهان می‌خواهد با امارت اسلامی تعامل کند.

هنگامی که از آقای کاکر پرسیده شد که آیا با توجه به تهدید فزاینده تی‌تی‌پی، گزینه‌هایی برای عملیات و حملات طیاره های بدون سرنشین در افغانستان وجود دارد، گفت: «پاکستان حق دفاع دارد. هر جا که احساس کنیم برای حفاظت از سرزمین و مردم خود نیاز به اقدام داشته باشیم، آن را انجام خواهیم داد.»

وی افزود: «من وارد جزئیات تصامیم عملیاتی که پاکستان می تواند بگیرد، نخواهم شد. اما زمانی که به دلیل این تهدید نیاز باشد، تصامیمی را اتخاذ خواهیم کرد.»

صدر اعظم موقت پاکستان همچنین گفت که منافع پاکستان در گفتگو با امارت اسلامی افغانستان در صدر اولویت‌هایش قرار دارد.

آقای کاکر با اشاره به توافق دوحه که بر اساس آن امارت اسلامی موافقت کرده که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده شود، گفت که امارت اسلامی نیز متقاعد شده که پایبندی به این توافق برای روابط قوی و دوستانه با همسایگان در منطقه ضروری است.

وی افزود: «دلایل متعددی برای عدم تحقق شروط توافق می تواند وجود داشته باشد... ما نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کنیم و در نشست‌های حقوقی درباره نقشی که انتظار داریم طرف مقابل ایفا کند، مشارکت می‌کنیم.»

آقای کاکر همچنین گفت که روابط تجاری بین پاکستان و افغانستان و آسیای مرکزی در حال بهبود است.

مقامات پاکستانی بارها ادعا کرده اند که از خاک افغانستان در حملات بر پاکستان استفاده صورت می‌گیرد، اما امارت اسلامی این ادعاها را رد کرده و گفته است که پاکستان باید دنبال راه حل در قلمرو خود باشد.

رویداد های اخیر

گزارش: ۱۳ جسد در پی تیراندازی نیروهای ایرانی به سوی افغان‌ها به شفاخانه منتقل شده اند

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

Published

on

سازمان حقوق بشری حال وش می‌گوید که ۱۳ جسد در پی تیراندازی به سوی مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی، به شفاخانه رازی سراوان در ولایت سیستان و بلوچستان منتقل شده اند.

این سازمان در خبرنامه‌ای نوشته است که به دلیل کمبود جای در سردخانه این شفاخانه، از محل نگهداری اجساد سایر قربانیان تاکنون اطلاعی در دست نیست.

بر بنیاد خبرنامه، هفت تن از مجروحان این رویداد از این شفاخانه رخصت شده و سه تن از مجروحان که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، هنوز هم بستری هستند.

حال وش پیش از این گزارش داده بود که ۲۶۰ مهاجر افغان در پی تیراندازی نیروهای ایرانی جان باخته اند.

این در حالیست که مقام‌های ایرانی وقوع این حادثه را تکذیب کرده اند.

امارت اسلامی اما هیاتی را برای انجام تحقیقات در مورد این حادثه توظیف کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برنامه جهانی غذا به حدود ۲۵۰هزار افغان مواد غذایی کمک کرده است

Published

on

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که با کمک چین به حدود ۲۵۰هزار تن در افغانستان طی ماه‌های گذشته مواد غذایی کمک نموده است.

این نهاد روز پنجشبه، ۲۶ میزان گفته است، این کمک‌ها شامل دو هزار تُن مواد غذایی مشمول آرد، گندم، روغن نباتی، دال، نخود و نمک بوده است.

براساس گزارش، این کمک‌ها دست‌کم به ۳۵ هزار خانواده در سراسر افغانستان توزیع شده است. این سازمان بیان کرده که کمک‌های غذایی چین به افغان‌هایی که در ناامنی غذایی به سر می‌برند، در شرایطی انجام شده است که این سازمان با کمبود بودجه روبه‌رو است.

رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت: «افغانستان یک کانون گرسنگی در جهان است و بیش از سه چهارم مردم در سراسر این کشور نمی‌توانند یک رژیم غذایی مغذی داشته باشند که آن‌ها را از سوءتغذیه باز دارد».

مشاور امور اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در افغانستان گفته است که درحال حاضر بسیاری از مردم افغانستان «ناامیدی و گرسنگی» را تجربه می‌کنند.

این نهاد تاکید کرده است که بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان برای گذراندن ماه‌های زمستان به کمک‌های غذایی اضطراری دوامدار نیاز دارند.

سازمان ملل گفته است که سال گذشته به دلیل کمبود بودجه قادر به ارائه کمک‌های غذایی به ۱۰ ملیون افغان نشده است و در تابستان امسال نیز ۱۱ میلیون افغان از کمک‌های غذایی این سازمان بازمانده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مقام‌های قطر و بریتانیا در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند

Published

on

مقام‌های قطر و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع جهانی بشردوستانه در لندن در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه قطر با نشر خبرنامه‌ای گفته‌ در این دیدار دو طرف در مورد وضعیت بشری و توسعه‌ در افغانستان به ویژه در بخش صحت و آموزش بحث و تبادل نظر کرده اند.

آنان همچنان در مورد همکاری مشترک در پروژه‌های انکشافی و بشری صحبت کرده اند.

از سوی دیگر، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، با سفیر ترکیه در این کشور درباره روابط دوجانبه افغانستان و ترکیه گفتگو کرده است.

آقای شاهین در ایکس نوشته که در این دیدار در مورد فرصت‌های آموزشی، صحت، زراعت و سرمایه‌گذاری در افغانستان نیز بحث شده است.

در حال حاضر امارت اسلامی روابط رسمی با هیچ کشور جهان ندارد اما روابط غیر رسمی آن با شماری از کشورها به ویژه با همسایه ها گرم به نظر می رسد، چنانچه به گفته‌ کابل در حاضر حاضر ۴۰ نمایندگی سیاسی امارت اسلامی در کشورها فعال هستند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!