Connect with us

رویداد های اخیر

شورای مصالحه: تمام موانع سد راه گفتگوهای میان افغانان برداشته شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۱۲, ۱۳۹۹)

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی میگوید که هرچه زودتر روند رهایی زندانیان تکمیل شود، هیات مذاکره کننده صلح به دوحه میرود تا با طالبان وارد مذاکرات میان افغان‌ها شود.

آقای خوزون گفته است: ” تمام موانع سد راه مذاکرات بین‌الافغانی از بین رفته است، روند تبادله‌ی زندانیان نیز به زودی پایان می‌یابد. پس از پایان این روند، گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود.”

این در حالی است که حکومت افغانستان روند رهایی زندانیان جنجالی طالبان را از سر گرفته است.

منابع میگویند که حکومت در دو روز گذشته ۲۰۰ زندانی طالبان راه رها کرده است. به گفته آنان ۱۵۳ زندانی روز سه‌شنبه و ۴۷ زندانی دیگر روز دوشنبه از بند رها شده اند.

این زندانیان بخشی از ۳۲۰ زندانی جنجالی طالبان است که رییس جمهور غنی نمی‌خواست به دلیل آنچه جرم های سنگین گفته شده است، از زندان آزاد شوند.

در همین حال محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور پیش از چاشت امروز با هیات مذاکره کننده صلح دیدار کرده است.

در این دیدار عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره کننده صلح نیز شرکت کرده بودند.

آقای غنی به هیات گفته است:” خرسندم که در نتیجه تلاش های پیهم دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به این مرحله حساس می‌رسیم و شما به عنوان تیم واحد و منسجم به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان با گروه طالبان، مذاکرات صلح را آغاز می کنید.”

آقای غنی به آنان اطمینان داده است که به عنوان تیم ملی، حمایت قوی مردم و دولت افغانستان را با خود دارند و “افغان ها قوت خود را در تنوع، وحدت و هماهنگی شما می بینند، زیرا جمهوریت و تنوع جنبه های قوت ما است.”

وی افزود که وثیقه ملی ما که قانون اساسی می باشد، برای همه ما حدود را مشخص کرده است.

رییس جمهوری گفته است که در ترکیب اعضای هیات مذاکره کننده صلح، علما، زنان و جوانان هرکدام وزنن سیاسی و ملی دارند و “آنان از هر بخش و قشر جامعه ما نمایندگی بهتر خواهند کرد، زیرا که مطلقاً یک تیم مردمی و ملی است.”

رییس جمهور غنی از عبدالله عبدالله که جرگه مشورتی صلح را موفقانه ریاست کرد، تشکر کرده، گفت: “فیصله های جرگه مذکور که نقشۀ راه و حدود صلاحیت های هیات مذاکره کننده را تعیین نموده، ارزش سیاسی، تاریخی و ملی دارد. همچنان شروط واضح گذاشته و جهت شما را تعیین نموده است.”

آقای غنی خاطرنشان کرده است که با موجودیت اجماع ملی، منطقوی و بین المللی؛ هدف مطلوب ما افغانستان مترقی، آزاد، متحد، مستقل و صلح آمیز است.

وی افزوده است که هدف اساسی هیات ما خاتمه بخشیدن به خشونت ها به گونه بنیادی می باشد، زیرا مردم صلح پایدار و حفاظت از ارزش های جامعه نوین را می خواهند.

محمد اشرف غنی تاکید کرد که دولت تمام تعهدات خویش را در پروسه صلح که جامعه بین المللی توقع آن را داشت، عملی کرده است، “رهایی زندانیان طالب ثبوت واضح تعهد دولت در راستای صلح می باشد.”

در همین حال آقای عبدالله خطاب به تیم مذاکره کننده، گفت که “شما حمایت قوی دولت و مردم افغانستان را با خود دارید و در جریان مذاکرات به شمول حراست از حاکمیت ملی، ارزش ها، منافع ملی، جمهوریت، حقوق زنان، آزادی بیان و حمایت قوی از نیروهای امنیتی و دفاعی، از تمام مردم افغانستان به شمول خانواده های قربانیان، نمایندگی می کنید.”

آقای عبدالله گفت: “ترکیب شما تنوع افغانستان را تمثیل می کند. تیم واحد و صدای واحد از ملت عظیم ما نمایندگی می کند. دولت افغانستان عزم راسخ خود را در پروسۀ صلح نشان داده است، به همین سبب رهایی زندانیان طالبان تصمیم ساده نبود و شما نمایندگی از آرزوهای ملت افغانستان برای رسیدن به صلح می کنید.”

رییس شورای عالی مصالحه خطاب به آنان افزود: “شما وظیفه دشوار دارید و برای رسیدن به صلح باعزت و پایدار همه ما متحد هستیم. وی افزود که جمهوری اسلامی افغانستان با قاطعیت متعهد به صلح می باشد و طالبان هم باید در این عرصه تعهد خود را نشان دهند.”

در اخیر این دیدار رییس جمهوری گفت: “آرزوی مردم افغانستان این است که در مذاکرات صلح بر کاهش خشونت و آتش بس دایمی توافق صورت گیرد، تا هرچه زودتر به صلح پایدار و باعزت که خواست تمام مردم ما می باشد، دست یابیم.”

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!